A Mitshubishi GDI, azaz direkt benzinbefecskendezéses motorok megjelenése óta, vagyis 1996-óta tudni lehet, hogy ezek a motorok a dízelekhez nagyon hasonló tüneteket produkálnak, ha a kibocsátott károsanyag mennyiségéről, összetételéről, vagy a működés közben a motorban és a motorolajban keletkező koromról beszélünk.
Emiatt a 2014-ben életbe lépett Euro6 norma szabályozza a motorból távozó részecskék mennyiségét 4,5 mg/km mennyiségben, és a darabszámát, 6×1012 darabban. A fejlesztőknek három évet adtak akkor, hogy az új előírásoknak is megfeleltessék a járműveiket. 2017 szeptemberétől ugyanis már nagyságrendi csökkenést írtak elő, 6×1011 mennyiségben, ami a dízelmotorokra vonatkozó adat is egyben.
Kísérleteket végeztek a direkt befecskendezéses benzinmotorokkal, és az eredmény azt mutatta, hogy a részecske-koncentrációra vonatkozó előírások viszonylag könnyen tarthatók, de a darabszámra vonatkozók betartásához már szükséges egy teljesáramú benzin részecskeszűrő beépítése a kipufogó rendszerbe.
Ez nem csak technikai szempontból jelent problémát, a nagyobb gond, hogy ezekre az apró részecskékre rátapadnak azok az aromás szénhidrogének, amik közvetlenül a véráramba jutva nagyon komoly egészségügyi kockázatot jelentenek, elsősorban a nagyvárosiakra, azon belül is az idősek, gyermekek, és a krónikus betegek számára.
Hagyományosan a befecskendezés a szívócsőbe történt, így magába a hengerbe már a benzin levegő keverék áramlott be. Ez hűtötte és tisztította a szívószelepeket, tehát az EGR rendszeren visszavezetett kipufogógáz nem tudott odakokszolódni a szelepre. A direkt befecskendezés esetén az üzemanyag közvetlenül az égéstérbe kerül, így nem találkozik sem a szívószeleppel, sem pedig a szívócsővel.
Ez több olyan műszaki problémát is felvet, ami miatt az ilyen típusú erőforrások speciális motorolajat igényelnek. Természetesen az Olajwebshop.hu készletén megtalálhatók ezek a típusú olajok is. Ha most megveszel egy 2017 szeptembere után típusbizonyítványt kapott, direkt befecskendezéses, vagy turbós benzinmotorral hajtott autót, azon már egészen biztosan van a dízel DPF-hez hasonló működési elvű benzin részecskeszűrő, ami a pm10 méret alatti részecskéket hivatott kiszűrni.
Azt, hogy melyik autóban van részecskeszűrő, úgy a legkönnyebb azonosítani, ha a típusváltozat nevében keressük a következő mozaikszavakat: Volkswagen FSI, Toyota D4, Mitsubishi GDI, Renault IDE, Peugeot HPI, Opel SIDI, Ford SCI, Volkswagen TFSI, Fiat JTS, Mazda DISI, Ford GTDI, Mercedes-Benz CGI. Persze vannak márkák, ahol nem jelölik külön betűszóval, hanem egyszerűen minden motorjuk benzin részecskeszűrővel ellátott.
2018 szeptemberétől szalonból már csak részecskeszűrővel ellátott direkt befecskendezéses benzines autót lehet forgalomba helyezni, függetlenül attól, hogy eredetileg a típust mikor engedélyezték. Az Euro6c norma életbe lépése okán így a részecskeszűrős autók listája folyamatosan bővül, de a technológia bevezetése természetesen az árakra is hatást gyakorolhat. Szinte az összes ma kapható benzinmotoros típus direkt befecskendezéses, alig van már hagyományos, szívócső-befecskendezéses autó a piacon, de ilyen, hagyományos modellek például a Toyota hibrid autói.