Minden korszerű motorkerékpár-olaj besorolható ma már a négy jasó valamelyikébe, két igen ellentmondásos szempontrendszer alapján. Míg a kettő közül az MB figyelembe veheti az üzemanyag-takarékosságot, az MA kizárólag a motorozás élményét paraméterezi fel.
Na, mit mond az a JASO?
Annyit jegyezz meg, hogy a JASO MB a kis súrlódású olajokat csoportosítja, a JASO MA pedig a nagy súrlódásúakat. A kis súrlódású MB olajokra van szükség a száraz kuplungos gépek kenésénél, a nagy súrlódású MA, MA1, MA2 olajok a nedves kuplungos aszfalt gyűrőkhöz készültek.
JASO MA kulisszatitkok
Az MA, MA1, MA2 szabványok a mai modern nedves kuplungos négyütemű gépeknek felelnek meg, ahol a motorolaj, a nedves kuplung és a váltóolaj közös térben van, tehát ugyanannak az olajnak kell kenni mindhárom szerkezetet. Itt elsősorban arra kell figyelni, hogy meg tudjuk-e akadályozni a nedves kuplung csúszását mind a kapcsolás pillanatában, mind amikor a fordszámmérő mutatóját kifekteted jobbra, és óriási lesz a nyomaték.
Az MA szabványok közül az MA2 a legszigorúbb, hogy sportosabb használatnál a sebességváltás 100LE felett is biztonságosan és gyorsan történjen. Az MA1 nem annyira szigorú, ezért csak az általánosabb használat során marad határértékeken belül. A sima MA, az MA1-re és MA2-re válás után szinte csak értelmetlen maradvány lett.
A JASO MB huncutság
A motorok másik fajtája száraz kuplunggal működik – jellemzően robogók/scooterek. Itt a motorolaj nem találkozik a kuplungszerkezettel, ezért nem is tud kártékony csúszást okozni, azaz bátran lehet(ne) a végletekig csökkenteni a súrlódást, hogy a dugattyúk minél könnyebben szaladjanak, ezáltal minél kevesebbet fogyasszanak. Huncut dolog, de az ilyen motorokban az összes MA olaj is használható, csak a fogyasztás növekszik kicsit.
A JASO határértékek
A JASO szabványok három jellemző tulajdonságra figyelnek. A DFI a kuplung csúszásának mértékét határolja be, az SFI megmondja mennyire csúszhat meg a tengelykapcsoló magas nyomaték esetén, az STI pedig megmutatja, milyen gyorsan kapcsol a tengelykapcsoló. Nézegesd kicsit az infografikánkat! Reméljük, ezek után tudod, hogy a garázsodban álló Hajabusádhoz miért javaslunk JASO MA2-t és a Piaggiohoz MB-t, illetve miért jó a Burgmanba az összes jasó.