Skoda Kodiaq RS 2.0 4×4

Nyugaton a zöldek megvetéssel tekintenek rájuk, s közutálat tárgya szemükben a Skoda Kodiaq RS és hasonszőrű társai. Egy monstrum üzemagyagfaló, amely hozzájárul ahhoz, hogy hazavágjuk a bolygónkat, s veszélyesebb, mint a bubópestis – tartják róluk a greenek. Lehet, hogy valamennyi igazság van benne, ám az ő szemüvegükön keresztül nézve a világot, még ma is szekérrel kellene járnunk. De az ember már csak így van összegyúrva, és főleg a férfinép, ha autóról van szó, akkor enged a csábításnak, és nem mond nemet a méretnek, az élvezeteknek.

A Skoda Kodiaq RS már egy valóban jól összerakott mutatós autó, éppen csak egy hajszállal lemaradva a nagyoktól.

A Skoda Kodiaq RS már egy valóban jól összerakott mutatós autó, éppen csak egy hajszállal lemaradva a nagyoktól.

Márpedig a Skoda Kodiaq RS teszt során próbált modell bőven, nagy kanállal méri az élményt. Reálisan nézve a mindennapokra bőven elég volna egy sima öt vagy hétszemélyes Kodiaq is, ám ahogy senki nem akar megállni az első megszerzett milliójánál, itt is többet akarunk. Sajnos vagy sem, de ilyenek vagyunk. Az egyből látszik, hogy a Skoda Kodiaq RS kivitele más mint a testvérei, és persze nemcsak optikailag, hanem teljesítményét tekintve is jól elkülönül a többi Kodiaq-tól.

Ami a külcsínt illeti, a csúcs-Skodát nem kell hosszasan ízlelgetni, könnyű beleszeretni. A tervezők minden formai megoldást bevetettek a siker érdekében. Persze, már az alapok is jók voltak, de a látványhoz rendesen hozzáadnak a hatalmas 20 colos felnik, mögöttük a tűzpiros féknyergek, no és a Skoda RS-modellekre jellemző versenykék metálfényezés. Jól passzol a színhez a feketére festett hűtőrács-, visszapillantó tükör-, ablakkeret és a tetősín is. A cseh óriás csomagtérajtaján végigfutó piros fényvisszaverő csík csak ezen a verzión található meg, de vadul mutatnak a lökhárítóba integrált kipufogóvégek is. Bár a téli hidegben kicsit viccesen hat, hogy csak a bal oldalinak van funkciója, csak az pöfékel. Ettől függetlenül RS Kodiaq fellépése még igen hatásos.

A belső tér egyszerű, praktikus, németes, de teljesen rendben van.

A belső tér egyszerű, praktikus, németes, de teljesen rendben van.

 

Az utastérben megkapjuk mindazt, amit elvárunk egy ilyen modelltől, hiszen a jól bevált klasszikus recept szerint alakították a belsőt. No, nem nagy dolgok ezek, de azért jól mutatnak az alumíniumpedálok, a vágott aljú sport bőrkormány, a piros cérnával varrott Alcantara-kárpitozású, a két, jellegzetes oldaltámasszal ellátott első sportülés, és a karbon hatású műszerfali betét. Több helyen feltűnik az RS-logó, a piros díszvarrásból pedig jutott a hátsó ülésekre, a kormányra, a sebváltó köpenyére és a könyöklőkre is.

Ebben az osztályban már nem extra, hanem inkább elvárás a digitális műszerblokk, amely ebben a Skodában személyre szabható. Többek között itt ellenőrizhetők egyes műszaki adatok, az olajhőmérő, az aktuális teljesítmény-leadás, vagy éppen a fordulatszám. Aki azonban nem akar versenyezni, az akár a navigációs térképet is kirakhatja maga elé a képernyőre. A központi kijelző is mindent tud, és természetesen a telefontükrözés sem gond. Igényes a kidolgozás szinte mindenhol, bár arra azért még itt is nagyon vigyáztak, hogy ne legyen Volkswagen szint. Ez aranyszabály a németeknél, s ez alól ez a kocsi sem kivétel, még akkor sem, ha ez a csehek legdrágábbja.

