A Skoda Favorit tervezése és tényleges piacra kerülése között majd öt év telt, köszönhetően a megrendelő Csehszlovák Kommunista Párt, és a megbízott híres olasz dizájner, Nuccio Bertone közötti folyamatos viták miatt. A számtalan megvalósítási terv közül végül sikerült kompromisszumos megoldást találni, és 1987 szeptemberében nyilvánosan is bemutatkozott a modell.

A Skoda Favorit volt a cseh gyártó első modellje, mely mind motorikusan, mind külsőségeiben próbált megfelelni az akkori nyugat-európai trendeknek.

A Skoda Favorit volt a cseh gyártó első modellje, mely mind motorikusan, mind külsőségeiben próbált megfelelni az akkori nyugat-európai trendeknek.

Az új autó a hagyományosan hátsókerekes 105-ös és 120-as modelleket váltotta le, miközben ferde hátú karosszériát kapott és a Skoda Favorit motor már előre került az új kialakítás során. Nevét a gyár egy korábbi, 1936 és 1941 között gyártott felsőkategóriás luxusautójáról kapta.

A formatervi megújulás mellett a kifutó 120-assal összevetve nőtt a belső tér, a csomagtartó mérete, és a beépített Skoda Favorit alkatrészek számát is sikerült 405-ről 227-re lecsökkenteni. Megkapta a négyhengeres OHV erőforrást 1289 köbcentivel, 58 vagy 63 lóerős kivitelben. Eredetileg porlasztóval került piacra, majd 1993-tól üzemanyag-befecskendezővel látták el.

A nyugat-európai igényekhez igazodva különösen ellenálló anyagból készültek a szelepülések, a dugattyúk acélmagot kaptak, kiváló minőségű hengerhüvelyeket, masszívabb hengereket és forgattyúsházat alkalmaztak. Annak érdekében hogy a Skoda Favorit műszaki adatok minél jobban optimalizálva legyenek széleskörű tesztelésnek vetették alá az új típust.

Ma már furcsán hat fejlett technikának nevezni a Skoda Favorit motorját, de mégis korszakának egyik legsikeresebbje volt.

Ma már furcsán hat fejlett technikának nevezni a Skoda Favorit motorját, de mégis korszakának egyik legsikeresebbje volt.

Kezdetben szimulált próbaüzemeket végeztek, amelyek összesen heti 100 ezer kilométer tesztvezetésnek feleltek meg, majd később a prototípusokat már valódi utakon is tesztelték, és több mint negyedmillió kilométert tettek meg velük. A Skoda Favorit fejlesztési fázisa során a mérnökök több külsős specialistával dolgoztak együtt.

A Porsche szakértői például a motorfelfüggesztés és az első futómű geometriájának kidolgozásában, valamint a belső zajszint csökkentésében működtek közre, illetve a fejlesztés végső fázisában menetdinamikai vizsgálatokat végeztek a német cég tesztpályáján. Az első Skoda Favorit 136 L (de Luxe) típusú autókat 1988 negyedik negyedévében szállították ki a kereskedésekbe, ahol az induló áruk 84 600 csehszlovák korona volt.

A Skoda Favorit nen csak az úrvezetők körében volt népszerű, a 90-es években a raliban is nagyszerű eredményeket ért el.

A Skoda Favorit nen csak az úrvezetők körében volt népszerű, a 90-es években a raliban is nagyszerű eredményeket ért el.

A sikeres módosításoknak köszönhetően gyakorlatilag teljes életútján át képes volt tartani az ütemet a vásárlók növekvő igényeivel a biztonság, a komfort és a dizájn terén egyaránt. Ez biztosította a típuscsalád folyamatos sikerét az olyan nagy kihívást jelentő piacokon is mint például Németország, ahol 1990 és 1991 között gyakorlatilag megduplázták az eladásokat. A Skoda Favorit, illetve annak Forman névre keresztelt kombi változata folyamatosan lendületet kaptak az olyan különleges kiadások bemutatásával, mint a Sport Line, a Black Line, a Marathon vagy az Excellent.

1994-ben a Skoda Felicia váltotta le a típust, melyet a cseh gyár már jelenlegi tulajdonosával, a Volkswagennel együtt fejlesztett ki.