DS 3 Crossback 1.2 PureTech

Két komoly hátránya is van a franciák prémiummárkájának, a DS-nek. Az egyik, hogy nem nagyon ismerik, és tulajdonképpen ebből következik a második is, ugyanis, akiknek megmutattam, azok közül többen is valami feltörekvő kínai márkának nézték. Pedig ennek az ismeretlen autónak az alapja, a legendás Citroen DS jókora hírnévre tett szert az 1955-ös premier óta. A klasszikus DS forradalmian merész, mégis elegáns vonalai lenyűgözték a világot, sőt, még ma is sokan rácsodálkoznak, ha elsuhan előttük az úton.

Formás kis autó a DS 3 Crossback, de igazán újat már sajnos nem tudott hozni a kategóriájába.

Formás kis autó a DS 3 Crossback, de igazán újat már sajnos nem tudott hozni a kategóriájába.

Valószínűleg a PSA csoportnál is ebből indulhattak ki a márka életre hívásakor. Az újkori DS-ben talán az avantgárd szellemet, az innovációt és a nemes eleganciát akarták összegyúrni, és ezzel új színt vinni a prémiumkategóriába. Azonban kitűnni a tömegből, pláne a szabadidő-autók nagy masszájából, manapság piszok nehéz. És ez bizony olyan nagyon a DS 3 Crossback esetében sem sikerült. Az ős, a Citroen -DS maga volt az utcára engedett vad avantgárd, ám ezen képzőművészeti irányzatból ebbe a kocsiba kevés jutott. Persze valamelyest érthető, hiszen már nem ez a divat Párizsban, a DS 3 Crossback premier idejében inkább a haute couture stílusvilágából merítettek inspirációt.

Tudjuk, hogy a franciák még ma is bátran játszanak a formával, de ez az autó mégis inkább érdekes, mintsem különleges. Ugyanakkor az is vitathatatlan, hogy a DS 3 Crossback teszt során nálunk járt modell nagyon jól mutatott a maga kettős fényezésében a fekete kerekekkel. Egyediséget kölcsönöz az autónak a cápauszonyos kitüremkedés a B-oszlop mögött, valamint a karosszériába simuló kilincsek is, amelyek kinyílnak ha közeledünk a kulccsal, majd elindulás vagy zárás után visszasüllyednek. Természetesen csak ezekkel a megoldásokkal nem lehet vevőket nyerni, de tény, hogy nagyon látványosak, mint ahogy mutatós a hátsó lámpán a futófényes irányjelző is.

Vevőcsalogató, karosszériába simuló kilincsek.

Vevőcsalogató, karosszériába simuló kilincsek.

A DS 3 Crossback interior azért több izgalmat, érdekességet nyújt, mint a külső, és ha már prémiumszint, legalább exkluzívvá tehetjük az utasteret. Számos belső kialakítással rendelhetjük a DS 3 Crossbacket, de még elegánsabbá varázsolható az enterior a gyöngyszemöltéssel vagy a gyémántmintás dísztűzéssel. A variációk tárháza tényleg meglehetősen gazdag. A PSA prémiummárkájában a komfortérzet is rendben van, de az igazság az, hogy nem nyújt többet, mint a cég másik francia márkája, a Peugeot, amely az utóbbi időben nagyon feljött. Ráadásul DS 3 Crossback ára jóval acélosabb.

A sofőr előtt a műszerblokk digitális és változtatható képű, de ez már nem csak a luxusosztály sajátja, a Citroen is évek óta tudja. Visszatérő motívum a rombuszminta, ami vitathatatlanul jól mutat és egyedivé teszi az utasteret. A helykínálat elöl rendben van, hátra már kissé nehezebb beszállni a szűk ajtónyílás miatt, s a lábtér is kicsi. A bunkerérzetet erősíti hátul a magas ablakvonal, szóval, nem a legkellemesebb hely a második sor. A csomagtartó alaphelyzetben 350 literes, ami átlagos érték ebben az osztályban.

A DS 3 Crossback interior maximálisan hozza a tőle elvárható szintet, mind formában, mind kényelemben.

A DS 3 Crossback interior maximálisan hozza a tőle elvárható szintet, mind formában, mind kényelemben.

 

A francia mérnökök a hangszigetelés tervezésénél, kialakításánál bevonták a csúcshifit gyártó Focal céget is. Ezért a megszokottnál vastagabb lemezből van az ajtó, így kevesebb a vibráció, valamint vastagabb üvegeket építettek a DS 3 Crossbackbe. De figyeltek az oszlopok és külső tükrök méretére, formájára is a szélzaj miatt. El kell ismerni, az 515 W-os erősítővel megspékelt hifi nagyszerűen szól a 12 hangszórón keresztül, amelyek közül egy párat a cápauszony-szerű B oszlopba tettek.

A motor stílusosan rombuszmintás gomb megnyomásával indul, ami a kis DS-ben benzinesből csak 1,2 literes, és csupán háromhengeres lehet. Tesztalanyunkban viszont a három változat közül a legerősebb, a 155 lóerős dolgozott. Ez bőven elég egy ekkora autóba a mindennapokra, de a hosszabb utakhoz, nyaralásokhoz is megfelelően dinamikus. A DS 3 Crossback fogyasztása sem horror, igaz, nem is dicsérendő. Egyedül a járása nem tetszett. Kissé kulturálatlan, s bármennyire is jó az utastér hangszigetelése, azért hallani, hogy dolgozik a motor. A kocsit megtömték sok olyan technikai berendezéssel, amely néhány éve még a nagyobb autók kiváltsága volt – és ez jó.

A DS Automobiles küldetése, hogy a francia luxus hagyományait átvigye az autóiparba, de nagy kérdés, hogy erre csak éveket vagy évtizedeket szánnak a PSA csoport vezetői. És az is nagy talány, hogyan sikerül majd rávenni az Audi Q2-vel vagy BMW X2-vel szemező vevőjelölteket, hogy a presztízsmentes DS 3 Crossback mellett döntsenek. Az árral biztosan nem. Merthogy a  DS 3 Crossback alapáron sem olcsó –  közel 9 millió forint -, ám a mi csúcsmodellünk már 13 millió fölött jár. Ez a kategóriaazonos német prémiumok szintje, és vezetési élményben sem nyújt semmi pluszt a DS a konkurenseinél. Ez a kocsi a ritkaság, az egyediség érzetét adhatja – legalábbis nálunk egészen biztosan.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech műszaki adatok
Motor: 1199 cm3
Teljesítmény: 155 LE, 240 Nm
Végsebesség: 208 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 8,2 s

DS 3 Crossback 1.2 PureTech fogyasztás: 7,2 l/100 km
DS 3 Crossback alapár: 8 240 000 Ft

DS 3 Crossback tesztautó ára: 13 107 000 Ft

DS 3 Crossback vélemények
Külső: 4
Belső: 4
Ár/érték: 2

Előny/hátrány
+ Egyedi forma, erős motor, jó dinamika, érdekes, dizájnos belső
– Magas ár, szűkös hátsó rész