Budapest testvérvárosában a sárga taxi ugyanolyan tradíció, mint nálunk a sárga villamos. Nem is csoda, hogy megtiszteltetés és kiváltság egy autógyárnak taxi-bőrbe bujtatni a négykerekűit és több ezret szabadon engedni belőlük a sosem alvó metropoliszban.

Mielőtt taxi kérdésekben a jövőbe tekintenénk, nézzünk kicsit körül a város útjain! New York taxi-főváros a javából, köszönhetően annak, hogy nem egyszerű dolog a forgalmas városban autózni, arról nem is beszélve, hogy a tilosban parkolókra szinte szempillantás alatt lesújt a törvény keze. A New York-i háztartások több mint a felének, pontosabban 55 százalékának éppen ezért nincs is autója. De ugyan minek is kellene, ha ennyi a New York-i taxi, ami kényelmes és egyszerű megoldás a városban való közlekedésre.

Az igazi amerikai sárga taxi nagyon sokáig egyet jelentett a Checker cég járműveivel.

Az igazi amerikai sárga taxi nagyon sokáig egyet jelentett a Checker cég járműveivel.

Az igazi amerikai sárga taxi nagyon sokáig egyet jelentett a Checker cég járműveivel. A harmincas években gyakorlatilag már Checker taxi segítségével fuvarozott minden jelentős amerikai társaság. A gyártó az évek alatt folyamatosan alkalmazkodott az éppen adott kor igényeihez, de a Checker taxi változatainak egyik legérdekesebb modellje kétségtelenül az Aerobus volt, mely óriási utas- és csomagtérrel rendelkezett.

A Checker Aerobus legkisebb verziója is hat ajtóval és kilenc személy számára való kényelmes elhelyezéssel büszkélkedhetett, de volt nyolc ajtós, tizenkét személyes változata is. Az ikonikus típusok, a Checker  Marathon vagy a Superba úgy voltak kitalálva, hogy sose menjenek ki a divatból, de sajnos ez nekik sem sikerült. 1982-ben végleg leáldozott a Checker taxi csillaga, és a cég leállította a termelést. Ám New York történelmébe örökre beírták a nevüket ezek az utasszállítók, melyek nélkül az 1980-as évekig elképzelhetetlen volt a város utcaképe.

Habár már azelőtt is jelen voltak, de a 90-es évekre megállíthatatlanul a Checker taxik helyére léptek a trónkövetelő Chevy-k és Fordok. A XXI. századra pedig a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve megjelentek a városban a hibrid taxik is, sőt New York ebből a szempontból az észak-amerikai nagyvárosok között az élen jár.

A híres városi taxik közel egyharmada ugyanis alternatív meghajtású, így hamarosan a Ford Crown Vicktoriák felett is eljár az idő, néhány éve pedig a város vezetői beszerzési pályázatot írtak ki napjaink New York-i taxijára. A tét nem volt kicsi mivel a választott típus éveken keresztül a város meghatározó szimbólumaként van jelen.

A hagyományos New York-i taxik helyét lassan átveszi a Nissan NV200.

A hagyományos New York-i taxik helyét lassan átveszi a Nissan NV200.

A döntési procedúrát követően a választás a Nissan NV200-ra esett, amit a Nissan mexicói üzemében gyártanak. Jelenlétükkel a városkép is átalakult valamelyest, hiszen az elegáns limuzinokat ezek a kisbusz-szerű típusok váltják le lassan. Mindez azonban az utasok kényelmét szolgálja, hiszen ezekbe az NV200-akba kényelmesebb a be- és kiszállás, több hely lesz a csomagok számára, de még olyan apróságokra is figyeltek, hogy a tolóajtó miatt nagyobb biztonságot nyújtsanak a többi közlekedő, – mint például a biciklisek – számára, az utas maga szabályozhassa a légkondit és üvegtetőn keresztül gyönyörködhessen a város lenyűgöző felhőkarcolóiban. A hagyományos Checker taxi egy-egy példánya ma már csak főleg bérelhető kuriózumként funkcionál, esküvők vagy egyéb különleges alkalmak során.