Nehéz megfejteni ilyen távolból, hogy a Mitsubishi Eclipse Cross bevezetésével miért silányították így el az egyébként jól csengő Eclipse nevet, de tény, megtették. A japánok még a 90-es években dobtak egy nagyot az Eclipse sportkocsival, amelyből hozzánk is eljutott néhány, de igazán az Egyesült Államokban arattak vele, ahol gyártották is, és még Plymouth márkanéven is árulták.
A modell négy generációt élt meg, s egészen 2012-ig forgalmazták. Komoly sportautókkal nem lehetett összevetni, sőt többen cicakupénak csúfolták, de tény, hogy látványos darab volt, s abban az időben mifelénk is nagyon menőnek számított. No és az sem mellékes, hogy az Eclipse-nek köszönhetően ez idő alatt komoly rajongótábort szerzett magának a Mitsubishi. A sikersztori mégsem folytatódott.
Tavaly aztán az ázsiaiak a Genfi Autószalonon bemutatták az Mitsubishi Eclipse Cross sportos szabadidő-autót, amellyel rendesen el is tékozolták a patinás nevet. Persze ők tudják, mindenesetre egy sportautó helyett most már egy városi telekjáróra kell asszociálnunk, ha betévedünk valamelyik szalonba, s ezt a nevet olvassuk az árlistán. Igaz, a Mitsubishi Eclipse Cross utónevével azért jelezték nekünk, hogy kiknek, és mire szánják ezt a járgányt.
Az látszik, hogy formailag nagyon erőset akartak dobni ezzel a designnal. A Hondáknál látunk manapság hasonlót, de inkább erőltetett ez az agresszív morcos orr és külső, mintsem hogy erőt sugárzó lenne. A képekről úgy tűnhet, hogy a lökhárító nagy krómbetétjével pedig még rá is erősítettek a bazári stílusra, ám élőben mégis némi eleganciát ad a külsőnek – legalábbis ebben a színben.
Az új Mitsubishi crossover oldalának rajzolásakor sem fogták magukat vissza a tervezők: mélyen formázott, látványos ék alak, kiszélesedő sárvédők, alul körbe műanyaggal. Az erősen lecsapott tetőív és az emelkedő övvonal miatt gondolhatták talán, hogy a sportos Eclipse nevet elsütik ennél a kocsinál. A forma túlburjánzása az osztott hátsó ablakon is tetten érhető, és ráadásul ezzel a trükkel egyenesen arányos, hogy a normál autókhoz képest rosszabb a kilátás is hátrafelé. Körbemustrálja az ember ezt a kocsit, és az az érzése, hogy bárhonnan is nézi, mindenhonnan izzadságszagú a külső.
Szerencsére a Mitsubishi Eclipse Cross teszt során nálunk járt modell utasteréről azért több jót lehet elmondani, mint külsejéről. A műszerfal stílusa elméletileg rendben van, nincsenek túlzott formai trükkök vagy felesleges megoldások. Mondjuk egy mai Volkswagen Tuareg, vagy éppen Peugeot 5008 szintjét nem éri el, de gondosan összerakott, jó minőségű, egyszerű és kellemes a belső. A központi kijelző érintéssel vagy a váltókar mögötti egérpaddal irányítható. Sajnos utóbbival elég körülményes, előbbihez meg sokat kell nyújtózkodni, de fájó az is, hogy nincs gyári navigáció. Pedig hát a Mitsubishi Eclipse Cross ára majd 8 millió Ft. Igaz, akinek van az okostelefonján navi, az legalább kivetítheti azt a képernyőre.
A helykínálat elöl szűkebb az átlagosnál, hátul azonban kényelmes, sőt a háttámla 9 fokozatban állítható is a második sorban, s az ülések is tologathatók. A kupés forma ellenére a fejtér abszolút megfelelő, a lábtér pedig bőséges, szóval nem kell aggódnia annak, aki egy hosszabb út során hátra kényszerül. A 341 literes, ám az ülések előrehúzásával 448 literes csomagtartó mérete cseppet sem kiemelkedő a kategóriában, ennyit más kompakt crossoverek is tudnak. Sőt, a magyar piac korábbi kedvencébe, a torz kis Renault Thaliába 510 literes helyre pakolhattunk. És nem a legpraktikusabb a rolós kalaptartó sem. A csomagtérből nem lehet dönteni a hátsó üléstámlákat, amik ha előrebuknak, akkor sem kapunk teljesen sík padlót.
A Mitsubishi Eclipse Cross motorkínálata szintén nem nevezhető túlzottan gazdagnak. Van az 1,5-ös turbós benzines, azt annyi. Választási lehetőség zéró. – Nehogy már egy Toyota C-HR Hybrid vásárlót elbizonytalanítsunk, hogy mi is tudunk ilyet. Pedig a technika elméletileg meg is volna ehhez, amennyiben kölcsönöznék azt a Mitsubishi Outlanderből. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy ez a magányos erőforrás viszont abszolút elég a mindennapokra.
A direkt-befecskendezésű, kettős változó szelepvezérlésű turbófeltöltővel szerelt négyhengeres hajtómű sima járású, van benne erő, nyomaték, ha pedig akarjuk, élvezetesen gyorsít is. A 163 lóerős motor 250 newtonméteres nyomatékát 1800 és 4500 közötti fordulatszámnál érezhetjük, élvezhetjük a legjobban. A rugalmassága már-már vetekszik a hasonló méretű dízelekével, és így nézve, már nem is igazán hiányzik a kínálatba a gázolajos. A Mitsubishi Eclipse Cross fogyasztás amolyan mindennapos, persze a majdnem 8 literes átlaghoz azért kell a kissé karcosan működő hatsebességes kéziváltó is. A futóműve ugyanakkor remek, vezetése kellemes, s talán kicsit túl könnyű is a lágy kormány miatt.
A Eclipse Crossnak 2018-ban rengeteg vetélytársa van a piacon. Szinte alig van olyan márka, amely ne kínálna hasonló méretű crossovert. Az azonban vitathatatlan, hogy ehhez hasonló, különleges formát aligha találunk – bár lehet, ez nem mindig lesz előnyére. A Mitsubishi Eclipse Cross ár 6.890.000 forintról indul, és napjaink SUV hullámát, illetve a jól csengő nevet meglovagolva, akár még jó eladásokat is produkálhat.
Mitsubishi Eclipse Cross műszaki adatok
Motor: 1499 cm3
Teljesítmény: 163 LE, 250 Nm
Végsebesség: 205 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 10,3 s
Mitsubishi Eclipse Cross fogyasztás: 7,9 l/100 km
Mitsubishi Eclipse Cross ár: 6 890 000 Ft
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 T Elegance tesztautó ára: 7 890 000 Ft
Mitsubishi Eclipse Cross vélemények
Külső: 2
Belső: 4
Ár/érték: 3
Előny/hátrány
+ Jó futómű, jó összeszerelés, nagy hátsó hely
– Erőltetett design, karcos váltó, széles váltókonzol, navi hiánya, kicsit drága