A siker mámorító, de egyben múlandó is. A francia PSA-konszern 1996-ban mutatta be a Citroen Berlingo-Peugeot Partner duót, s a dobozos haszonjárművekből egyből személyautós kiviteleket is piacra dobtak. Az élhető, kényelmes és személyre szabható páros sok európai család kedvence lett, nagy siker volt, ám ma már inkább a sportos szabadidő-autók hódítanak. Most a Peugeot Rifter teszt során az 1.5 BlueHDI motorral szerelt változatot volt szerencsénk próbálni, és bár alapjában véve ez is haszonjárműnek született, méltán sikeres a személyautó változat is.

A külső forma és Peugeot Rifter méretek természetesen tükrözik az alapmodell kishaszon jellegét, de az ügyesen alkalmazott dizájnelemek ezt gyorsan feledtetik velünk.

A külső forma és Peugeot Rifter méretek természetesen tükrözik az alapmodell kishaszon jellegét, de az ügyesen alkalmazott dizájnelemek ezt gyorsan feledtetik velünk.

Az idő múlásával a franciáknál valamiért úgy gondolták, az új sorozathoz új név is kell, így a Partner Tepee helyett ma már Peugeot Rifternek hívják a személyautós kivitelt, ugyanakkor a Partner nevet sem dobták el, azonban mostantól azt már csak a haszonjármű birtokolja.

A Peugeot Rifter visszafogottabb, elegánsabb, s egyben komolyabb is a testvéreinél. Aki ismeri a márka mostani stílusát, az könnyen felismeri, hiszen fényszóróival, a króm hűtőráccsal, fenekén a márkára jellemző hármas, oroszlánkarmolásos hátsó lámpákkal tökéletesen igazodik a mai Peugeot családhoz. Mintha valami terepező jármű lenne, a kocsi alján körbe fekete műanyag csík fut, sőt, az ajtóknál egész magasra felkúszó műanyag küszöbvédők is vannak. Összességében jól mutat, bár ez sokkal inkább divatelem, mintsem komoly funkcióval bírna.

A Peugeot Rifter utastér birtokbavételét követően a jól bevált és a márka mai autóiból már jól ismert kisméretű kormányt forgathatjuk. Az elődökhöz és konkurenseihez hasonlóan, belül itt is sok a kemény műanyag, de ezen senki se csodálkozzon, hiszen ez mégiscsak egy haszonjárműből átalakított személyautó. Ugyanakkor mégsem mondanánk, hogy mindez bántó volna a minőségérzetre, a Peugeot Rifter méretek, a variálhatóság és a funkcionalitás ugyanis zseniálissá teszik ezt a kocsit.

Tényleg sok érv szól mellette: óriási csomagtér, kivételes modularitás, három különálló hátsó ülés és számos rakodóhely, amiből összesen 186 liternyi áll rendelkezésre, köztük az újgenerációs, többfunkciós, 92 literes Modutop tetőtárolóval. – Bár utóbbi csak a leggazdagabb felszereltségű modellekben alapáras, de a kifutó változathoz hasonlóan itt is megtaláljuk a hátsó ülések előtti padlóban a két darab fedeles csempészrekeszt. A Peugeot Rifter méretek az első utas előtt olyannyira sok helyet biztosítanak, annyi a nagy tároló, hogy akár az is felmerülhet bennünk, van-e benne egyáltalán légyzsák, ami ugye már kötelező tartozéka minden kocsinak. Természetesen itt is megvan, csak éppen a tetőbe integrálták az utasoldali légzsákot.

A Peugeot Rifter utastere már sok alapból személyautónak készülő modellel felveszi a versenyt.

A Peugeot Rifter utastere már sok alapból személyautónak készülő modellel felveszi a versenyt.

