Nem dátumot, de még csak nem is az ideális autó alakot jelöli az első kompresszoros Mercedes 10/40/65 elnevezése. Mi több, igencsak komoly dolgok állnak a bűvösnek tűnő számok mögött, maga az autó pedig egy abszolút történelmi darab, hiszen az első kompresszor feltöltésű személygépkocsi motort ebbe a típusba építették be.
Persze azért fejtsük meg az elnevezés talányát is. A bonyolult számozás első része a Magyarországon is használt adólóerő értéke. Ezt hazánkban a hengerek együttes űrtartalmából számolták ki, ahol egy adólóerő 261,8 ccm-nek felelt meg, így az autó cirka 2600 ccm-es motorja a 10 adólóerős kategóriába esett.
A következő két érték pedig már a teljesítményre utal. A 40-es szám a kompresszor nélküli, a 65-ös pedig a kompresszor bekapcsolása utáni legnagyobb névleges teljesítményét jelöli a Mercedes 10/40/65-ösnek. Kevésbé köztudott, hogy a kompresszort eredetileg nem is a gépkocsik levegő sűrítéséhez, hanem a textilipar számára találták fel.
Az Egyesült Államokban egy Indiana állambeli városka fonodájának vízturbináját szerették volna hatékonyabbá tenni vele és még jóval az autó feltalálása előtt, Francis és Philander Roots be is jegyeztette a szabadalmat. A kompresszor az autóiparban történő felhasználása előtt még a repülőgépgyártásba is szerepet kapott egy időre, mígnem a további fejlesztésekbe közbeszólt az első világháború.
Az autó különlegessége azonban nem merül ki a kompresszorban. Az 1921 és 1924 közötti gyártási időszakban körülbelül 150 példány látott napvilágot az első kompresszoros Mercedes típusból az Unturkheimi gyárban. Már az autó sem volt olcsó a maga 19.500 márkás árával, ám a 110 km/órás sebességre gyorsuló faküllős, bőrkárpitos paripa akár 15-25 liter üzemanyagot is elfogyasztott százon, amit ma, a mostani benzinárakat tekintve képtelenség lenne etetni.
Ez a néhány évvel ezelőtt egy oldtimer kiállításon is teljes szépségében pompázó kompresszoros Mercedes egyébként egy magyar báró tulajdona volt, amit teljesen egyedi megrendelésre készítettek neki. A gyönyörűség azóta sem került külföldi kézbe, hazánkban élte, és továbbra is itt éli a veterán autók büszke életét.