A chiptuning – motor­opti­mali­zálás, a motorvezérlő program módosítását jelenti. Ha ezt kellő szak­értelemmel bíró műhelyre bízzuk, az garancia a nagyobb teljesítményre, a fogyasztáscsökkenésre, összességében a motor optimálisabb működésére. Más tuning eljárásokkal szemben nagy előnye, hogy semmilyen mechanikai átalakítást nem igényel.

A művelet biztonsággal végeztethető el az immár 20 éves tapasztalattal ren­delkező MMC Autochip-nél, melynek honlapján részletes infor­mációkat találhatunk a chiptuning menetéről, működéséről és a különböző típusok esetében elérhető eredményekről.

Chiptuning mind szívómotoros, mind feltöltős (turbó, kompresszor) autónál elvégezhető, előbbinél 10-12, utóbbinál 20-30 %-os teljesítménynövekedés érhető el, 20-40 %-os többlet­nyomaték­kal. A fogyasztás csökkenés – típustól és a motor állapotától függően – 5-15 % lehet.

A technológiai művelet egyszerű, a motor működését vezérlő ECU (Elec­tronic Control Unit, ide érkeznek a jel­adók információi, többek között a gyújtási időpont, a turbónyomás, a befecskendezett üzemanyag mennyi­sége) tartalmazza azt a vezérlőchipet, melyet az igények szerint átprogramoz­nak. Fontos, hogy kizárólag a motor­funkciók adatait írják át, mindenkor szigorúan figyelembe véve az adott erőforrás műszaki állapotát (futás­teljesítmény).

A tulajdonos elmond­hatja, hogy sportosabb vagy takaré­kosabb stílusban kívánja-e a kocsiját használni, és a vezérlés ennek megfelelően módosítható. Mivel a para­méterek módosítása biztonságos hatá­ron belül történik, a motor – és ezzel összefüggésben a hajtáslánc – károsodása nem fordulhat elő. Voltaképpen a rejtett tartalékok sza­ba­dulnak fel a chiptuning hatására, a ve­zető azt veszi észre, hogy autója már alacsonyabb fordulaton is erősebb, nyomatékosabb, mindig élénken reagál a gázpedál mozgására, könnyedén veszi az emelkedőket, és az optimális műkö­désnek köszönhetően kevesebb üzem­anyagot fogyaszt.

A chiptuning szerviz­ben sem jelent problémát. Az új adato­kat tartalmazó vezérlőchiptől nem kergülnek meg a különféle diag­nosz­tikai berendezések, nem fog a műszer­falon ijesztő, általában vörös vagy sárga Check engine felirat villog­ni, az autó továbbra is hibamen­tesen fog működni. Szintén nagyon fontos, hogy a chiptuning nem vissza­fordít­ha­tatlan művelet, az eredeti, gyári állapot bár­mi­kor problémamentesen visszaállítható.

A döntően városban, rövid távokon használt dízelmotoros autóknál újab­ban gyakori probléma a részecs­keszű­rő/koromszűrő (FAP/DPF) okozta zavar. Mivel a szűrő nem tud megfele­lően ki­égni, kitisztulni – szakmai kifeje­zéssel regenerálódni – a vártnál koráb­ban eldu­gul a kipufogórendszer, ezáltal a motor teljesítménye csökken, fogyas­ztása pedig emelkedik. A tulajdonost állandó hiba­üze­netek és vészüzem­módra kapcso­lások bosszantják, a felhí­guló olaj miatt romlik a kenés, gyorsab­ban kopik a mo­tor, azonban a szűrő­­csere több százezer forint.

Van olcsóbb, de biztonságos megoldás? Igen, van! Az elhasználódott részecs­keszűrő/koromszűrő szoftveresen kiiktatható, és ez a művelet egy új szűrő árának csak a töredékébe kerül.

MMC Autochip a Facebookon is elérhető: http://www.facebook.com/ChiptuningMmcAutochip