Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Skoda 860 nem csak a szemnek gyönyörködtető látvány, de technikailag is, egy a korát jóval meghaladó modell volt a cseh autógyár életében. Remekül érzékelteti a szemlélődővel azt a magas színvonalú konstrukciós és műszaki színvonalat amit a gyár a háború előtti években képviselt.

A Skoda 860 a cseh gyár egyik talán a legfelemelőbb korszakának képviselője.

A Skoda 860 a cseh gyár egyik talán a legfelemelőbb korszakának képviselője.

A tökéletesen felújított példány a Skoda 860 egyetlen még meglévő Cabriolet változata, melynek felújításakor a restaurátorok, és a munkába bevont más szakemberek így különösen nagy hangsúlyt fektettek az eredeti állapot visszaállításra. Új életet leheltek a fényezésbe, újra kárpitozták a tetőt és az üléseket, de a kevésbé látható, a kornak megfelelően még fát és fémet egyaránt tartalmazó karosszériaelemeket szintén újjávarázsolták.

A Skoda 860 1932-ben már számos olyan technikai kivitelezés előfutárát felvonultatta melyeknek 21. századi változatát ma is használjuk, és amik a harmincas években még rendkívül innovatívnak számító felszereltségi megoldásnak számítottak. Ilyen például a műszerfali emelkedő- illetve lejtőérzékelő. A korszerű sebességváltó-kapcsolási ajánlás elődjének tekinthető berendezés emelkedőn és lejtőn időben figyelmeztetett a vissza-, míg sík úton a felkapcsolásra.

A mai luxuslimuzinokhoz hasonlóan a sofőrt lesüllyeszthető üveglap választotta el a kényelmes utastértől, így biztosítva a szükséges diszkréciót a hátul ülők számára. Itt a bőséges térnek köszönhetően, akár három felnőtt is kényelmesen helyet foglalhatott a főúri módon párnázott ülésekben. A kényelemhez az elektromos padlófűtés, a kar- és lábtámaszok éppúgy hozzájárultak, mint a szivargyújtó vagy éppen az oldalablakok lehúzható rolói.

A Skoda 860-ba épített soros nyolchengeres motor lengéseinek kiegyenlítésére kilenc helyen csapágyazott főtengelyt, illetve Lanchester lengéscsillapítót alkalmaztak. A 3880 köbcentiméteres négyütemű benzinmotor rugalmas működése még napjainkban is alázatra szólítja fel a mérnököket. A majd öt és fél méter hosszú gyönyörűség lépésben haladva még a harmadik és akár a legmagasabb fokozatból is könnyedén gyorsít ki, végsebessége pedig eléri a 110 kilométer/órát.

A minőségi kidolgozás és precizitás a Skoda 860 utasterében is jól utolérhető.

A minőségi kidolgozás és precizitás a Skoda 860 utasterében is jól utolérhető.

Ugyancsak példamutatónak számított abban az időben a vákuumos rásegítővel működő fékberendezés. Az Skoda 860-ast egyébként 1829. október 23-án, a Prágai Autószalonon mutatták be a nagyközönségnek és típusjelzése az akkoriban sokszor alkalmazott formában a hengerek számára, illetve a motor teljesítményére utalt, ami 3000-es percenkénti fordulatszámnál bocsátotta a 60 lóerőt, vagyis a 44 kW-át utasai rendelkezésére.

Az autó felépítménye szerkezetileg egy megerősített létra-alvázra lett helyezve, a két merev tengely rugózásáról pedig hosszú és szélesített laprugók, valamint hidraulikus lengéscsillapítók gondoskodtak.  A Skoda 860 karosszéria nélküli alvázat, futóművet és a hajtásrendszert magába foglaló együttese 1460 kilót, míg a teljes jármű már majd két tonnát nyomott.

Ez a ma már bőven a veterán autók korában lévő szépség a maga idejében sem számított olcsó autónak, de a felvonultatott technika ezt jól láthatóan indokolta is. A Limousine 125.000, a Cabriolet kiadás ára pedig 140.000 koronáról indult. A gyár egyébként egy Faux Cabriolet névre keresztelt, álkabrió változatot is kínált a vásárlóknak, amelynek fixen rögzített teteje kívülről egy vászontető látványát keltette.

Olyannyira eltalálták, hogy szépsége és minősége akár a mesés, bár ekkor már nem gyártott amerikai Duesenberg magasságába is emelhette volna. Sajnálatos módon azonban nem így történt, mert bármennyire is nagyszerű alkotása volt ez a cseh mérnököknek, a várt siker mégis elmaradt. Szerencsétlen módon piaci bevezetésének ideje tökéletesen egybeesett az 1929 és 1933 között pusztító gazdasági világválsággal, amely akkor nem csak egy-egy modellt, hanem több esetben komplett autógyárakat és jó nevű márkákat is magával rántott. Szerencsére a cseh cég a mai napig fennmaradt, és olyan nagyszerű alkotásokkal állt még elő, mint például a néhány évvel később, 1936-ban bemutatott Skoda Popular Sport Monte Carlo.

A néhány éve felújított és teljes pompájában visszatérő egyetlen megmaradt Skoda 860 Cabriolet a csehországi Skoda Múzeum állandó kiállításának lett része.