Carroll Shelby (1923-2012) nem csak tehetséges versenyző volt – 1959-ben, Roy Salvadori oldalán abszolút győzelmet szerzett az Aston Martin DBR1 modellel Le Mans-ban –, hanem mindig érdekelte az autóépítés is. A nevét viselő Ford Mustang ma is káprázatos sportkocsi, de mint tuningmestert, részben a GT40 és elsősorban a Cobra autó típusaival ismerte meg a világ. Utóbbinál a legegyszerűbb iskolát próbálta követni: olyan versenyautóra gondolt, ami kicsi, könnyű és nagyon erős.

Bár a Ford Cobra csak egy replica a maga nemében, de Shelby egyszerű utánzatának mégsem lehet nevezni, hiszen az elmúlt évtizedek alatt gyakorlatilag önálló életre kelt.

Bár a Ford Cobra csak egy replica a maga nemében, de Shelby egyszerű utánzatának mégsem lehet nevezni, hiszen az elmúlt évtizedek alatt gyakorlatilag önálló életre kelt.

Az ideálisnak vélt karosszériát Angliában találta meg az 1953-tól gyártott kétüléses Ace roadstert vonalaiban, amivel Shelby nem is sokat vacakolt, és azonnal egy V8-ast épített a hosszú gépházba. Kezdetben 4,3 és 4,7 literesek voltak a palettán, majd csakhamar jöttek a nagyágyúk, mint például a Bullit mozifilmben használt Ford Mustang GT Fastback kupéban megtalálható 6,4 literes, valamint a non plus ultra, az 1966-ban született legendás 427-es, a maga 7,0 literes csöppségével.

Itt valóban izomautókról van szó. A 427-es orrában dohogó nyolchengerest négytorkú Holley karburátor látta el üzemanyaggal, a teljesítmény már első körben elérte a 431 lóerőt, a nyomatéki csúcs a 651 Nm-t, míg a 3,8 méter hosszú, egy tonnánál alig nehezebb gép végsebessége 265 km/h-volt. Shelby azonban itt nem állt meg, és a később 492 lóerősre felpaprikázott Cobra 427-tel már a 300 km/h-s sebességhatárt ostromolta. Persze később jöttek az aerodinamikai szempontból hatékonyabb, és még gyorsabb áramvonalas kupék, de a lényeg, hogy a győzelemre született Shelby Cobra pillanatok alatt nagy presztízsű és méregdrága sportautó lett, amire sokan vágynak, de az eredetit persze csak a leggazdagabbak engedhették meg maguknak.

Valójában ez a kényszerhelyzet hozta létre az autó mai napig népszerű replikagyártó iparágát, hasonlóan, mint a Lotus 7-es, a Super Seven esetében, de így született a Unique Motorsports által 1964-ben piacra dobott Ford Cobra is, ami egy igazi gyöngyszem ám árában mégis töredéke egy eredeti, nem ritkán már millió dolláros értéket képviselő Shelby Cobrának. Természetesen egy replica esetében mindig akadnak kompromisszumok, de ezzel a kasztnival, a hangulattal, a vezethetőséggel és az élménnyel, gyakorlatilag ugyanazt a különleges hatást éri el a Ford Cobra is.

Az utastér szintén szívet melengető. A Ford Cobra apró részletei abszolút biztosítják a szükséges életérzést is.

Az utastér szintén szívet melengető. A Ford Cobra apró részletei abszolút biztosítják a szükséges életérzést is.

 

A karosszéria színe klasszikus kék, a gépháztetőn és hátul a csomagtérnél szintén a jellegzetes ezüst sávval. Tető nincs, csupán felgombolható huzattal lehet védeni az utastér jobb oldalát, de a vezető ugyanúgy ázik, ha esőben megy. A Ford Cobra esetében is elmaradhatatlan részlet a krómozott bukócső, amely csak a vezető mögött véd, az egyik szál pedig hosszan benyúlik a két ülés közé. Az utastér puritán, a fejtámasz nélküli ülések nagyon egyszerűek, a kormány karimája fa, a sima pulton pedig elszórt műszerek Stewart Warner órák, a sebességmérőnél 160 mérföldes, azaz kb. 258 km/h-ig mutató számlappal.

A rádió régimódi, de ez ügyes trükk, hiszen USB csatlakozót és MP3 lejátszást is kínál a retró hatású modern berendezés. A Ford Cobra motor jelen esetben egy 4,9 literes, 300 lovas Ford V8-as, a váltó ötfokozatú kézi, a felfüggesztés minden keréknél független, a tárcsafékek pedig Jaguarról valók. Mivel nincs semmilyen elektronikus segéd, a Cobra vezetése embert próbáló feladat a javából, ekkora teljesítményhez bizony profi vezetői tudásra van szükség, hiszen a far a legkisebb gázadásra is szeretné megelőzni az autó elejét.

És hogy mibe kerül a majdnem tökéletes illúzió? A képen látható eladó Ford Cobra ára közel 40.000 dollár, azaz bő 14 millió forint. Ha jól belegondolunk, mindez egy igazi Shelbyhez képest ajándék, hiszen ezzel a formával és a V8-as dübörgésével, gyakorlatilag mindenhol a figyelem középpontjába kerül a Ford Cobra tulajdonosa.