A GTO – a Ferrari berkein belül Gran Turismo Omologato, azaz homológ túrakocsi – igazi versenyszellemet takar. Az 1960-as évek elején, hosszú és rögös tesztfázisok után született meg a 250 GTO, a legenda, amely manapság a világ legdrágább veteránautóinak egyike. Aktív éveiben mindenkit lenyomtak vele az olaszok a versenypályákon, de az eredmények mellett a formája, a klasszikus orrmotoros gépekre jellemző sziluett is a védjegyévé vált.

El lehet képzelni a Ferrari 599 GTO tuning változatának dinamikáját, ha a széria 599 GTB is 3,7 másodperc alatt futja nulláról a százat.

El lehet képzelni a Ferrari 599 GTO tuning változatának dinamikáját, ha a széria 599 GTB is 3,7 másodperc alatt futja nulláról a százat.

A Ferrari soha nem vitte túlzásba a GTO jelzés használatát, a 250-es után legközelebb csak 20 évvel később, az 1984-es 288 kaphatta meg a Gran Turismo Omologato titulust. Ez a típus már a középmotoros 308-asra épült, 2,8 literes, V8-as turbómotorja 400 lóerőt adott le és valójában B-csoportos raliautónak szánták (ahogy a Porsche 959-est is), de mire elkészült, az FIA betiltotta ezt a gyilkosnak tartott géposztályt. A 288 GTO így utcai autó lett és kvázi elődje az 1987-es F40-nek. A Ferrari 599 GTO tehát hivatalosan a harmadik a sorban, amely a mágikus három betűt viselheti, ráadásul Maranellóban visszatértek a klasszikus elrendezéshez, a hosszában beépített orrmotorhoz is.

Az alapot a 2006-ban bemutatott 599 GTB Fiorano szolgáltatta, de a 6,0 literes V12-es 620 helyett 670 lóerőt termel, no és persze teljesen más a körítés, legfőképpen műszakilag, de a látvány sem utolsó a díszcsíkozással, a kettős fényezéssel, a durvább hangú kipufogóval és a 20 colos felnikkel. A Ferrari 599 GTO -ból eleve kevesebb készült, így befektetésnek is kiváló, mert jobban tartja az értékét, és nem városi legenda az sem, hogy a fejlesztésnél felhasználták az 599XX kísérleti modellel szerzett tapasztalatokat.

Most egy konkrét, 2009-es évjáratú, eddig csupán 9 246 mérföldet futott Ferrari 599 GTO-t mutatunk be, melyet a Vorsteiner tuning műhelyében vettek kezelésbe. Az aerodinamikai kiegészítőket, az új gépháztetőt és a módosított első-hátsó lökhárítókat a súlycsökkentés érdekében szénszálas műanyagból készítették.

Nagyon sokat dobnak a Ferrari 599 GTO látványán a 22 colos, Prelli P Zero abroncsokkal felgumizott Forgiato könnyűfém felnik. Mögöttük alumíniumok az elöl nyolc-, hátul négydugattyús, pirosra festett féknyergek, a féktárcsák anyaga pedig karbon kerámia kompozit, ami sokkal jobban bírja a hőterhelést, és kemény, versenypályás használat során sem mond csődöt.

A karosszéria gyöngyházas, Pearl White színe háromrétegű PPG festék, míg a GTO-ra jellemző Scuderia díszítéseket minőségi 3M fóliával matricázták. Az utastérben a legfinomabb anyagok randevúznak, a valódi bőrkárpit kiegészítője puha és kellemes tapintású hasított bőr (Alcantara), a fekete betétes, vörössel behúzott ülések pedig a legendás hurkás Daytona-stílusban lettek rendelve. Bár a motor hangja szimfonikus zenének sem utolsó, azért beszereltek egy komplett Bose audio rendszert, prémium hangsugárzókkal, külső erősítővel, mélyládával.

Komoly gyűjteménybe való tuninggép a Ferrari 599 GTO, a maga kis 6,0 literes, 635 lóerős V12-es orrmotorjával.

Komoly gyűjteménybe való tuninggép a Ferrari 599 GTO, a maga kis 6,0 literes, 635 lóerős V12-es orrmotorjával.

Az Ferrari 599 GTO már gyári állapotában sem lusta, de akinek mégis csak tuningolva felel meg, annak soha nem elég az extra lóerőkből sem. A tizenkét hengeres óriás hengerűrtartalma maradt 6,0 liter, de újraprogramozott vezérléssel, kisebb ellenállású szívórendszerrel, és a BBI-vel közösen fejlesztett kipufogórendszerrel sikerült az eredeti 670-en felül 65 telivért elővarázsolni, így a Vorsteiner GTO tuning 735 lóerőt zúdít a hátsó tengelyre, amelyen elektronikusan vezérelt differenciálzár is dolgozik.

A váltó természetesen kormányról pöccinthető, villámgyors hatfokozatú szerkezet, a kuplungot elektronika kezeli. A pontos menetteljesítmények nem ismertek, de el lehet képzelni a Ferrari 599 GTO tuning változatának dinamikáját, ha a széria 599 GTB is 3,7 másodperc alatt futja nulláról a százat, továbbá 330 km/h felett van a végsebessége.

Mindent elmond az 599-esről, hogy 2006-ban a brit Evo Magazine az Év autójának, a kukacos Top Gear Magazine pedig az Év szuperautójának választotta meg – erre dob rá egy lapáttal a Ferrari 599 GTO változata, és még eggyel a Vorsteiner Tuning…