A Warszawa Ghia rövid történeti áttekintéséhez elengedhetetlen megemlíteni, hogy a II. világháború előtti Lengyelország fejlett autógyártással rendelkezett, aminek alapjait a Fiat céggel ápolt jó üzleti kapcsolatok biztosították. Ennek köszönhetően született meg például 1932-ben a Polski-Fiat is. A háborút követően történtek lépések ennek felélesztésére, de a kibontakozóban lévő hidegháborús felfogás és a nagyhatalmak befolyásszerzési törekvései ezt megakadályozták.

A nagyközönség elől teljesen elrejtett Warszawa Ghia szedán kiadása 1959-ből.

A nagyközönség elől teljesen elrejtett Warszawa Ghia szedán kiadása 1959-ből.

Ennek zászlaja alatt történt, hogy a szovjet vezetés a lengyel autógyártás felfuttatása, és persze elsősorban saját befolyásának növelése érdekében átadta a Pobeda M20 gyártásának licencét az új típus, a Warszawa gyártásához. Ambiciózus tervekkel láttak neki Varsóban az FSO (Személyautógyár) névre keresztelt létesítmény felépítéséhez, ahonnan aztán 1951 őszén ki is gördültek az első modellek.

Kezdetben még főleg szovjet alkatrészek felhasználásával készültek az Warszawa autók, de a következő években ezek gyártása is egyre inkább áttevődött Lengyelországba. A konstrukció az 50-es évek elején viszonylag korszerű fejlesztésnek számított a maga 2100 köbcentis és 50 lóerős teljesítményével, de a további modernizálások sajnos nagyon lassú ütemben történtek, és 1957-ig az autó gyakorlatilag teljesen megegyezett a Pobedával.

Ezt követően történt csak néhány fejlesztés mind motorikusan, mind a karosszérián a Warszawa 200, 201-es és 202-es típusoknál. Modernizálták a hajtásláncot, majd 1962-től soros négyhengeres, alulvezérelt, felülszelepelt erőforrással látták el, de mindez csak néhány évre tudta biztosítani a viszonylagos népszerűséget. Az eladások is rendre alul maradtak a tervezett számokhoz képest, és a Warszawa autó 22 éves történelme során mindösszesen negyedmillió példányt sikerült értékesíteni.

Hogy a dolgozó nép ízlése kímélve legyen, ahogy a szedán, úgy Warszawa Ghia kombi is egy raktár mélyén végezte.

Hogy a dolgozó nép ízlése kímélve legyen, ahogy a szedán, úgy Warszawa Ghia kombi is egy raktár mélyén végezte.

Ellenére annak, hogy a nagy tömeg és alacsony teljesítmény párosításának köszönhetően irdatlan nagy volt a fogyasztása, hazánkban elsősorban taxinak használták, illetve sok állami vállalat és a Belügyminisztérium is előszeretettel vette igénybe. Az FSO Warszawa alapra ugyanakkor számos speciális változat épült. Használták menőautónak, sínautónak, készült belőle pickup, furgon, és ki tudja még mennyi minden. Fénykorukat a 60-as években élték.

A legkülönlegesebb változata azonban mind a mai napig ismeretlen a nagyközönség számára, ami nem is csoda, hiszen a Warszawa Ghia kiadásáról van szó. 1958-ban kérte fel a gyár az akkor még olasz tulajdonban lévő Ghia céget egy korszerű változat megtervezésére, és a ma már szinte elképzelhetetlen névpárosítás ellenére, a Volkswagen Karmann Ghia-t is megálmodó Sergio Sartorelli tervei alapján el is készült belőle egy szedán és egy kombi verzió.

A munka azonban hiábavaló volt, mert az akkori kommunista vezető Wladislaw Gomulka meglátva a Warszawa Ghia nyújtotta változás sokkoló nyugati eleganciáját, túlontúl hivalkodónak és burzsoának tartotta őket. A két prototípus természetesen azonnal ki lett tiltva minden híradásból, és egy raktár legmélyebb bugyraiba lettek száműzve mielőtt végleg bedarálták őket fémhulladéknak. Mindössze néhány fotó maradt belőlük. Vélhetőleg az eladások folyamatos visszaesése miatt a Warszawa autók gyártásával 1973-ban álltak le teljesen.