Tény, hogy sokfelé találhatók veszélyes és különleges utak a világban. A nagy magasságokban lévő, keskeny pálya, mint például a bolíviai halálút, a Youngas Road félelmetes, de kellő óvatossággal járható, az alaszkai Dalton Highway-en a magánytól kell tartani és remélni, hogy nem adódik semmi probléma, mert segítséget kérni nincs kitől, a tartalék üzemanyag és a puska pedig elengedhetetlen utazási kellék kell, hogy legyen. Egyik érthető okból, a másik pedig a medvék ellen, akik általában nem barátkozni jönnek oda a megpihenő autóshoz.

A természet nem ismer kegyelmet, hiszen legyen bármilyen különleges út is a Denison’s Ice Road, mégiscsak egy tó tetejére épült.

A természet nem ismer kegyelmet, hiszen legyen bármilyen különleges út is a Denison’s Ice Road, mégiscsak egy tó tetejére épült.

De ha izgalmas és különleges utak vannak a célkeresztünkben, nem kell feltétlenül másik kontinensre utaznunk. Az olaszországi Alpokban fekvő Stelvio Pass szépen aszfaltozott útján nem kell félnünk az omlásveszélytől, mint ahogy medvéktől sem, mégis könnyen megtörténhet a baj, hiszen az úton nem kevesebb, mint 48 darab hajtűkanyar követi egymást. A szibériai Yakutsk-ba vezető út megint másféle borzalmakat tartogat. Csapadék esetén annyira dagonyássá válik az út, hogy az képes teherautókat és traktorokat is elnyelni.

Van egy út, ami azonban különbözik az összes felsorolttól és valószínűleg méltán lett az igazán különleges utak közé sorolva. Mi több, sokak szerint pedig egyenesen a világ legveszélyesebb autópályája. Ez a Denison’s Ice Road Kanada északi részén, ami a sarkkörön túl köti össze Tibbitt és Contwoyto-t. Ahogy a nevében is benne van, ez egy téli, jeges út, aminek 85 százaléka a befagyott tavakon vezet keresztül és azt a veszélyt rejti magában, hogy a tavak vize bármikor megolvadhat és beszakadhat a rajtuk közlekedő több tonnás kamionok alatt.

Így épül meg minden évben ez a méltán a különleges utak közé sorolt jégautópálya Kanada északi részén.

Így épül meg minden évben ez a méltán a különleges utak közé sorolt jégautópálya Kanada északi részén.

Miért vállalják mégis a teherszállítók ennek a veszélyes és különleges útnak a kockázatát? A válasz rövid: gyémántért. Az Antarktiszon ugyanis jelentős gyémántlelőhelyek találhatók, amikhez az év többi három évszakában csak repülővel lehet eljutni, ami a felszerelések és egyéb szükséges dolgok szállításának igen költséges formája. Persze az évenkénti útépítés a körülbelül -40 fokos hidegben sem éppen kellemes és olcsó szórakozás.

-És, hogy hogyan készülnek ezek a különleges utak? Minden év karácsonya után hatalmas hókotrógépek állnak munkába és egy körülbelül 70 méter széles utat nyitnak, ami egy nyolcsávos autópályának felel meg. Az így elkészült 568 kilométeres Denison’s Ice Road aztán februártól márciusig vehető birtokba a kamionok általi tranzitforgalom számára. Habár mindent megtesznek azért, hogy minél biztonságosabb legyen ez a jégpálya, és átlagosan -40 és -70 fok közötti ilyenkor a hőmérséklet, mégis a természet mondja ki az utolsó szót. Ha kedve van, bizony minden figyelmeztetés nélkül elnyel olykor egy-egy kamiont.