A 911-es – vagy, ahogy a németek hívják, az Elfer – 1963 óta folyamatosan ott van a Porsche kínálatában és a világ egyik, ha nem a legsikeresebb versenyautója. Már azt is nehéz összeszámolni, hányféle megmérettetésen vettek részt ezzel a típussal, a győzelmek száma pedig több ezerre rúg. Az utcai modellek közül több generációt hozott az elmúlt bő fél évszázad, de a legnagyobb érdeklődést talán az első 2.7 RS, majd a 260, később 300 lóerővel bemutatott 930 Turbo váltotta ki.
A 996-os, vagyis a tükörtojás fényszórós volt az úttörő, amelynél levegő helyett már víz hűtötte a kezdetek óta hathengeres motort, amit kizárólag a hátsó tengely mögé építettek be. – Ez alól a mai napig az egyetlen kivétel a vadonatúj 911 RSR, a középmotoros gyári pályagép.
E cikkünk főszereplője viszont az 1980-as, 90-es évek slágermodellje, a házon belüli kód szerinti Porsche 964. Sokak szerint az utolsó igazi autó a cég palettájáról. Ennél a klasszikus, állólámpás forma már korszerű, a jármű akár összkerékhajtásos technikával is párosul, és megvan a léghűtésből eredő különleges hangélmény.
Nem véletlen, hogy a még jobb állapotban elérhető autók esetében a Porsche 964 ár folyamatosan emelkedik. Valószínűleg nagyrészben ez motiválhatta a német DP Motorsport műhelyét is, hogy ezt a típus szemelje ki tuning projektje alapjául. Egy 1990-es évjáratú autót szereztek be, majd első lépésben atomjaira szedték, csak a karosszéria maradt. Ezt szemcseszórással pucolták fémtisztára és kvázi innen indult a megvalósítás, egy oldszkúl pályaautó létrehozása, ami rendszámmal ellátva legálisan használható utcán is.
A vázszerkezet komplett rozsdavédelmet és alapozást kapott, pluszban pedig bukócső került az utastérbe, amit ilyenkor volt a legkönnyebb beszerelni. A fényezésnél a feltűnésre szavaztak a fiúk, így fújták Signal sárgára a Porsche 964-est. Az összeszerelésnél csak a legszükségesebb alkatrészeket használták, a karosszériaelemeknél, ahol lehetett, szénszálas műanyaggal váltották ki a lemezeket – ezzel is csökkentve az autó saját tömegét.
A minőségnél magasra helyezték a lécet. A komplett felfüggesztés a specialista KW kimondottan Porschéhez fejlesztett clubsport szettje, benne a rugókkal, az állítható lengéscsillapítókkal, a kerékagyaknál Uniball csapágyakkal. A felnigarnitúra sem hódol be a mai +20 colos méreteknek, a DP Motorsport meghúzta a határt 18 hüvelyknél, ellenben a minőség itt sem kérdéses: az OZ Racing háromrészes, könnyített Ultraleggera III keréktárcsái remekül mutatnak a fekete középrészekkel. A gumik elöl 225/40, hátul 295/30 méretűek, a felnik mögött pedig az RS belső hűtésű féktárcsái találhatók.
Ami a motort illeti, az alap Porsche 964 Carrera 250 lóerőt tudott felmutatni a 3,6 literes erőforrásból, a DP Motorsport azonban a kihegyezettebb, már gyárilag 3,8 literes hathengeresre szavazott, amit a tuning során még megspékelt egy Schrick vezérműtengellyel, nagyobb átmérőjű (71 mm-es) beömlővel, M&M Sport egyedi kipufogórendszerrel, továbbá új az ötfokozatú G50 sebességváltó, a hátsó tengelyen pedig differenciálzár is van.
A Porsche 964 tuning változatának csúcsteljesítmény 325 lóerő, ami nem tűnhet soknak, hiszen már az olyan sportos kompaktok, mint az RS Focus, a nálunk is járt Honda Civic Type-R, vagy éppen az új Renault Mégane RS is hozzák ezt, vagy ha nem, akkor legalábbis csipkedik a határt. -De ne feledjük: ez itt eredeti nyers erő a hátsó tengelyen, egy eleve farnehéz autóban, ESP és egyéb elektronikus védelem nélkül. Ugye… A menetteljesítmények nem publikusak, de 5,0 másodperc alatti 0-100-as gyorsulás és 270 km/h körüli végsebesség saccolható, ami nem rossz egy ilyen korban lévő bogárhátútól.
A Porsche 964 utastérében sok burkolat, így a teljes ajtó, és a műszerfal alsó része is szénszálas műanyag, a felületek flokkoltak, Alcantarával borítottak. Középen feltűnően virít a piros fordulatszámmérő, a két utas pedig Recaro Pole Position ülésekben ül, ahol a négypontos OMP övek vigyáznak rájuk.