Boldog születésnapot Koenigsegg! Hihetetlen, ahogy a közhely ellenére repül az idő, szinte tegnap volt, amikor egy szerény, kopasz fiatalember, bizonyos Christian von Koenigsegg kopogtatott a nagyok ajtaján: – Jó napot kívánok, szupersportautót fogok gyártani, és reszkessenek!
Mindez történt 1994-ben, és aki kinevette, ráfázott. A skandináv srác hamar megmutatta, bizony nem a levegőbe beszél, még az sem tudta térdre kényszeríteni, hogy 2003-ban leégett az üzeme, és a tűzvész tetemes anyagi kárt zúdított a nyakába. Azonban minden jó, ha jó a vége, és a lassan középkorú, de továbbra is szerény és kopasz Christian von Koenigsegg most ünnepel, mégpedig saját nevét viselő márkájának és autógyárának 20. évfordulóját.
Az ilyen eseményeken általában szokás a nagy villantás, de a Koenigsegg lehetőségei azért behatároltabbak a Ferrarinál, a Lamborghininél, amelyek mögött ipari óriáskonszernek állnak PR-ra elszórható euró milliókkal. Christian von Koenigsegg és stábja nem turnézza körbe a világot, nem szerveznek felvonulást, nem bérlik ki a Versailles-i kastélyt dzsemborira, viszont építettek egy olyan autót, amivel alaposan kifújták a pedigrés konkurencia orrát.
Ferrari LaFerrari? McLaren P1? Pagani Huayra?
Kispályások gyülekezete, mert a Koenigsegg Agera One 1 az első, amelynél megvalósul a szupergépek álomképlete, az 1 LE/kg. Mivel az autó saját tömege 1360 kg, ez annyit tesz, hogy a teljesítményt felesleges kilowattban mérni. Az 5,0 literes, 32 szelepes, biturbó V8-as 1360 lóereje éppen 1 megawatt relatíve magas, 7500 1/min fordulaton, és ehhez társul 1370 Nm forgatónyomaték, ami viszont 3000-8000 1/min között folyamatosan rendelkezésre áll.
Ami ennél is megdöbbentőbb, hogy nem egy monstrumról van szó, a komplett erőforrás nincs két mázsa, és ezt a kamionokat megszégyenítő őserőt, a Koenigsegg Agera One 1, az Euro 6-os szabványok betartásával tudja felmutatni. A hajtáslánc további része a dupla kuplungtárcsás, hétfokozatú sebességváltó, de összkerékhajtás nincs, a nyomaték a hátsó kerekeket kínozza.
A súlycsökkentésnek és az aerodinamikának főszerep jutott a Koenigsegg Agera One 1 fejlesztésében, ahol tudtak, ott spóroltak, csiszoltak az alapot adó Agera tulajdonságain. A 4,5 méter hosszú One 1 váza szénszálas műanyag, irdatlanul merev, de csupán 72 kg az egész.
Ugyanígy méregdrága műanyagok az elöl 19, hátul 20 colos, központi csavaros Aircore felnik, ezekre a Michelin szállítja a 400 km/h felett is használható Cup 2 gumiabroncsokat. A leszorító erőt aktív légterelőkkel próbálták növelni, ám a leglátványosabb kiegészítő a hatalmas, a gyári ismertető szerint a Le Mans-i versenyautókat idéző hátsó szárny – tetszik, vagy sem, egy biztos, a Koenigsegg Agera One 1 ezzel sehol nem lesz feltűnésmentes. Az aktív felfüggesztés járulékos tulajdonsága, hogy segíti a városi közlekedést, mert az autó alatti szabad magasság gombnyomásra 50 mm-rel növelhető.
Christian von Koenigsegg van annyira büszke, hogy a száraz műszaki adatokkal stílusosan érzékeltesse, mire képes a nevét viselő csúcsmodell – a közölt értékek még előzetes információk. 0-100 km/h? Ugyan, a 0-400-0 km/h kereken 30 másodperc, ennek éppen a kétharmada a gyorsulás, és egyharmada a fékezés. Brutális? De mennyire, ahogy a 2 g-s nehézségi gyorsulás kanyarban, vagy a 100 km/h-ról mért 28 méteres fékút szintén. A végsebességet egyelőre csak tippelik a svédek, a számítások alapján 440 km/h feletti, de a hivatalos mérések majd tisztába teszik ezt is.
A Koenig One 1 ár egyelőre homályba burkolózik, de igazából nem sok jelentősége van, mert jelen állás szerint csak hat ilyen változat készül, és jó eséllyel ezekre már megvannak az előjegyzések. A kérdés inkább az, vajon ki vásárolt spekulációs céllal, azaz mennyiért lesz hajlandó megválni tőle?