Tetszik vagy sem, a dél-koreaiak mára bevették Európát. A Kia például már lehagyta a franciákat és az olaszokat, s ott liheg a németek nyakán.

Designja felettébb meggyőző, és a minőségben sem marad el a középkategóriás európai gyártóktól. Az új Kia Sportage-nek sincs mit szégyellenie, jól eltalálták a formáját. Persze kell is rettentően a megnyerő külső, hiszen a sportos szabadidőautók manapság meglehetősen népszerűek, és ennek következtében a piacuk is nagyon telített.

A szlovákiai Zsolnán készülő Sportage-ből tavaly 105 ezer darabot adtak el Európában, amely a Kia értékesítésének több mint a negyedét, egészen pontosan 27,4 százalékát tette ki. Szóval húzómodell, és ahogy az elődnek, ennek is a nevéhez méltó, sportos lett a külseje.

A legkarakteresebben egyértelműen elölről néz ki az új Sportage, és mintha inkább az amerikai ízlésnek akarna megfelelni. A kutyacsont formájú hűtőmaszk ennek a Kia-nak is a sajátja, magasra tett lámpák azonban furcsának tűnhetnek, mint ahogy a jégkockákra emlékeztető ködlámpák is.

Oldalról és hátulról sokkal vagányabbnak és kecsesebbnek hat az új Kia Sportage.

Oldalról és hátulról sokkal vagányabbnak és kecsesebbnek hat az új Kia Sportage.

Oldalról és hátulról sokkal vagányabbnak és kecsesebbnek hat az új Kia Sportage. Nagyobbnak tűnik az elődjénél, pedig csak 4 centit nőtt, magassága, szélessége nem változott, és nagyjából hasonló méretű, mint a fő vetélytársai. Amúgy érdekes módon nemcsak nagyobbnak tűnik, belül nagyobb is lett a Sportage. Azt ne kérdezze senki, hogyan csinálták, de a fejtér elöl 5, hátul 16 milliméterrel, a lábtér 19 és 7 mm-rel nőtt.

Bár teljes feketeségbe burkolódzott az utastér, az autóteszt alatt már az első beszálláskor feltűnt, mennyire komfortos autó az új Kia terepjáró. A műszerfal minősége első osztályú és néhány keményebb plasztik elem kivételével zömében puha, gumi alapú műanyagból készült.

A Kia Sportage 2.0 CRDi csúcsmodelljébe összességében sokkal több finomság jutott, mint bosszantó elem. A GT Line vágott aljú kormánykereket kapott, ami most először jelent meg a Sportage kínálatában. Az már nem luxus, hogy fűthetők az első ülések, ám ebben a kompakt szabadidőautóban a bőrülések hűthetők is, ami a kánikulában nagyon jól tud jönni.

A Kia Sportage 2.0 CRDi csúcsmodelljébe összességében sokkal több finomság jutott, mint bosszantó elem. A GT Line vágott aljú kormánykereket kapott, ami most először jelent meg a Sportage kínálatában.

A Kia Sportage 2.0 CRDi csúcsmodelljébe összességében sokkal több finomság jutott, mint bosszantó elem. A GT Line vágott aljú kormánykereket kapott, ami most először jelent meg a Sportage kínálatában.

Többek között a kényelmet szolgálja az elektromos mozgatású csomagtérajtó, a vezeték nélküli okostelefon-töltő, az elektromos ülések, a parkolást segítő rendszer. A TomTom navigációt 8 colos kijelzőn követhetjük, s a tolatókamera képét is ezen az új fedélzeti multimédiás berendezésen láthatjuk. Külön ehhez az autóhoz fejlesztették a 8 hangszórós, 320 wattos JBL hifit. A sofőrt és a biztonságot segítő újdonság az aktív sávtartó és elhagyásra figyelmeztető elektronika, a holttérfigyelő, az önműködő vészfékező rendszer, a táblafelismerő, az automata reflektor.

Távolságtartós tempomat azonban nincs, mint ahogy start/stop rendszer sincs, pedig ez alapelvárás lenne már bármely csúcsmodellben. Valamilyen szinten ez is az oka, hogy a 2,0 literes dízelmotor nem a gazdaságosság bajnoka. A teszt alatt Kia Sportage fogyasztás városban elérte a 8-9 literes az átlagot. Persze ebben a nagy étvágyban azért közrejátszik az új, hétfokozatú, duplakuplungos automata váltó is.

A kapott információk szerint a dél-koreaiak frissítettek a motorokon, állítólag ez a gázolajos is nagyobb nyomatékot ad le már alacsonyabb fordulatszámon. Higgyük el, bár érzésre, nem annyira erőteljes ez a Kia hajtómű. Némileg meggyőzőbb ugyan a menetdinamika Sport üzemmódban, ekkor felerősödik a 185 lóerős motor, de még mindig nem annyira acélos, mint azt a számok alapján gondolnánk.

Az új Kia terepjáró jellegét erősíti a kapcsolható összkerékhajtás. A Magna által szállított 4×4-es szerkezet olajban dolgozó tárcsáinak elektronikus vezérlésével akár 0-100 százalék arányban is képes elosztani előre, illetve hátra a nyomatékot. Azért persze a mocsárban ne vagánykodjunk vele, ez, és a beépített lejtmenet-vezérlő inkább havas hegyi utakra való, vagy az utánfutó húzásában segíthet bennünket.

A Kia Sportage első generációja 1993-ban jelent meg, akkor még csak amolyan feltörekvő, olcsó szabadidőautó volt, a 2004-es második kiadás már jobban sikerült, a 2010-es harmadik pedig nagyot szólt, minőségi darab volt. A mai Sportage pedig már a kategória legjobbjaival is felveszi a versenyt, és nem felelőtlenség kijelenteni, hogy komoly konkurencia az ellenfeleknek. No, nem a tesztelt Kia Sportage 2.0 CRDi GT Line változat, mert annak a 12 milliós ára azért eltúlzott. Ennél kevesebb pénzért, 11,2 millió forintért már a 150 lóerős Audi Q5 2.0 TDI quattrót is megkapjuk. A mezei Kia Sportage-ek viszont abszolút jó vételek.

Kia Sportage műszaki adatok
Motor: 1995 cm3
Teljesítmény: 185 LE, 400 Nm
Végsebesség: 201 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 9,5 s

Kia Sportage fogyasztás: 7,1 l/100 km
Kia Sportage ár: 5 799 000 Ft

Kia Sportage 2.0 CRDi 4×4 AT GT Line tesztautó ára: 12 196 000 Ft

Kia Sportage vélemények
Külső: 4
Belső: 5
Ár/érték: 2

Előny/hátrány
+ Remek minőség, kellemes belső, jó forma, 7 év garancia, sok extra
– Irreális ár, nagy étvágy, visszafogott motor