Vannak autók, amelyekkel lehetetlen észrevétlennek maradni, mint például a Honda Civic Type-R. Ráadásul a japánok rá is tesznek egy lapáttal és a felcicomázáson túl még egyedi színekkel is operálnak.

Az utóbbi évek trendjének megfelelően több márka báránybőrbe bújtatta a szörnyetegét. Így járt a VW Golf GTI, a Seat Leon Cupra, vagy a Peugeot 208 GTI is, és kívülről már-már alig észrevehető, hogy az adott modell a sorozat csúcsragadozója. A Honda Civic Type-R esetében ez a legkevésbé sem igaz, már a megjelenése veszedelmes vadállatot sejtet.

A japánok mindent felhasználtak, ami kell a csábításhoz, jól feltuningolták a Civic külsejét, és belsejét egyaránt. Persze mindez nem szimpla szemfényvesztés, az ültetett kasztninak, a légterelőknek, a kerékjárat-szélesítésnek, az óriási hátsó szárnynak, a nagy féktárcsáknak és a piros, 4 dugattyús Brembo féknyergeknek, a hátsó diffúzornak valamint a négy kipufogónak fontos szerepe van az autó menetteljesítményében.

A Honda Civic Type-R azon kevés autók egyike, amely hátulról brutálisabban néz ki mint elölről, és végiggusztálva, túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy már ránézésre is nagy tűzijátékot ígér.

A Honda Civic Type-R azon kevés autók egyike, amely hátulról brutálisabban néz ki mint elölről, és végiggusztálva, túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy már ránézésre is nagy tűzijátékot ígér.

A Honda Civic Type-R azon kevés autók egyike, amely hátulról brutálisabban néz ki mint elölről, és végiggusztálva, túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy már ránézésre is nagy tűzijátékot ígér.

Mielőtt azonban jobban belemennénk az új Honda Civic vezetési élményébe, nézzünk kicsit körül odabenn is. Mert látnivaló van bőven. A sportosság hangsúlyozása érdekében a fél utastér vörösbe borult, és amit lehetett, feltupíroztak benne. Valóban jól mutat a piros-fekete bőrkormány, a váltókar tömör alumíniumból mart gombja, a szintén alumínium pedálok, a piros varrások, a roppant stílusos, kiváló oldaltartású Type-R feliratú sportülések.

Rosszaságra csábít az egész belső, ahol mindent nagyon jól megkonstruáltak, egyedül a fedélzeti számítógép lóg ki a sorból, ami olyannak tűnik, mint egy utólag beszerelt kínai táblagép. A hátsó üléssor közepesen kényelmes, de nem szűk, ahogy a 489 literes csomagtartó sem az. Ez utóbbi adatból is látszik, hogy a Honda hétköznapi használatra szánta ezt a sportkocsiját.

A sportosság hangsúlyozása érdekében az új Honda Civic Type-R fél utastere vörösbe borult, és amit lehetett, feltupíroztak benne.

A sportosság hangsúlyozása érdekében az új Honda Civic Type-R fél utastere vörösbe borult, és amit lehetett, feltupíroztak benne.

Ára miatt persze nem sok családapa engedheti meg magának a Type-R-t, pedig valószínűleg milliók szeretnék, mivel a külső és a belső optikához mérhetően arányos az erő is, amit képvisel. A 310 lóerős teljesítmény és a 400 Nm-es nyomaték elég beszédes adat, ám az élmény sokkal lenyűgözőbb, mint azt a számok sejtetik.

A Honda megtörte a hagyományt, és az 1996 köbcentis motor a Honda Civic Type-R történelemben először turbón keresztül lélegzik. Annyi baj legyen, mert hát kit érdekel ez, amikor az autó 5,7 mp alatt éri el a 100 km/órás sebességet, a gyorsulási élmény pedig több mint lenyűgöző.

Már alacsony fordulatszámon is harapós, s ha jobban odalépünk neki, olyan érzésünk van, mintha ki akarna szabadulni a kezeink közül. Veszedelmes, ahogy megy. Mégis akadnak olyanok, akiknek semmi sem elég. Talán miattuk is bolondították meg még jobban a japánok ezt az alapból sem szelíd vagy kezes autót.

A Type-R-ben a +R gomb megnyomásával nehezebbé válik a kormányzás, feszesebbé az amúgy is kemény futómű, a műszerfalon pedig az átlagfogyasztás, óra és minden más helyett stopper, gyorsulás-, G-erő-, olajhőfok- és turbónyomás mérő jelenik meg. Az már csak hab a tortán, hogy a műszerfal pirosba borul. Teljes extázis a végeredmény. Sajnos a borzasztó állapotú magyar utak nem alkalmasak a felhőtlen élvezethez, de azért az autóteszt során érezni lehetett, hogy a gázpedál is érzékenyebbé válik, a menetstabilizáló elektronika pedig jóval engedékenyebbé.

Ha elkap minket a hév, márpedig elkap, s jobban odalépünk neki autópályán, hirtelen fékezésnél bizony tolja a fenekét, nem masszívan stabil. Mivel a fékerő többsége az első tengelyen van, és így a súlypont előre helyeződik, sajnos jól érezhető riszálás alakul ki. A motor hétezerig pörgethető, és ilyenkor ércesen üvölt. A kipufogó durrogása szépen be is hallatszik az utastérbe, még autópálya-tempónál sem halkul el.

Nem vitás, zseniális autót alkotott a Honda, ami veszélyes játékszerré is válhat. Könnyű beleszeretni, és nem számít az sem, hogy a Honda Civic fogyasztás városban még visszafogottan is eléri a 10-12 litert. Az amerikai változatba talán még egy olyan matricát is elhelyeznek az utastérben, hogy Vigyázz, harap!, nehogy meglepetést okozzon, mint a forró kávé. A Honda Civic ára persze a tudásához mérten lett kialakítva, de a több mint 10 és fél millió forintért olyan élményt kapunk, amire azt mondjuk, megéri az árát.

Honda Civic műszaki adatok
Motor: 1996 cm3
Teljesítmény: 310 LE, 410 Nm
Végsebesség: 270 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 5,7 s

Honda Civic fogyasztás: 10,4 l/100 km
Honda Civic ár: 9 940 000 Ft

Honda Civic Type-R tesztautó ára: 10 690 000 Ft

Honda Civic vélemények
Külső: 5
Belső: 5
Ár/érték: 3

Előny/hátrány
+ Bivalyerős motor, egyedi, agresszív forma, jó fékek, pontos kormányzás
– Karcos váltó, nagy sebességnél fékezéskor tolja a fenekét, nem összkerékhajtású, kemény futómű