A hátra ülőknek kisasztal, napvédőroló s még saját elektromos ablakemelő is jut, ami abszolút kuriózum a tolóajtós kocsikban. A különálló, dönthető ülések a 2. sorban, a 12V-os csatlakozó és az oldalsó pohártartók ára 60 ezer forint. A nagyméretű, Zenith panoráma üvegtetőn csak úgy árad a fény az utastérbe, ami szintén jó kis extra, bár ezért további 350 ezer forintot kell fizetnünk. A széles és funkcionális oldalsó tolóajtók használata gyerekjáték, ahogy a beszállás is rajtuk keresztül.

Az ülések kényelmesek, a hátsók külön-külön vagy együtt is eltüntethetők a padlóban, a tér pedig hatalmas. A Peugeot Rifter csomagtartó mérete szintén világbajnok, már alapból 775 liternyi helyre pakolhatunk, és ez még csak a rövid tengelytávú, az M-es (4,4 méter hosszú), vagyis az ötszemélyes változat, míg az XL kivitelben (4,75 m) ez akár az 1050 litert is elérheti.

És a lényeg, a Peugeot Rifter méretek, és sokoldalú variálhatóság.

És a lényeg, a Peugeot Rifter méretek, és sokoldalú variálhatóság.

 

Ahogy a korábbi PSA-dízelektől megszokhattuk, ez az 1.5 BlueHDI is meggyőzően működött. Az 1500 köbcentis motor három különböző teljesítménnyel kapható, nálunk a közepes, 102 lóerős járt, amely csendes és nyomatékos. A Peugeot Rifter fogyasztás nem volt ugyan kiemelkedően alacsony, de nem is vészes, az 5 és fél literes átlag elég jó, miközben az autó vezetése nagyon kényelmes és egyszerű, bár a dobozforma azért érzékeny a szélre. A kis kormány elsőre ugyan furcsa, de elég hamar meg lehet szeretni.

A Rifternek nemcsak a kormányműve, hanem a futóműve is más, mint a Berlingóé, cseppet direktebb a volán, a futómű pedig feszesebb. A Berlingóval vagy az Opel Combóval ellentétben a Peugeot Rifter 4×4-es változatban is kapható lesz, amit a francia specialista, a Dangel szállít majd. Az új Berlingo/Rifter páros egyébként már elnyerte az európai AutoBest 2019 díjat is, vagyis a 31 tagú zsűri szerint ez most Európa legjobb autóvétele.

A nálunk járt Peugeot Rifter ár természetesen egy csúcsmodellhez mérten lett kialakítva, de a kevesebb pompával felszerelt típusokhoz tényleg jól hozzá lehet jutni. Itthon a kormány ez év nyárától a legalább három, 18 év alatti gyermeket nevelő nagycsaládoknak 2,5 millió forintos állami támogatást ad autóvásárlásra, ha hétszemélyes, 5 millió feletti áron új gépkocsit vesznek. A kedvezményrendszerbe belefér a nálunk járt autó is, ráadásul nemcsak a hosszított változat, hiszen a sima Peugeot Rifter hétszemélyes változatban ugyanúgy rendelhető. De ettől függetlenül is, már alapból főnyeremény lehet a családoknak. A Partner sorozatnak korábban is a praktikum, az észszerűség, a hatalmas, jól variálható utastér volt a legnagyobb erénye, és mindezt megtaláltuk a Peugeot Rifter teszt során most nálunk járt autóban is. Talán minden túlzás nélkül állíthatjuk, hogy még mindig a tér bajnoka.

Peugeot Rifter 1.5 BlueHDI műszaki adatok
Motor: 1499 cm3
Teljesítmény: 102 LE, 254 Nm
Végsebesség: 175 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 12,1 s

Peugeot Rifter 1.5 BlueHDI fogyasztás: 5,6 l/100 km
Peugeot Rifter 1.5 BlueHDI ár: 5 915 000 Ft

Peugeot Rifter 1.5 BlueHDI 100 Allure tesztautó ára: 7 749 000Ft
Peugeot Rifter 1.5 BlueHDI vélemények
Külső: 4
Belső: 5
Ár/érték: 4

Előny/hátrány
+ Hatalmas, jól variálható belső tér, ideális autó nagycsaládosoknak, takarékos motor
– Karcos váltó, dobozérzés