Aston Martin DB4 GT Zagato Continuation

A Jaguar kezdte az egészet. Vicces túlzással persze, de valakinek feltűnt, hogy a céges kimutatások szerint nem fejezték be több olyan modell gyártását sem, amikhez megvoltak ugyan az alvázszámok, de a kocsik soha nem gördültek ki a kapun. A mérnököknek feltették a kérdést: lehetséges-e, hogy ahol kell, ott modernizálva, esetenként jobb minőségű anyagokkal, de amúgy a régi technológiákkal készülhessenek újra E-Type, D-Type vagy éppen Jaguar XKSS modellek? A válasz határozott igen volt, a Jaguar pedig darabonként elkészítette, majd kisebb vagyonért, mint a cukrot, el is adta a ritkaságokat – a vevők tolongtak a kocsikért.

Van ami változott, de az Aston Martin DB4 Zagato lenyűgöző vonalai maradtak az eredetiek.

Van ami változott, de az Aston Martin DB4 Zagato lenyűgöző vonalai maradtak az eredetiek.

Van a dologban valami misztikus, hogy voltaképpen veteránokról van szó, bár több, a témában elismert szakértő szerint ezzel a gyár alaposan alávágott az eredeti autók értékének, hiszen hígult a kínálat. Hogy kinek van igaza, a jövőben kiderül, a lényeg, hogy már a Ferrarinál és az Alfa Romeónál is ízlelgetik a dolgot, ám amíg az olaszok hezitálnak (vagy inkább a bőség zavarával küzdenek, hogy mivel is kezdhetnék), az angolok most az Aston Martin DB4 Zagato féle kiadásával folytatják a sort.

Az gyár persze nagy durranásként a James Bond autók közül az Aston Martin DB5-öst dobta be rögtön a köztudatba, amire gyorsan rá is tettek még egy lapáttal, hiszen elárulták, hogy a legtöbb filmes trükköt is tudni fogják az autók! A rivaldafényben viszont most mégsem a legendás Bond, a skót színész, Sean Connery kupéja áll – az csak valamikor 2020-ban érkezik majd.

Napjainkban még a Ferrari legyőzésére született Aston Martin DB4 Zagato a főszereplő, amelyből csupán 19 példány készült még az 1960-as években, és pontosan ennyit szerelnek össze most is nullkilométeresen. Az első, Rosso Maja színű példányt az idei Le Mans-i 24 órás verseny helyszínén, az Aston Martin 1959-es abszolút elsőségének 60. évfordulóján mutatták be. Akkor Carroll Shelby és Roy Salvadori vezették győzelemre a DBR1-est.

Az Aston Martin DB4 Zagato meghajtásáról egy 4,7 literes, 390 lóerős erőforrás gondoskodik.

Az Aston Martin DB4 Zagato meghajtásáról egy 4,7 literes, 390 lóerős erőforrás gondoskodik.

 

A milánói stúdióval egyébként már több mint fél évszázada dolgoznak együtt a britek a legnagyobb megelégedésükre, és a jelenkori Aston Martin DB4 Zagato verzió legyártása minden bizonnyal tovább mélyíti a márkák között ezt a szép kapcsolatot. A tervezésnél számos jelentéktelennek tűnő, ám éppen hogy kiemelten fontos apróságra is odafigyeltek, így a hajdani árnyalattal tökéletesen megegyező piros fényezést a Max Meyer & ICI segítségével keverték ki, a küllős kerekek változatlanul a milánói Carlo Borrani remekművei, az 1.2 mm vastag alumínium táblákból pedig kézzel, egyedi formákon kalapálják ki a mesterek a karosszéria elemeit.

Mindent elmond a munka minőségéről és alaposságáról, hogy egy-egy Zagato féle Aston Martin DB4 4500 óra alatt készül el. A technológia, ahol csak lehet a régi, a felfüggesztés ugyanúgy könnyűfém elemekből áll össze, belül ugyanolyan Obsidian fekete az ülések kárpitozása mint egykor volt, és persze Wilton szőnyegeket taposnak a lábnak. – No persze ahol nem lóg ki a lóláb, mert több részen azért mégiscsak 21. századiak az anyagok – az ülések héja például szénszálas műanyag.

A teljes nevén Aston Martin DB4 GT Zagato Continuation néven anyakönyvezett modell hajtáslánca is komolyabb valamivel, mint amilyen az eredetié volt, ami itt elsősorban a motorra értendő. Tekintettel, hogy versenyautókról van szó – ezeket a járműveket rendszámmal ellátni nem lehet és kizárólag zárt körülmények között, pályán használhatók -, a több lóerő nem gond.

A könnyű kis gépeket 4,7 literes, 390 lóerős, a márka hagyományaihoz illően soros hathengeres erőforrás viszi, a váltó négyfokozatú kézi, a hátsó tengelyen önzáró differenciálművel. A mérnököknek eszükbe sem jutott, hogy elrontsák a játékot, és netán elektronikus védelemmel ESP-vel, vagy éppen ABS-szel tegyék tönkre a dúsgazdag tulajdonosok örömét. Igen, merthogy a dúsgazdagság itt alapfeltétel már ahhoz is, hogy egyáltalán a várólistára fel lehessen kerülni, hiszen egy Aston Martin DB4 Zagato ára 6 millió angol font, azaz cirka 2,2 milliárd forintot kell átutalni, amikor az üzlet megköttetik…