Skoda Kodiaq RS méretek már-már főúri kényelmet biztosítanak mind az utasnak, mind a vezetőnek.

Skoda Kodiaq RS méretek már-már főúri kényelmet biztosítanak mind az utasnak, mind a vezetőnek.

A Skoda Kodiaq RS méretek hatalmas helykínálatot biztosítanak, ami már több mint bőséges, főúrian nagyvonalú. A tér óriási, pakolóhely bőven van, kesztyűtartóból pedig kettő is. Bár nálunk csak az ötszemélyes verzió járt, de rendelhető két pluszüléssel is. A Kodiaq RS csomagtartó mérete már alapból óriási, de a hátsó üléseket előrébb tolva ez akár 725 literesre is növelhető.

A 4.7 méteres autó egyébként a világ egyik leggyorsabb hétüléses SUV-ja. Igaz, ez a cím a nincs értelme kategóriába tartozik, mert hát melyik családapa kezd versenyezni mondjuk két-három lurkóval hátul. A Nürburgringen futott rekord leginkább csak a márka és a modell nimbuszát hivatott növeli, mintsem a hétköznapi használatról szól. Persze a Skoda Kodiaq RS 0-100-s 6.9 másodperces gyorsulása ettől függetlenül tiszteletet parancsol, de nagyon lehet élvezni a 245 lóerős motor nyomatékát is, ami már 1750/perc fordulattól rendelkezésre áll.

Az adaptív menetmódválasztóval sportosabban is vezethetünk, keményebb kormánnyal és lengéscsillapítókkal. Ilyenkor még generált motorhangot is kapunk a hangszórókból, már-már olyanok a morajok, mintha egy V8-as dolgozna benne. De lehet komfortosabb, kényelmesebb is a haladásunk, vagy havas útra optimalizált, és persze van az Eco mód, amelyben lomhább a kocsi, a fokozatokat nem forgatja ki annyira. Sajnos a Skoda Kodiaq RS fogyasztás ettől nem igazán lesz gazdaságosabb. A menetmódválasztó egyébként a motor, a váltó, valamint az összkerékhajtás vezérlését egyaránt érinti. A 2.0 literes erőforrás fogyasztása magas, de hát ezen olyan nagyon ne csodálkozzunk, ez az egyik legharapósabb, legerősebb Skoda a palettán. Autópályán csendes, 130 km/óránál mindössze 2000/perces fordulattal fut.

A Skoda Kodiaq RS méretek tekintélyesek, és bár nem versenyautó, dinamizmusa mégis nagyon élvezetes. Viszont azt is meg kell említeni, hogy presztízsben ugyan nem, de árban sajnos ott van, ahol a német prémiummodellek – és ez bizony fáj. A Skoda Kodiaq RS ára közel 20.5 millió forint, ami azért már barokkos túlzás. Mert bár szép, gyors, erős autó, de egy kicsit több pénzért már magasabban lévő polcokról is válogathatunk. Mindazonáltal aki mégis mellette dönt, az sem fog csalódni, sőt, remek, jól használható és élvezetes családi autót kap.

Skoda Kodiaq RS műszaki adatok
Motor: 1968 cm3
Teljesítmény: 245 LE
Végsebesség: 221 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 6,9 s

Skoda Kodiaq RS fogyasztás: 9,4 l/100 km
Skoda Kodiaq RS ár: 20 431 340 Ft

Skoda Kodiaq RS vélemények
Külső: 5
Belső: 4
Ár/érték: 3

Előny/hátrány
+ Megnyerő megjelenés, kellemes és kényelmes belső, erős motor, szórakoztató kipufogóhang
– Fogyasztás, magas ár

További információk: www.skoda.hu