Már az ötödik generációnál jár az Opel Astra, ám csak most sikerült megszereznie az európai Év Autója díjat. Ugyanakkor ez nem feltétlenül a rüsselsheimi szakemberek hiányosságai miatt volt, hiszen az elmúlt évtizedekben elég sok, nagyon nehezen magyarázható nyertes akadt a minősítésben.

Ebben a kategóriában az Opel még 1985-ben a Kadettel diadalmaskodott, pedig hát az Astra 1991-es piacra dobása óta az alsó-középkategória egyik meghatározó és keresett modellje. Az új Astra sorozat viszont most befutott, és cseppet sem jogtalanul.

Azt mondták az elődről, hogy túlsúlyos, s emiatt bizonyos motorokkal a menetdinamikája elmaradt a versenytársakétól. Persze azért nem volt az olyan lomha mintha kígyóbőr csizmában futnánk a 100 méter gátat, de tény, hogy mára lefogyasztották a díjnyertes sorozatot.

Pont olyan, mint amilyennek lennie kell egy ilyen kocsinak, nem véletlenül kapta meg tavaly az Év Autója díjat Az új Opel Astra.

Pont olyan, mint amilyennek lennie kell egy ilyen kocsinak, nem véletlenül kapta meg tavaly az Év Autója díjat Az új Opel Astra.

Az Opel Astra K 1.0 Turbo modelljébe nagyon sok fejlett biztonsági, kényelmi extra került bele, és megkapta az Opel nagy dobását, a Matrix-LED fényszórót is, de külsőre megőrizte az előd jól eltalált, stílusos vonalait. A finom módosítások, a korábbihoz képest markánsabb, sportosabb, modernebbnek ható vonalak ellenére az új Astra látványa is simogatóan hat a szemnek.

Oldalnézetből a C oszlop olyan hatást kelt, mintha nem is lenne, összeér a hátsó és az ötödik ajtó üvegfelülete, pedig ott van, és épp oly erős és stabilitást adó, mint bármelyik osztálytársánál. Az utastérben viszont jobban, radikálisabban látható a változás az előző generációval összehasonlítva.

Az előd modellhez képest az új Astra műszerfala kifinomultabb stílusú és érzésre is minőségibb. Jól mutat a műszerfalon végigfutó szürke dekor, és nem túlzók a lakkbetétek sem. A legkevésbé sem komor vagy unalmas a belső, ugyanakkor nem is agyonvariált. Korunk kedvence, az érintőképernyős kijelző ebben a kocsiban is megtalálható, ám a GM-hez tartozó márkánál – jó érzékkel – nem bonyolították agyon az R 4.0 IntelliLink nevű szerkezetet, nincs az az érzésünk, mintha egy szabásmintán próbálnánk kiigazodni. A gombok száma pont annyi, amennyinek lennie kell.

Az Opel Astra K 1.0 Turbo motorjának láttán viszont azt gondolhatnánk, hogy a németeknél elmentek otthonról. Egy ekkora autóba 998 köbcentis erőforrás? Pedig jó.

Az Opel Astra K 1.0 Turbo motorjának láttán viszont azt gondolhatnánk, hogy a németeknél elmentek otthonról. Egy ekkora autóba 998 köbcentis erőforrás? Pedig jó.

A klímapanelt szerencsére nem integrálták a központi monitorba, a fontos funkciók megmaradtak fizikailag létező kapcsolókon. A vezérlő egyszerűen értelmezhető, a hőmérsékletet két tekerőgombbal lehet pörgetni, és nincs is ennél jobb. Az ülésfűtés és szellőztetés három fokozatba állítható. A rádió, a zenelejátszás, vagy a menetadatok a kormányról is kapcsolhatók.

Az extrás, állítható hosszúságú első ülőlapok jók, az ülések kényelmesek, jól tartják a derekat és a lábat, támasztják a vállat. Korábban érte kritika az Opelt a nem kényelmes fotelek miatt, de ezúttal nincs miért panaszkodnunk. Méretét tekintve az új Astra öt centivel rövidebb lett, ennek ellenére mégis kellően tágas maradt. Kényelmes autó elől és hátul egyaránt. Taxinak persze nem ezt választják majd, de a családok imádni fogják még úgy is, hogy a 370 literes csomagtere a kisebbek közé tartozik a kategóriában.

Az Opel Astra K 1.0 Turbo motorjának láttán viszont azt gondolhatnánk, hogy a németeknél elmentek otthonról. Egy ekkora autóba 998 köbcentis erőforrás, normálisak ezek? Hát, azok is meg nem is, mert jó kis motor ez az 1,0 literes, jó szívvel ajánljuk, ugyanakkor csak plusz öt lóerővel erősebb az 1,4-es belépőmotortól, amely több mint félmillió forinttal olcsóbb ugyanezzel a felszereltséggel.

Az igazi nyereséget itt valójában a turbófeltöltés adja a maga 170 Nm-es nyomatékával. Kicsi motorhoz képest jól húz már 1800-as fordulatszámtól, egészen 4250-ig. Az utastér kifejezetten csendes, pedig ez egy háromhengeres hajtómű. Persze nyilván nem erőművész, de amit elvárnak tőle, azt hozza, és jó a nyomatéka. Az 1335 kg saját tömegű Astra fogyasztása is kellemes, városban sem több 6 liternél, ami jól hangzik a mindennapokra.

Az új Opel Astra kellően jól átgondolt és megalkotott, tipikus kompakt autó, tisztességes helykínálattal, minőségi összeszereléssel. Pont olyan, mint amilyennek lennie kell egy ilyen kocsinak, nem alaptalanul vagy véletlenül kapta meg tavaly az Év autója díjat. A sikere garantált, már csak a neve és a múltja alapján is, mind a magánvásárlóknál, mind a multicégeknél.

A nagy kérdés az, megéri-e a háromhengerest választani. Érveket és ellenérveket is fel lehetne hozni, de egy valami egészen biztos, hogy rosszul nem jár vele az, aki ezt választja.

Opel Astra K 1.0 Turbo műszaki adatok
Motor: 998 cm3
Teljesítmény: 105 LE, 170 Nm
Végsebesség: 200 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 11,2 s

Opel Astra K 1.0 Turbo fogyasztás: 5,6 l/100 km
Opel Astra K 1.0 Turbo ár: 4 850 000 Ft

Opel Astra K 1.0 Turbo Enjoy tesztautó ára: 5 480 000 Ft

Opel Astra K 1.0 Turbo vélemények
Külső: 4
Belső: 5
Ár/érték: 4

Előny/hátrány
+ Jó futómű, kellemes belső, csendes, dinamikus motor, hibátlan összeszerelés
– Szűk csomagtér, csak 2 év garancia