Chip Foose élete és neve sokaknak ismeretlen Európában, pedig az egyik dokumentumcsatorna palettáján rendszeresen ott vannak azok az autós műsorok, melyekben a járműépítő és csapata szó szerint átvarázsolja a négykerekűeket – méghozzá rövid időn belül. Az istenadta tehetség már születésekor ideális közegbe csöppent, hiszen Chip Foose apja szintén mestere az autótuning műfajának, így volt kitől tanulnia.

Chip Foose műhelye egészen egyedi autók építésére is képes, aminek ékes példája a P-32.

Chip Foose műhelye egészen egyedi autók építésére is képes, aminek ékes példája a P-32.

Másrészről viszont kiváló kézügyességgel is rendelkezik, kreatív ötleteit gyönyörűen képes papírra vetni, majd utána mindazt meg is valósítani. Az 56 éves, kétgyermekes apa 31 éve tekinti magát hivatásos álmodozónak, ám ebből előkelően meg is tud élni. Munkáit látva, nagyon valószínű, hogy Chip Foose rajzai eladásából is nyugodt életet tudna biztosítani családjának, de a saját neve alatt futó márkájának termékei közkedvelt tuning alkatrészek a piacon, a televíziós szerepek révén pedig óriási kedvenc az USA-ban. A kaliforniai Foose Design mára már egy nagyon erős brand a tengerentúlon, komoly bevételt termelve az alapítónak.

Szorgalma és munkabírása kivételes, eddig 170 projektet valósított meg, a honlapján futó számláló szerint pedig több mint 117 ezer munkaórát ölt eddig a járműveibe. A számoknál csak az autói döbbenetesebbek, hiszen egy Chip Foose tuning nem abból áll, hogy felcsavaroz néhány légterelőt, a kasztni alá gurítja az általa tervezett felniket, kitalál valamilyen ízléstelen fényezést és voilá, csilingel a kassza, majd jöhet a következő feladat.

Vegyük a cikk témájául szolgáló P-32-est, teljes nevén a Highboy Roadstert. Foose ugyan mindenevő, de bevallottan nyúl előszeretettel régi autókhoz, amiket vagy klasszikus hot-rod stílusban, vagy a saját ötletei alapján módosít. A szakembert éveken át foglalkoztatta a gondolat: vajon milyen autót képzelhet el magának egy második világháborús veterán pilóta, akinek hiányzik a repülés izgalma? Az átélés kedvéért Chip Foose muzeális repülőgépekkel is szárnyalt, hogy ihletet tudjon meríteni, közben folyamatosan skiccelt, rajzolt és a végén összeállt a kép.

Amennyire az csak lehetséges egy autó esetében, a Foose P-32-es minden részletében megpróbálták visszaadni a régi vadászgép pilótakabinjának világát.

Amennyire az csak lehetséges egy autó esetében, a Foose P-32-es minden részletében megpróbálták visszaadni a régi vadászgép pilótakabinjának világát.

 

A hot-rodhoz donornak egy 1932-es Fordot választott Brookville felépítménnyel, majd azzal kezdte, hogy lecsupaszította és porig ültette. Teljesen átalakította a nagyjából 5 centivel meghosszabbított ajtókat, a karosszériát pedig úgy képzelte el, mint egy régi vadászrepülőgép pilótakabinját. A tető ennek ellenére nyitott, ám a szélvédőnél (pontosabban, ami maradt belőle) ugyanolyan szegecselt megoldást alkalmazott, mint a repülőgépeknél szokás.

Az autó orrára mi mást, mint légcsavarkúpot szerelt, és ez nem egyedi gyártású alkatrész, hanem repülőgépről való. A teljes kasztnit egyedileg kalapálták ki lemezekből, de sehol nem tüntették el az építés finomabb nyomait, így a Foose P-32 éppoly patinás állapotot mutat, mint a vadászgépek sárkánya. A motorhoz a Curtiss P-40 Warhawk szolgált ötletadóként, amiben folyadékhűtéses, 1150 lóerős V12-es forgatta a háromtollú légcsavart. Ekkora hajtóművet persze még Chip Foose műhelye sem tudott bezsúfolni az autóba, ezért a főnök itt kompromisszumot kötött, és csak a V12-es elrendezéshez ragaszkodott.

Végül egy tizenkét hengeres, 4,9 literes, 1939-es Lincoln erőforrás mellett döntött, hasonló kipufogó megoldással, mint a P-40-nél. Az utastérben szintén repülőgépes hangulat uralkodik, kezdve azzal, hogy a két fekete, hurkás bőrülés egy Boeing B-17-es bombázóból, a híres Repülő erődből lett átemelve a biztonsági övekkel együtt. A kárpitozás teljesen hiányzik, hiszen az efféle luxus nem jellemző a katonai eszközökre, így az összes lemezt a hadseregben általánosan használt selyemfényű zöldre fújták. Chip Foose a pult közepére 1938-as Lincoln műszerblokkot álmodott, ahol a kör alakú sebességmérő szélén van elhelyezve a többi műszer. A Lincoln kormány hagyományos, középen még kürtkarikája is van, ám a lefelé álló küllőkkel félreérthetetlen az utalás a repülőgépek szarvkormányára.

Chip Foose autói szerelemből készülnek, megél az egyedi rendeléseiből és a Foose Design termékeiből, így a P-32-t sem adta még el. A különlegesség gyakran látható a kaliforniai Huntington Beach-en található üzletében.