A nyári szünet után szeptember elsején kezdődik a versenyszezon Csehországban. Versenykamionnal legfeljebb előtte lehet gyakorolni néhány napot, addig a nyárra marad a szimulátor és a kondi megőrzéséhez még egy kis futás – mondta a 34 éves Kiss Norbert, a legsikeresebb magyar kamionversenyző.
– Hány évesen szereztél jogosítványt?
– 19 évesen 2004-ben. Akkor kezdtünk beszélgetni arról, hogy valamikor versenyautóba ülhetnék, és ehhez szükség volt a jogsira. A vizsgát nehézség nélkül teljesítettem.
– Kamionhoz mióta van jogsid?
– Még nincs, csak idén kezdtem hozzá, és év végére meg lesz. Utcán nem vezethetem, de a versenyzéshez nem is kell. Egészen más a városban kamionozni, mint a pályán.
– Mi volt az első autód?
– Egy Opel Astra. Amikor felköltöztem Pestre, a munkahelyemen kaptam. Vagány dolognak számított, hogy mehettem vele. Utána aztán sok autóm volt. Néhány ezek közül: régebbi fajta Smart, 2000-es évjáratú Audi TT, BMW-1, -3, -5, Mercedes SLK.
– Miért váltottál?
– Szeretek kipróbálni újdonságokat. Volt, hogy meguntam és akartam valami nagyobbat vagy újat, de volt hogy olyan lehetőséget kaptam, aminél váltani kellett.
– Mi volt a legjobb, amit a legjobban szerettél?
– Amivel most járok, a Pappas által szponzorált vadonatúj 2019-es évjáratú Mercedes-AMG C43 Coupe, ami egy közel 30 milliós autó. Messze leköröz minden korábbit, amit saját pénzen meg tudtam venni.
– Számodra mi fontos egy autóban?
– Legyen sportos, elegáns és kényelmes. Ez nagyon kevés márkára mondható el, de erre igen. Mostanában az automata váltó, mert sokat közlekedek vele, és főleg az utcán nagy forgalomban. 50-60-70 ezer kilométert is egy évben. Persze a versenypályán mások a szempontok. A kamionom nem automata. Személyautóban szeretem a sávkövetőt, a tempomatot, a távolságtartót, ha az autó saját maga is fékez, ha előttem hirtelen megállnak. Nagy kedvencem a Head Up Display, ami kivetíti a műszerfalat az ablakra. Ebben az autóban a digitális LCD műszerfalat, amivel különböző stílusok között lehet válogatni.
– Hogyan vezetsz?
– 90%-ban nyugodtan, óvatosan és szabályokat betartóan. És van a 10%, amikor sietnem kell, mert késében vagyok. Akkor egy kicsit gyorsabban megyek. Tizenöt éve van jogsim, de csak néhányszor büntettek. Amikor igen kis helyre betolakodnak elém, akkor dumálok és dudálok.
– Amikor megállítanak rendőrök, megismernek?
– Korábban volt ilyen, de ha kedvesen is, azért mindent ellenőriztek. Ezzel a szponzor autóval még nem állítottak meg, mert látszik, hogy úgysem lehet rajta fogást találni.
– Mi volt a legnagyobb sebesség, amit kipróbáltál?
– A Mercedes-szel Németországban 275. Arra van lekorlátozva, de mentem ott már 300 felett is Mercedes C63-mal.
– Ott is megnéznek az autóddal?
– Ott annyira nem. Ez a kategória arra felé azért gyakrabban előfordul.
– Szoktál barátokat beültetni magad mellé?
– Csak azért, hogy vagánykodjak vele, nem.
– Külföldre mivel jársz?
– 1000 km-ig autóval. Az még nem fáraszt, de azon túl, mondjuk Francia- vagy Spanyolországba inkább repülővel, és kint bérelek kocsit.
– Mitől függ, hogy milyet?
– A pénztárcámtól. Általában a neten választom ki, de többnyire nem azt kapom. Az autókölcsönzőkre jellemző, hogy legtöbbször nem azt kapod, amit választottál. Azt mondják, hogy azt éppen elvitték. Többnyire úgy is hirdetnek, hogy XY autó vagy hasonló.
– Van olyan autó kint, aminél azt mondod, hogy ez illik hozzád, ha valakivel tárgyalni mész?
– Nem tapasztaltam, hogy ez kint bárkit érdekelne.
– Mi volt a leghosszabb táv, amit levezettél?
– Portugáliába mentünk versenyezni, és akkor úgy 3400 km-t, de nem én vezettem végig. Fáraszt a vezetés. Egy idő után jönnek a jelek, már nehezebben tartom nyitva a szemem, és nem figyelek az útra. Ez nem csak éjszaka, hanem nappal is megtörténhet.
– Kamionversenyző hogyan lettél?
– Szerettem volna autóversenyző lenni. Szimulátoron kezdtem, azon világbajnokságot is nyertem. Ezt látták, és felajánlották, hogy próbáljam meg ugyanezt autóval is. Szerencsére jól ment és évről évre kaptam valamilyen új lehetőséget. Ez nem egy olcsó dolog, ezt valakinek fedeznie kell. Kaptam versenyautót és a csapat vállalta a költségeket. A túraautós éveim is így mentek. Az eredményeim alapján hívtak kamionos csapathoz, és a válogatás után a pilóták közül engem választottak. Viszonylag hamar, három év alatt elértük az Európa bajnoki címet.