Az új Honda Civic Type R nyújtja a legátütőbb vezetési élményt a hot hatch kategóriában – állítják a japán cégnél, és bizony, aki egyszer is megtapasztalja akár csak utasként is, hogy mit tud ez a gép, nehezen szállhat vitába ezzel a kijelentéssel. Mert vitathatatlan, hogy a mai utcai járgányok közül ez áll a legközelebb egy raliautóhoz.
Persze már a látvány is sokat sejtető, ahogy azt a Honda Type R modelljeinek 25 éves története alatt mindig is megtapasztalhattuk. Önmagában nem szép kocsi, ám a Honda Civic Type R teszt alanyán gyakorlatilag mindent bevetettek, ami látványfokozó az autóiparban. Persze ezek nem hasztalan módosítások és pluszok, a legkevésbé sem a bazári jelleg megalkotása volt a cél. Mindennek funkciója van, a szárnynak például még saját külön szárnyacskája is van.
De a többi aerodinamika kiegészítőnek, a hatalmas légbeömlőknek az orrán, a kisebb légbeömlőnek a motorháztetőn, a diffúzornak a lökhárító alatt, a szplittereknek, a légterelő uszonyoknak a tetőn, a küszöbtoldatnak, a sárvédő-szélesítésnek és az ültetett kasztninak is megvan a maga fontos szerepe.
A háromcsövű kipufogó sem megszokott megoldás, ám felettébb látványos, és szól kifelé és befelé is rendesen, bár autópályán, 130-nál azért már fárasztó ez a búgás. A 20 colos Honda Civic Type R felni szintén mutatós, de nagyon fájó dolog, ha a patkázások miatt – ami lássuk be, könnyen megesik – cserélni kell akár egyet is, mert darabja 180 ezer forint. A gumi sem olcsó rá, egy normális minőségű középkategóriást 70 ezer forint alatt nem kapni. De összegezve a lényeget, a külső önmagáért beszél, extrémebb nem is lehetne. Persze mindent lehetne optikailag még tovább tuningolni, de annak már tényleg nem volna semmi értelme. Brutális ez így is akármelyik irányból nézzük, és egy piros Honda Civic mindig feltűnő jelenség lesz, bármerre is visz az utunk.
Az utastérben szintén a piros és fekete színek az uralkodók, ügyesen rímelve a külsőre. A Honda Civic Type R teszt alatt nálunk járt modellben a fémpedálok, a karbonbetétek, az alumínium váltógomb, a gombnyomásra induló motor is mind-mind a sportos hatást erősíti.
A sportülések szintén mutatósak, és nemcsak jól néznek ki, hanem kényelmesek, és tökéletesen tartják a testet is, igaz, kiszállni belőlük 40 év felett már nem egyszerű mutatvány. Elöl-hátul jól elférünk, bár a Honda Civic Type R méretek hivatalosan csak négy személyre biztosítanak helyet. Ennek oka egyébként nem más, mint az alacsony súlyterhelhetőség. A csomagtartó méretes, 489 literes és éppoly jól kihasználható, mint a mezei változatban.
A Hondáknál sosem volt baj a minőséggel, a komfortérzettel, és ebben a Civicben is jó az összeszerelés. A digitális műszerfal az alapmodellből már ismerős stílust hozza némi piros betéttel kiegészítve. A kicsit túlbonyolított érintőképernyőn működő multimédiás rendszer nem mindig engedelmeskedik, de hát egy ilyen autónál nem is ez a lényeg, hanem az erő, a dinamika és az élvezet. Ebben pedig kifogástalan volt a Honda Civic Type R teszt alatt próbált GT változat, mert a látvány nem csak ígéri az extázist, hanem meg is kapjuk azt.
Az aktuális japán vadállat 10 lóerővel lett erősebb a korábban általunk is tesztelt kifutó Type R-nél. Most 320 lóerőt kapott maga alá, ugyanakkor a gyorsulásából 1 másodpercet veszített. Persze ez voltaképpen érzékelhetetlen, ami sokkal fájóbb, hogy a Honda Civic Type R ára időközben 9,94 millióról felkúszott 11,75 millió forintra. Persze eddig sem volt tömegcikk, s aki megengedheti magának, az legfeljebb alkuszik most valamennyit.
A motor gombnyomásra indul, de ez nem afféle bárdolatlan beröffenés, nincs mesterséges gázfröccs vagy modortalan robaj a kipufogóból. A váltókar tömör alumíniumból mart gombja irtózatosan precízen jár, de kell hozzá némi erő, és a kuplungpedál is keményebb az átlagosnál. Persze ezek is erősítik a sportos behatást, jelezvén, nem zsúrpubiknak vagy galamblelkű kisasszonyoknak készült a Type R, de a sebváltó melletti Comfort gomb kapcsolása sem azt jelenti, hogy sokkal békésebb állapotba kerülne a haladásunk. Csupán kevésbé harapós oldalát mutatja, lehet vele kulturáltan menni.
Tesztautónk esetében a Sport az alapbeállítás, így minden indításnál ebben vagyunk. Ilyenkor az autó kormányzása, futóműve, gázreakciója és kipörgésgátlója sportos, de abszolút az utcai vezetéshez hangolt. Az adrenalinbombát a +R gomba megnyomásával aktiválhatjuk. Ekkor a műszerfal is pirosba borul, s kezdődhet az orgia, a 2.0 literes, négyhengeres, turbós benzinmotor csúcsra jár. A versenypálya-üzemmódban feszesebb lesz a futómű, élénkebb a gázreakció, illetve a kormányzás és a menetstabilizáló elektronika engedékenyebb. Ez a mód támogatja egyébként a pályahasználatot is.
A gyorsulási élményt szinte lehetetlen átadni szavakkal. Ha azt írjuk, hogy veszélyesen megy, mint Kim Dzsongun rakétái, azzal csak mérsékelten éreztetjük a hatást. Veszedelmes, ahogy gyorsul, már alacsony fordulatszámon is komolyan odaharap. A Honda Civic Type R motor hétezerig pörgethető, és ilyenkor ércesen üvölt. Egy igazi vadállat, ami folyton rosszaságra csábít, kéri, hogy a lovak közé dobjuk a gyeplőt, hogy cimboráljunk az ördöggel, lesz, ami lesz.
Ára miatt csak kevesek engedhetik meg maguknak ezt az autót, pedig valószínűleg milliók szeretnék. Ráadásul ma már egy újonnan eladó Honda Civic Type R közel 1,4 millióval kerül többe, mint elődje. Mindez 11,5 milliós alapárat jelent, míg a GT-változat, amiben már minden extra benne van, 12,4 milliót kér. A ma kapható kompakt GT-kocsik közül talán ez áll a legközelebb a raliautókhoz, és ez is a legattraktívabb.
Honda Civic Type R műszaki adatok
Motor: 1996 cm3
Teljesítmény: 320 LE, 400 Nm
Végsebesség: 272 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 5,8 s
Honda Civic Type R fogyasztás: 9,8 l/100 km
Honda Civic Type R ár: 5 849 000 Ft (Type R 11 749 000 Ft)
Honda Civic Type R GT 2.0 VTEC Turbo tesztautó ára: 12 717 000 Ft
Honda Civic Type R vélemények:
Külső: 5
Belső: 5
Ár/érték: 4
Előny/hátrány
+ Bivalyerős motor, egyedi, agresszív forma, hihetetlen stabilitás, ralis fíling, harapós fékek, jó tartású első ülések
– Négyszemélyes utastér, nincs összkerékhajtás, a magyar utakhoz kemény futómű