A tuning olyan, mint a zenében Elvis. Amíg autók lesznek, addig örök. Persze, a kreatív járgányépítés legnagyobb kultusza, ringó bölcsője is Észak-Amerikában van, mint a világ bolondériáinak legtöbbje. A jenkik már évtizedek óta, minden évben nagy dzsemborit tartanak a kaszinóiról híres Las Vegasban, a SEMA (Specialty Equipment Market Association) kiállításon.
Az egykoron szolid alternatív partinak indult összejövetelből, mára hatalmas biznisz és tömeges megmozdulás kerekedett, nem mellékesen komoly szakmai ranggal a tuning rajongóinak körében. A leghíresebb tervezők – köztük Chip Foose, vagy a néhai Boyd Coddington – rendre a SEMA Show-ra időzítették, időzítik nagy dobásaikat, hogy azután akár a kiállítás fődíját is elnyerhessék.
Szó, mi szó, a SEMA-t mindenhol jegyzik, és neve ma már sokkal többet jelent a szimpla tuningnál. Itt minden van, a komplett autóktól a legújabb tuning alkatrészek és kiegészítők széles skáláján át a legdurvább airbrush fényezésig, vagy éppen a bálnapéniszbőr kárpitozásig – merthogy ilyen is létezik.
Ebben a közegben furcsán cseng a Toyota név, a józan autózás, a japános megbízhatóság és a precízség szimbóluma. Egy Toyota tuning soha nem mindennapos. Viszont pont ilyen „szürke eminenciás” modellekből igazi kihívás valami szemrevalót alkotni, olyat, amit nem fütyülnek ki a SEMA standján sem.
Jeremy Lookofsky, a Cartel Customs frontembere úgy érezte, az idén 50 éves, 1966-ban bemutatott Corolla típussal illene kezdeni valamit – és a Toyota tuning mezejére lépett. Fogott egy mai négyajtós szedánt, kiütötte a B-oszlopot, a hátsó ajtókat behegesztette, majd, hogy az elsők se maradjanak érintetlenül, szokatlanul magas küszöbbel, téglalapokra cserélte őket.
A festésnél metálszürkét és pirosat kombinált, elöl extra légbeömlő, hátul diffúzor és középen kivezetett dupla kipufogó jelzi, egyedi kreációról van szó. A Toyota tuning felnijei 19 colosak és szintén pirosak, a fékeket – elöl hatdugattyús nyergekkel – a specialista Wilwood-tól vette. Belül vadonatúj a kárpitozás, a Cobra-stílusú kagylóülések a fényezéshez hasonlóan piros-feketék. A motorról nincs sok infó, de a változóvezérléses Valvematic gépet hatalmas turbó lélegezteti – és, naná, hogy a feltöltő háza is piros.
A Toyota Land Cruiser sokak számára A terepjáró. A tisztelet nem alaptalan, elég bekapcsolni valamelyik dokumentum tévécsatornát, és biztos, hogy 10 percen belül feltűnik a képernyőn egy ilyen autó. Persze terepjárót faragni terepjáróból nem kunszt, ezért is született meg a Land Speed Cruiser. Kívülről felismerhető a hegyomlásnyi karosszéria, amely a V8-as modellé, de extra rövid rugóival az autó szinte lapul az úton – ezzel már egy családi gyufásdobozon is nehezen lehetne átjutni.
A vezető olasz Momo kagylóülésben ül, az utastér be van csövezve, a kipufogókat pedig alig látni, mivel a hátsó kerekek előtt hajlanak lefelé, mint a Mercedes G-osztály V8-as változatainál. A gépházban 5,7 literes V8-as tombol, a váltó ATI automata szerkezet, de nincs könnyű helyzetben. A Land Cruiser tuning során két Garrett turbófeltöltővel spannolva 2000 lóerős lett a nyolchengeres monstrum, így aztán valóban „speed”, azaz gyors, a végsebessége 354 km/h!
A békés családi egyterű Toyota Sienna nálunk, Európában nem közismert, a tengerentúlon viszont annál inkább. Rick Leos és a Real Time Automotive azonban nem véletlenül keresztelte Extreme névre a munkáját. A metálkékre fújt karosszéria látványos szélesítést és áramvonalas elemeket kapott a Toyota tuning alkalmával, elöl új a szplitter, hátulra diffúzor és dupla kipufogóvég került.
A kétrészes, 21 colos Litespeed Racing felniket aranyszínűre festették, mögöttük a vörös nyerges féktuskók TRD felirata pedig a gyári Toyota sportrészlegére utal. Az utastérben mindenhol világos bézs és barna bőr feszül, a dekoráció fa, a csomagtér padlója intarziás. A szórakozásról Pioneer médiarendszer, a komfortról beépített hűtőszekrény gondoskodik. Valódi Toyota tuning, amikor profik látnak munkához…