Nem mondunk újat azzal, hogy a pihenés jót tesz a testnek, ám azt talán már kevesebben tudják, hogy a hosszabb leállás – mint amilyen a koronavírus okozta veszélyhelyzet alatt volt – nem jó a motornak. A járvány miatt rengeteg autó került parkolópályára az elmúlt hónapokban, a kijárási korlátozások bevezetését követően ugyanis jóval kevesebbszer volt szükség a járművekre, mint korábban.
A tendencia most, a kijárási korlátozások megszüntetését követően megfordult, az emberek újra munkába, kirándulni járnak, ehhez pedig sokszor nélkülözhetetlen a hónapokig leállított gépkocsi is. Az autó állapotát talán minden eddiginél fontosabb megvizsgálni, mert a pihentetéstől lerakódások is kialakulhattak a motorban. Az elmúlt időszakban jellemzően senki nem tett meg hosszabb utakat, amikor kitisztulhatott volna a hajtómű, ráadásul mivel sokan még félnek a tömegközlekedéstől, inkább autóval járnak, emiatt dugók alakulnak ki, az araszolás pedig finoman szólva sem használ.
Ebből a szempontból az egyik – úgy mond – veszélyeztetett technika a közvetlen befecskendezéses motorok. Ezek egyre nagyobb számban az ezredforduló után terjedtek el, mert teljesíteni kellett az új környezetvédelmi normákat. A külső keverékképzésű motorokhoz képest hátránnyá vált a fokozott kokszosodás. Ennek az oka, hogy a szívószelep működés közben forróbb, mivel azt nem hűti le és tisztítja a befecskendezett üzemanyag.
A visszavezetett kartergáz lecsapódik, ezáltal egyre több lerakódás kezd felgyülemleni. A gondot többféle tünet is mutathatja. Általánosan jellemző a rángató, egyenetlen motorjárás. Ez annak tudható be, hogy a szelepekkel egyidőben a szívócsatorna és a szelep ülék is kokszolódik, így nem a megfelelő irányba fogja terelni a hengerbe fecskendezett üzemanyagot a beáramló levegő, illetve a szelepzárás messze nem tökéletes. Amennyiben hibakód jelent meg és a motorüzemmel sincs érezhetően minden rendben, fel kell keresni egy szakszervizet, amely a fenti problémákat orvosolni tudja.
Természetesen erre a problémára is megvan már a megoldás: a TerraClean GDi szeleptisztítás. Ez az egyik leghatékonyabb eljárás, melyet különösebb megbontás nélkül csak rá kell csatlakoztatni az autó erőforrására, közel a szívósorhoz. A szeleptisztítás során egy speciális, fő összetevőit illetően, alifás üzemanyagot fecskendez be a szívócsőbe, illetve a szívószelepekre. Ez kémiai úton feloldja és eltávolítja a lerakódott karbon szennyeződéseket, amelyek a folyamat végén gáz-halmazállapotban, a kipufogón távoznak.
Ennek a módszernek négy szakasza van. Elsőre járó motornál, 1800-as fordulatszámon 5 percen keresztül küldik be a feloldó-előkezelő permetet, majd a következő 5 percben alapjáraton jár a motor és dolgozik az anyag. A harmadik fázisban ismét magas fordulaton újabb 5 percen keresztül takarít a kettős permet, majd a végén öt nagy gázfröccsel kell eltávolítani a leoldott anyagokat. Mindezt addig folytatják, amíg teljesen elfogynak az anyagok, amely általában három újabb ciklusban, 45 perc alatt történik meg. Ezt követően 5-10 kilométeres próbakört tesznek az autóval, és véget is ér a tisztítás.
– Szokták mondani, a nagy teljesítményű autópályás futtatás segít a motoron. Ez igaz, de a zselés, ragacsos állapotnál ez már nem elég, ott más segítség kell, mégpedig oldószeres. Ez kémiai úton feloldja és eltávolítja a lerakódott karbon szennyeződéseket, amelyek a folyamat végén a kipufogón távoznak – mondta Winkler Tamás, független műszaki szakértő.