Egy veterán autó kiállításon az ember csak kapkodja a fejét a múlt csodálatos gépjárművei között és nagyítóval keresi a magyar vonatkozást. Ilyen gyönyörűség a Tatra Auto 12-es típusa is. Ha egy magyar mérnök, fejlesztés vagy éppen gyártás formájában megvan a hazai érdekeltség, rögtön más szemmel, és természetesen kissé elfogultan pillant rá, hiszen mindenkinek a saját gyermeke a legszebb.

Ám míg a Ford-T modellről mindenkinek Galamb József jut eszébe, és a Pannonia motorkerékpár sem enged senkit kételkedni származását illetően, addig a Tatra 12 Unitas-ról már kevesebben tudják, hogy nálunk készült. Nem is csoda, hiszen a Tatra Auto majdnem olyan cégére hazájának, mint a jó cseh sör, és bár a koprivnicei gyár ma már csak teherautókat készít, nem feledkeztek meg az egykor méltán híres személyautókról sem. Olyannyira nem, hogy pár évvel ezelőtt például a cseh nemzeti örökség része lett öt Tatra típusú autó.

A Tatra autókat a korabeli köznyelv leginkább a Bádogtacskó néven illette.

A Tatra autókat a korabeli köznyelv leginkább a Bádogtacskó néven illette.

Ha nagyon visszatekintünk a gyökerekhez, a Tatra Auto története valamikor 1850 körül kezdődött, amikor az üzem egyfogatú lovaskocsik gyártásával megkezdte tevékenységét. A dolog mindaddig nagyon jól működött, míg 47 évvel később meg nem jelentek az első, már nem lóvontatású négykerekűek. Gyorsan alkalmazkodva a kor igényeihez száműzték az egy-lóerős meghajtást és megalapították az Osztrák-Magyar Monarchia első gépkocsi gyárát.

A Tatra Auto életében talán a legnagyobb nyomot Hans Ledwinka tervező hagyta. Hozzá köthető a márka jellegzetesen egyedi alváza és a levegővel hűtött motorok kivitelezése is, amivel örökre beírta magát a gépjárműipar nagykönyvébe. A Tatra Auto világhírűvé tételében azonban nagy szerepet játszottak Jiri Hanzelka és Miroslav Zikmund kiváló cseh író is, akik a Tatra 87 típussal járták körül a Földet.

S hogy ennek a látszólag ízig-vérig cseh gépjárműnek mégis hogyan lett köze hazánkhoz? A fővárosi Unitas cég az 1920-as években saját tervezésű gépkocsikkal kísérletezett, azonban a négyhengeres Fefri névre keresztelt csővázas autóval sok volt a probléma, így pár évi kínlódás után feladták az autógyártás ötletét. 1928-ban azonban újraéledt a gondolat, és megegyeztek a Tatra Auto magyarországi képviseletéről, valamint arról, hogy a Zápolya utcai telephelyen szereljék össze a Hans Ledwinka által tervezett 12-es típust. A közvélemény által Bádogtacskónak csúfolt Tatra-ból 1933-ig nem kevesebb, mint félezer darabot gyártottak. Az autó orrára a Tatra Auto logója fölé pedig odakerült az Unitas embléma is, így aztán mégiscsak került ki automobil az Unitas gyárból.