Annak idején az iQ a Toyota válasza volt a Mercedes-hátterű Smart minijére. A tanulmány 2007-ben debütált, majd fokozatosan indult a csupán 2000 mm tengelytávú, 2985 mm hosszú apróság forgalmazása. Japánban 2008-tól, Európában 2009-től, Észak-Amerikában (Scion néven) 2011-től kínálták. A modell sehol nem vált be, de még a 80 km hatótávú elektromos változat sem, amelyből így aztán már csak mindössze 100 darabot szereltek össze.

Aston Martin V8 Cygnet igazi kis guruló szörnyeteg lett, akár elölről, akár hátulról nézzük.

Aston Martin V8 Cygnet igazi kis guruló szörnyeteg lett, akár elölről, akár hátulról nézzük.

És hogy kerül itt képbe az Aston Martin? A 2012-től szigorodó emissziós előírások miatt a brit cégnél néhány éve meglepő döntést hoztak, merthogy egy takarékos minivel próbálták az átlagos károsanyag-kibocsátást csökkenteni. Így született meg az Aston Martin V8 Cygnet ötlete, melynek megvalósításához a Toyota iQ-t szemelték ki donornak.

Az elképzelést gyorsan tettek is követték, majd a kis pöttöm orrát és belsejét annak rendje és módja alapján a márkaarculathoz igazították. A harcsaszájú frontrésszel 3080 mm-re nőtt a hossza, de a motor maradt a Toyota 1,3 literes, változó vezérlésű, 99 LE-s benzinese. A cégvezetés évi 4 ezer autó értékesítésével kalkulált, ám a 30 ezer angol fontos Aston Martin V8 Cygnet ár még a gazdagok szemét is csípte, így 2011-13 között, összesen alig több mint 150 talált csak gazdára. Köztük volt a Formula-1 örökös ezüstérmese, a bajnoki címet sosem szerző, bár ettől függetlenül zseniális képességű Sir Stirling Moss, aki feleségével többször is mutatkozott a kiskocsiban.

Q by Aston Martin. Ezt a részleget jól ismerik azok az ügyfelek, akiknek Aston-szinten sem felel meg az alapkivitel, hiszen házon belül ők felelnek a különleges vásárlói igények kielégítéséért. Egyedi fényezések, felnik, külső-belső módosítások, drága anyagok, exkluzív kárpitok. Nekik köszönhető, hogy aki szeretné, az például F1-hangulatú Red Bull Edition kivitelben is hazaviheti a Vantage S-t.

A hatpontos övvel szerelt versenyülések valószínűleg nem csak a látszat kedvéért kerültek az Aston Martin V8 Cygnet utasterébe.

A hatpontos övvel szerelt versenyülések valószínűleg nem csak a látszat kedvéért kerültek az Aston Martin V8 Cygnet utasterébe.

De amit a Q az Aston Martin V8 Cygnet minivel csinált, az túlment a képzelet határán. Hogy több év után miért húzták elő a fiókból a bukott modellt, azt talán felesleges is firtatni, mindenesetre az Aston Martin V8 Cygnet nem üres pletyka, hanem létező, vezethető autó lett.

A terv középpontja a szó átvitt és valós értelmében is a V8-as motor volt. A részlegnél nem sokat vacakoltak, elővették a korábbi Vantage S relatíve kompakt, de azért mégiscsak 4,7 literes erőforrását, és valahogy bepasszírozták a két ülés mögé. Ezt így leírni persze egyszerű, ellenben itt még az iQ eredeti vázszerkezetéhez is hozzá kellett nyúlni, hogy a motor és a hozzákapcsolt hétgangos, duplakuplungos váltó stabilan a helyén legyen.

A vezető tapasztalat nem árt, hiszen az Aston Martin V8 Cygnet 4,7 literese 425 lovat és 490 Nm forgatónyomatékot állít elő a kis kaszni alatt.

A vezető tapasztalat nem árt, hiszen az Aston Martin V8 Cygnet 4,7 literese 425 lovat és 490 Nm forgatónyomatékot állít elő a kis kaszni alatt.

A hajtást a hátsó kerekek kapták, de a futómű nem a Toyotáé volt. Ez érthető, hiszen belegondolni is hidegrázó, mire képes 425 lóerő és 490 Nm forgatónyomaték egy ekkora kasztniban… A tervezők az egyszerűség híveiként, fogták a Vantage S komplett első és hátsó felfüggesztését (az elöl 380, hátul 330 mm-es tárcsákkal lassító fékekkel együtt), és az Aston Martin V8 Cygnet alá pakolták.

A nyomtáv persze nem passzolt az eredeti karosszéria 168 centis szélességéhez, amiért az autó látványa kissé szürreálisra is sikeredett, de a stabilitásnak mindenképpen jót tettek a nagyobb terpesztések. Ha már változtatás, kicsit a frontrészen is igazítottak, hogy hatékonyabb legyen a hűtés, de ettől még a kiskocsi első pillantásra felismerhető maradt. Alufelniből 16-19 colos átmérők vannak, hátul a legkomolyabb gumiméret 275/35 és a Q ennél a Bridgestone márkát ajánlotta.

Az Aston Martin V8 Cygnet utastere versenyautós hangulatú, a műszerfal szénszál erősítő műanyag, ahogy a két ajtóburkolat és a középkonzol is. Az utasok hatpontos övvel szerelt Recaro versenyülésekben ülnek, a légzsák nélküli kormány karimája Alcantara, a hátsó (eredetileg keresztbe fordított) ülést a V8-as motor miatt pedig elhagyták. A szárazon 1375 kilós Aston Martin V8 Cygnet koncepció 0-60 mérföldre (0-96 km/óra) 4,2 másodperc alatt gyorsult, végsebessége 274 km/óra volt.