Érdekes irányt vett az utóbbi időben a Mercedes-Benz formavilága. Bár vannak jól eltalált modelljei, de meglehetősen egy kaptafára készülnek az autók manapság Stuttgartban.
Nagy trükköket, meghökkentő, extrém megoldásokat korábban sem láthatunk a Merciken, és designforradalommal ma sem lehet vádolni a mérnököket. De talán ez nem is baj. Mindig is kifinomult, konzervatív márka volt a Mercedes. Az új E-osztály például elsőre leginkább csak a méret miatt különböztethető meg a C- vagy az S-osztálytól, annyira hasonlítanak egymásra külsőleg. Persze az elvitathatatlan, hogy a dizájn egyszerre elegáns és klasszikus.
A 90-es évek veszettül áramvonalas formái után elképzelhetetlen volt, hogy egyszer visszajön a függőleges hűtőmaszk az autókon. Márpedig az új Mercedes E-osztály estében ez történt. Legutóbb az 1976 és 85 között gyártott 123 típuskódú Merciknek volt ilyen egyenes orra.
Akár csak a C-osztálynak, ennek a típusnak is a sajátja, hogy kétféle hűtőmaszkkal, s eltérő alsó légterelővel kapható. Van a régi hagyományos, háromlamellás króm orr a klasszikus kis csillaggal a tetején, valamint az új sportos kivitel két csíklamellával és nagy márkajellel az elején. Az új E feneke szebbre sikeredett, mint az eleje. Divatos, csapott fart kapott a Mercedes kombi, erősen döntött hátsó szélvédővel és a C oszloptól egyre szűkülő oldalablakkal. És akkor ízfokozóként ott van még a két hangsúlyos króm kipufogó az alján.
Amennyire visszafogták a fantáziát a külsőn, annyira szabadjára engedték a szellemet odabenn. Az új Mercedes kombi belseje egy belsőépítészeti remekmű.
A németek komfortérzésben verhetetlenek. A nálunk járt csúcsmodell már-már azt a szintet hozza, mintha egy Maybachban ülnénk. Az utastér színvonala nem sokban különbözik az S-osztályétól, csak ott még gavallérabb a helykínálat. Az autóteszt során már az első találkozás lenyűgözi az embert, egy luxuslakosztály színvonalát és kényelmét nyújtja.
A műszerfalról száműzték a műanyagot, helyette bőrrel vonták be, ahol csak lehetett, valamint vastagon lakkozott barna magnólia fabetét húzódik végig rajta. A látvány orgia a szemnek, s ezen a szinten a 396 ezer forintos ár a berakásért nem tétel érte. A krém-barna Designo bőrkárpit pedig maga a gyönyörűség. Kényelme, akár egy klubfotelé.
Ha esetleg van olyan ember, aki nem olvad el ettől, akkor gyújtásadás után garantáltan elalél. A két 12,3 colos kijelző, a középkonzolon és a sofőr előtt olyan, mintha számítógép-monitor kapcsolna be. A technika már-már űrkorszaki, a látvány pedig fantasztikus.
Az első utasok előtt uralkodó két üveglapon látható kép színes és elképesztően éles. A kormány mögötti a klasszikus műszerblokk, a középkonzol feletti multifunkciós kijelzőn pedig a többi hókuszpókusz hívható elő: rengeteg adat, beállítás, navigáció, élő forgalomfigyelés, 360 fokos kamerarendszer, audio, vagy a jármű összes paraméterének megjelenítése. Amúgy innen lehet állítani 64 árnyalatban az utastéri LED hangulatfény színét, vagy a kesztyűtartóba helyezett tégelyből a szellőztetőn keresztül adagolt parfüm intenzitását is. Finom extrák ezek, de azért nagyon jól el lehet lenni nélkülük is. Sőt, ha választani lehet, akkor inkább az üléshűtés és kormányfűtés jobb és ésszerűbb volna.
A helykínálat elöl természetesen nagyvonalú, és hátul is hasonló kényelemben utazhat két ember, de ami a lényeg egy Mercedes kombi változatánál, az a csomagtartó. Nos, az új E osztály T-modell a kategória legnagyobb tárhelyét kínálja a maga 640 literes méretével, s ez bőségesen elég.
A németek közlése szerint akár egy szabvány EU-raklap is szállítható ebben a kombiban, ha épp arra van szükség, ám elég abszurdnak hangzik, hogy valaki ezzel vigye haza az OBI-ból a térkövet. Amúgy ahhoz is elég a hely, hogy egy harmadik üléssor legyen benne, és lesz is belőle hétüléses változatot, de ezt csak későbbre ígéri a Mercedes.
A hátsó üléssor ledöntésével a csomagtérpadlóval sík, 1820 literes teret kapunk. Ezen a szinten már elvárás, hogy ne kelljen bíbelődni, bepiszkolni a kezünket az ötödik ajtó nyitásával vagy zárásával, az elektronika elintézi helyettünk ezt gombnyomásra vagy láblendítéssel. Az alapfelszerelés része az elektromos mozgatású csomagtér-roló, amely a hátsó ajtót kinyitva felemelkedik, így segíti a pakolást. Az E kombival 2,1 tonnáig lehet utánfutót vontatni. Az ilyen akciókat vontatmánystabilizáló és oldalszél-kompenzáló EPS-programok segítik. Persze a vonóhorog is elektromosan varázsolható elő.
A Mercedes kombi 2,0 literes dízelmotorjának ereje ugyan nem bombasztikus, de abszolút elegendő egy ilyen elegáns, visszafogott autóhoz, és megfelelő kisebb lakókocsik, hajók vízpartra szállításához is. A kerregő dízelkályhák ideje már rég letűnt Stuttgartban, a Mercedes gázolajos hajtóműje fel sem tűnik, hogy jár, s menet közben sem töri meg odabenn a csendet. A városi 10-11 literes fogyasztás elfogadható egy ekkora kocsitól.
A nálunk járt új Mercedes E kombi extrákkal telepakolt változata lenyűgözi az embert, de inkább a luxus és kényelem az, ami varázslatos, mintsem a visszafogott külső. A tesztautó 27,3 millió forintos vételára ugyanakkor már elgondolkodtatja a vevőt, hogy ne feljebb, az S osztály környékén nézzen körül, igaz, abból nincs kombi.
Mercedes kombi E osztály műszaki adatok
Motor: 1950 cm3
Teljesítmény: 194 LE, 400 Nm
Végsebesség: 235 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 7,7 s
Mercedes kombi E osztály fogyasztás: 7,6 l/100 km
Mercedes kombi E osztály ár: 13 700 000 Ft
Mercedes-Benz E 220 d T-modell disegno tesztautó ára: 27 359 610 Ft
Mercedes kombi E osztály vélemények
Külső: 3
Belső: 5
Ár/érték: 3
Előny/hátrány
+ Lenyűgöző belső, csúcsszínvonalú technikai megoldások, , jól pakolható és variálható csomagtér, halk dízelmotor, 9-sebességes váltó, a hátsó légrugó alapáras
– Egyszerű forma, vastag árcédula