Augustus császár már Krisztus előtt 20-ban a Forum Romanumon felállítatta a Milliarium Aureumot, vagyis az Arany mérföldkövet, ami funkcióját tekintve tökéletesen megfelelt egy mai 0 km kő rendeltetésének. Akkor az antik világ középpontjából való kiindulópontot szimbolizálta, és a római utak a maguk idejében valóban kultúrákat kötöttek össze.

De hogy minden út Rómába vezetne? Habár így tartja a mondás, azóta nagyot változott a világ és a mi, XXI. századi helyi szinten megfogalmazott bölcsességünk ma valahogy úgy hangozhatna, hogy: a Székesfehérvárról induló 8-as út kivételével minden magyarországi egyszámjegyű főútvonal kezdőpontja a budapesti Clark Ádám tér, pontosabban az ott felállított 0 km kő.

Napjainkban a 0 km kő szerencsére már semmilyen ideológiát nem képvisel. Éppen az, aminek lennie kell, és talán ezért is szeretjük.

Napjainkban a 0 km kő szerencsére már semmilyen ideológiát nem képvisel. Éppen az, aminek lennie kell, és talán ezért is szeretjük.

Persze, még ha ez az állítás igaz is, mégsem olyan hangzatos, mint az itáliai elődé, ráadásul sokkal inkább egy szöveges matematikai feladatra emlékeztet. A 0 km kő felállítása tehát nem mai és nem is magyar találmány. Ennek ellenére a Lánchíd és a budai váralagút szomszédságában álló műalkotás közlekedési szempontból igen nagy jelentőségű.

A mai is látható nulladik kilométerkő szobor készítője Borsos Miklós, és alkotása már 1975 óta emeli a Budavári Sikló alatti tér nívóját. Ez azonban nem az első szoborszerű 0 km kő, amivel a városatyák megjelölték az ország különféle tájaira vezető utak kiindulópontját. Az első ilyen jellegű műalkotás még a királyi várpalota küszöbén állt, amit aztán a Lánchíd építésekor helyeztek át a szobor mai is meglévő helyére. Ennek sajnos később teljesen nyoma veszett, és az írásos feljegyzések hiánya miatt a mai napig nagyon keveset tudni róla.

A sorban a második, de a fennmaradt tárgyi emlékek alapján az első 0 kilométerkő. Körmendi Frim Jenő alkotása a Patrona Hungariae.

A sorban a második, de a fennmaradt tárgyi emlékek alapján az első 0 kilométerkő. Körmendi Frim Jenő alkotása a Patrona Hungariae.

Az ország azonban nem maradt sokáig 0 kilométerkő nélkül. Ezt követően Festetics Pál 0 km kő állítási ötletét a Hungária Automobil Club karolta fel, és 1932-ben el is helyezték Körmendi Frim Jenő márványszobrát az akkori Kereskedelmi Minisztérium járdájára, mely akkoriban szintén a Clark Ádám tér közelében székelt.

A Magyarország védőszentjét ábrázoló madonna, azaz a Patrona Hungariae szobor talapzatának oszlopán három, közlekedést jelképező dombormű – egy gyalogos, egy kocsis és egy autóvezető – is helyet kapott. A szobron ez a felirat volt olvasható: A magyar országutak kiinduló pontja. 0 Km. Állította a Magyar Automobil Club. 1932.

A második világháború pusztításait azonban nemcsak a Lánchíd, ez a szobor sem élte túl, megsérült, ezért lebontották. A következő 0 km kő 1953-ban érkezett a helyére. A kor ideológiájának megfelelően egy távolba, azaz a jövőbe tekintő munkást ábrázolt egy autókerékkel.

A távolba néző munkást ábrázoló harmadik nulladik kilométerkő szobor készítője Molnár László volt. A mű jelenleg a Rákoshegyi vasútállomás melletti kis parkban található.

A távolba néző munkást ábrázoló harmadik nulladik kilométerkő szobor készítője Molnár László volt. A mű jelenleg a Rákoshegyi vasútállomás melletti kis parkban található.

Később aztán néhány évtized elteltével és a szovjet politikai nyomás enyhülésével, igény támadt egy kevésbé szocreál alkotás felállítására. Molnár László 0 km kő szobrát így 1974-ben kevésbé jelentős helyre, a XVII. kerületi Rákoshegyi vasútállomás mellé száműzték. A rákövetkező évben elkészült és felállításra került a mai 0 km kő, mely már tökéletesen és politikai rendszertől függetlenül ábrázolja azt, ami.

A három méter magas mészkőszobor egy stilizált 0 számjegyet ábrázol, ami alatt minden oldalról mindössze két betű olvasható: KM. Borsos Miklós mindenki számára könnyen dekódolható jelet hozott létre, mely reméljük, még nagyon sokáig a helyén marad.

Tudta-e: Párizsban a Notre-Dame előtt a macskakövek között van elbújtatva a Párizsból kiinduló autópályák 0-s kilométerköve.