Az autógyártók egymásra licitálva fejlesztik ki az újabb és újabb extrákat, kényelmi funkciókat, hogy kielégítsék az autósok valós és vélt igényeit. Az újabb modellekbe rengeteg közepesen hasznos, vagy éppen a vetélytársakra licitáló megoldás kerül (pl. az elektromos pohártartó-fedéltől az utasoldali műszerfalig), de az extrák egy része valóban a vezető, illetve a közlekedés más szereplőinek a biztonságát hivatott megőrizni. Ilyen az elalvásfigyelő, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a tolatóradar, a holttérfigyelő-rendszer, az adaptív tempomat, vagy az automata vészfékasszisztens.
Egy dolog azonban egyik autó tartozékai között sem szerepel: ez pedig a vadgázolást megelőző, a vadakat elriasztó rendszer.
Halálos balesetek, milliós károk
Több ezer bejelentett vadgázolásos baleset történik évente Magyarországon, és mintegy 13 ezer vad leli halálát az utakon. A vadgázolás, vadakkal való ütközés akár halálos kimenetelű is lehet: a vadak sokszor csak az autó előtt vágnak ki elénk, amikor már nem tudjuk csökkenteni a sebességet. Ha elrántjuk a kormányt, egy fának, vagy a szembejövő autónak ütközhetünk.
A legtöbb vadgázolás a késői órákban történik: sötétben 40 méterre csökken a látótávolság az autóban, és ha 90 km/h-val haladunk, akkor a fékút 62 méter. Egy 60 km/h sebességgel elütött, kifejlett szarvas öt tonnás becsapódási súllyal roncsolhatja szét az autót. Ha meg is ússzuk személyi sérülés nélkül, az autóban kár keletkezik, és a nemcsak a biztosítóval, hanem a vadásztársasággal is többkörös egyezkedés, rosszabb esetben pereskedés veszi kezdetét. Egy komolyabb vadbaleset után akár többmillió forintos kár is érhet, ha a jogszabály szerint esetlegesen a vad eszmei értékét, és az autó javítását is nekünk kell kifizetni.
A kockázatokat és az esetleges kártérítés lehetőségét csökkenteni ugyan lehet, de jobb biztosra menni, és megelőzni a bajt egy profi vadriasztóval, ami már eleve megakadályozza, hogy a vadak és az autó találkozzanak.
Vadsíp helyett profi rendszer
A vadak elriasztására eddig a könnyen beszerezhető vadsípokat használták az autósok, de sok baleseti jegyzőkönyv a bizonyíték arra, hogy a vadsípok sok esetben nem működnek elég hatékonyan, nem adnak ki hangot és nem képesek távol tartani a járművek elé ugró állatokat.
Egy magyar fejlesztésű eszköz, a Siren7™ vadgázolás elleni rendszer azonban, ha az autó elejére rögzítjük, megakadályozza a vadakkal való ütközést. Menet közben ugyanis olyan frekvenciájú hangot ad ki, amit az állatok akár 300 méterről is meghallanak, és biztosan nem indulnak el a hang forrásának irányába. A Siren7™ 90 km/h-s sebességnél 120 decibellel szólal meg, vagyis ért az állatok nyelvén, a hatótávolsága pedig sokkal nagyobb, mint a hagyományos vadsípoké. Az eszköz hatékonyságát a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. és az Európai Bizottság Európai Közúti Biztonsági Chartája is igazolta.
A Siren7™ eszköz nano-karbonból készült, súlya pedig 50 gramm. Egy külön stáb tervezte a burkolatát egy éven át, figyelembe véve az aerodinamikai alapelveket és az aranymetszés szabályait. A felhelyezése egyszerű: a 3M-mel közös fejlesztésű VHB ragasztóval kell az eszközt a gépjármű front részére felhelyezni, amely azonnal rögzül, és nem hagy maradandó nyomot. Csak el kell távolítani a kétoldali ragasztó egyik védőrétegét (a csomagolás tartalmazza ezt is), a ragasztócsíkot pedig a vadfigyelmeztető rendszer alján szabadon hagyott felületre kell ragasztani. Ha eltávolítottuk a ragasztócsík másik védőrétegét is, az első lökhárítóra kell ragasztani az eszközt – az optimális működés érdekében középre. (A felületet előre meg kell tisztítani a mellékelt tisztítókendővel). Arra ügyelni kell, hogy a vadfigyelmeztető hátulján levő levegő kimeneti nyílás szabadon maradjon.
És hogy mennyire biztonságos a rendszer? – A Siren7™-tel még nem történt vadgázolás.
A vadak alkonyat után gyakran keresztezik az utunkat – vagy mi az övéiket, attól függ, honnan nézzük. Ha fontos a biztonságunk, és az állatvilág biztonsága, érdemes ezt az extrát is beszerezni, hiszen életmentő lehet.
További információ: siren7.hu