A mozikban legtöbbet látott pályaudvar viszont vitathatatlanul a New York Grand Central Terminal, aminek központi információs csarnokát a filmkockákból már azok is jól ismerhetik, akik még életükben nem jártak az amerikai kontinensen. De vajon melyik a legnagyobb vagy a legforgalmasabb vasútállomás a világon?

A New York Grand Central Terminal nemcsak a világ egyik legpompásabb, de a legnagyobb pályaudvara is. A manhattani állomáson található a világon a legtöbb peron, pontosan 44 darab, ami 67 vágányhoz tartozik. A sínek persze nem futnak keresztül a városon, innen csak indulnak, s hogy ne foglalják el az értékes belvárosi területet, az összest a föld alá süllyesztették két szintre, felette így nyugodtan tudtak építkezni, s a Park Avenue alatt úgy suhannak el a vonatok, hogy nem zavarják a város forgatagát.

Az állomásépület is épp ilyen kíméletesen foglal helyet a város közepén, hiszen a sugárút két oldalról kerüli meg az épületet. 1871-ben eredetileg természetesen nem a föld alá építették a vasúti vágányokat, hanem ahogy máshol is rendesen, a föld felszínére, azonban időközben olyan értékessé vált ez a manhattani terület, hogy ez lett a megoldás. Egy évtizedbe került, mire átépítették a New York vasútállomás épületét és az összes vágány a föld alá került, 1913-ban pedig újra megnyitotta a kapuit a forgalmas pályaudvar.

A new yorki pályaudvar szimbóluma a négyoldalas, opálból készült Grand Central Terminal óra, aminek értékét sokmillió dollárra becsülik a világ neves aukciós házai.

A new yorki pályaudvar szimbóluma a négyoldalas, opálból készült Grand Central Terminal óra, aminek értékét sokmillió dollárra becsülik a világ neves aukciós házai.

A vasútállomást a Vanderbilt család építtette, ami meg is látszik a belső kialakítás pompáján. Gyönyörű freskók, monumentális csillárok, opál és Tiffany üveg órák díszítik az épületet. Ezek közül is a legismertebb – és a new yorki pályaudvar szimbóluma – a négyoldalas, opálból készült Grand Central Terminal óra, aminek értékét sokmillió dollárra becsülik a világ neves aukciós házai.

S amíg a világ legnagyobb pályaudvarának kikiáltott Grand Central épületében naponta átlagosan 125 ezer utas fordul meg (és kb. félmillió turista), addig egy földrésszel arrébb, az 1885-ben megnyílt ázsiai tokiói Shinjuku pályaudvart napjainkban 3,5 millió utas használja egy nap. Az átutazók számát, azaz a tumultust tekintve így ez az állomás a világ legforgalmasabb pályaudvara.

A milliós nagyságrend csak első pillanatra tűnik soknak, ám ha belegondolunk, hogy ebben a városban van a világ legforgalmasabb gyalogátkelője is, amin egy lámpaváltáskor átlagosan 1500 ember kel át, akkor már nem is olyan meglepő ez a szám.

S hogy mi a helyzet legek terén Európa pályaudvarait illetően? Európa legforgalmasabb pályaudvara címét a párizsi Gare du Nord tudhatja magáénak. A szép klasszicista állomásépületet 1861 és 1864 között építették és nemcsak Észak-Franciaországba, hanem Európa nagyvárosaiba is indulnak innen a vonatok. S ha már vonatok, akkor nézzük, ki vezeti a listát a vonatforgalom terén Európában.  A londoni Clapham Junction pályaudvaron keresztül halad át egy nap a legtöbb szerelvény, átlagosan 2000 darab, ami csúcsidőben 180 vonatot is jelenthet óránként.