– Mióta van jogosítványod?
– 2001-ben szereztem 26 és fél évesen. Kellett egy autót vásárolnom, mert akkor még kevés jazz klubban volt zongora, így vinnem kellett magammal a fellépésekre az erősítővel együtt. Egy hat éves Lancia Delta-t vettem, ami nem volt erős, nehéz volt vele előzni, de a hátuljába jól lehetett pakolni.
– Mikor mentél ki Amerikába?
– Utána egy évvel. A kinti hat évem alatt tizenegy autóm volt. Fillérekért lehetett jó autót venni és nem volt gond eladni. Az autóra ott fogyóeszközként tekintenek. Bostonban az első három hónapban nem volt szükségem autóra, de aztán amikor jöttek az olyan fellépések, amire hangszerrel kellett mennem, kellett az autó is. Ezek között volt egy nagyon szép Mazda MX-5 cabrio is, de az olyan kicsi volt, mintha összement volta a mosásban. Nem csak a térdemnek volt kényelmetlen, de pakolni se tudtam bele. A Chevrollet Camaro is három ajtós volt, de abba már legalább egy rakás cucc befért, és nagyon jól húzott. Aztán jött a Volkswagen Jetta és még sok más. Volt amit egy évig használtam, de olyan is, amit csak pár hónapig. Mindegyiktől könnyű szívvel váltam meg. Szerencsém volt, mert később a legtöbb helyre csak utaznom kellett, helyben nagyon jó minőségű hangversenyzongorák vártak.
– A jogosítvány honosításával nem volt gond?
– Úgy emlékszem, egy évig elfogadták a külföldit, de utána le kellett vizsgázni. De, hogy milyen kérdések vannak a vizsgán, arra itt egy példa: ha zöld a lámpa az mit jelent?
A – tovább mehet,
B – álljon meg,
C – lassítson.
A gyakorlati is hasonlóan egyszerű.
– Milyen volt Amerikában vezetni?
– Sokszor megbüntettek, de soha nem pirosba hajtásért, mert a fényképezős rendszer ott nagyon működött, nem volt jó kockáztatni. Viszont rengeteg parkolócédulát szedtem össze, ugyanis a pénzbedobós parkolóórákkal New Yorkban is rengeteg gond volt. Kaptam büntetést gyorshajtásért is, mert nagyon szigorúan veszik a 65 mérföldes, azaz 105 km/h-s sebességkorlátozást az utakon, amit nagyon könnyű túllépni, a tolerancia pedig kicsi.
– Hol volt jobb vezetni, ott vagy itthon?
– Kint sokkal ráérősebb mindenki, de sokkal rosszabbul vezetnek. Annak ellenére, hogy minden ki van írva a táblákra, a stop táblánál tanácstalanok, jobb kéz szabály nincs, csak táblák mindenre.
– Hogyan vezetsz?
– Hangulatfüggő. Van, amikor mindenkit beengedek, ha be akar sorolni, és nem akadok ki, ha valaki befékez. Máskor pedig nem kedvezek a másiknak, nem vagyok nagyvonalú, bár nem vagyok utána agresszív sem.
– Milyen autót vettél itthon?
– Amíg a belvárosban laktam, semmit, mert 2012-13-ban már minden klubban és hangversenyteremben volt hangszer. Másfél éve, amikor megszülettek az ikreim, elköltöztem Pesterzsébetre, és akkor már elsősorban miattuk kellett az autó. Ehhez igazodva vettem tavaly egy hároméves, hátul tolóajtós Ford C- MAX-ot. Minden szuper benne. Hétszemélyes, van benne GPS, bluetooth, hogy tudjak zenét hallgatni, telefonálni, és az ikrek kocsija is kényelmesen belefér.
– Mi volt a legnagyobb sebesség, amit kipróbáltál?
– 230 km/h Amerikában egy nyíl egyenes országúti szakaszon, egy nem saját Audi-val. Nagyon reménykedtünk, hogy nincs rendőr. Jó érzés volt, mert nagyon biztonságos volt az autó, éppen ezért nem is éreztem kihívásnak.
– Mi volt a legnagyobb táv, amit egy huzamban levezettél?
– Ez is Amerika. Többen voltunk, néha váltottuk egymást. New Yorkból mentünk februárban Kalifornia legdélibb pontjára, Key West-re. Az úgy 2500 kilométer lehetett. New Yorkban mínusz tíz fok volt, az érkezésünknél pedig rövid ujjas plusz 22. A 36 órát végig nyomtuk, és időnként egy-egy réteg ruhától megszabadultunk. Annyira fárasztó volt, hogy az érkezésünknél tök részegnek éreztük magunkat, és azonnal aludnunk kellett egy szállodában. Csak próbaként tettük meg ezt autóval, erre egyébként ott van a repülő.
– Szeretsz vezetni?
– Egyre kevésbé. Inkább szükséges kellemetlenségnek tartom. Külföldre a koncert előtt inkább egy nappal előbb érkezem. Koncert után levezetésnek jó vezetni.
– Mi volt a legjobb autó, amiben ültél?
– Egy Ferrari, az USA-ban.
– Mit vennél, ha sok pénzed lenne?
– Egy Lamborghini-t vagy egy hatalmas motorral rendelkező ML Mecedes-t.