Peugeot Rifter 7 személyes teszt 1.5 BlueHDi 130 L2 Allure
A dobozos kishaszonjárművekből személyautósított modellekben mindig is erős volt a PSA csoport, amely ma már négy ilyen márkát is gyárt. A Peugeot Rifter, a Citroen Berlingo, az Opel Combo Life mellett a Toyota Proace City Versót is a franciák készítik. Az azonos alapokra épült autókból persze komoly eltérést nem lehet kihozni, de azért jól láthatóan mindegyik különbözik a többi testvértől. A másféle orral, néhány műanyag dizájnelemmel és talán az egyedi felnikkel lehet leginkább operálni, hogy a márkák valahogy a saját arculatukhoz igazítsák a kis dobozosukat.
Mi most a Peugeot Rifter 7 személyes, L2-es hosszított változatát teszteltük, ténylegesen is hét személlyel. Ennek az orr-része és hátsó lámpái már a legújabb Peugeot modellekre jellemző stílusjegyeket hordozzák, s bár ebben a kék színben nem nagyon tűnik fel, de a modell alján körbefutó fekete műanyag díszbetét, a sárvédő-szélesítések, illetve az ezüst védőburkolat-imitáció a lökhárítókon, némi crossoveres hatást is adnak neki. Ráadásul a futóművet is megemelték három centivel, hogy a földutakkal még jobban meg tudjon birkózni.
A szerelem első látásra élmény nem ebben az osztályban szokott megesni, de az talán nem túlzás, hogy kisbusz mércével mérve csinos, stílusos ez az autó. Alapvetően kétfajta méretben kapható, és a Peugeot Rifter 7 személyes változata mindkettőnél elérhető. Helykínálat és praktikum tekintetében azonban észszerűbb választás a 35 cm-rel hosszabb Rifter L2-es változata.
A magyar kormány által nagycsaládosok számára bevezetett autóvásárlási támogatás lényege, hogy a három- vagy többgyermekesek 2.5 millió forintot kapnak az államtól hétszemélyes új gépkocsi vásárlásakor. Ez a kedvezmény természetesen rendesen megdobta ezek eladását, hiszen több tízezer kérelem érkezett már be ilyen modellekre. Árban a Dacia Lodgyval persze nem lehet versenyezni (ebből fogyott a legtöbb), ám minőségben, komfortérzetben annál inkább. Az utastérben jellemzően a műanyag az uralkodó materiál, de máshol azért közel sem annyira bántó, kemény és kopogós.
A 7 Személyes Peugeot Rifter ugyanakkor már nemcsak a külsejében különbözik a testvéreitől, a belsejét is a márkaarculathoz igazították. Az érdekes i-Cockpit műszerfal ebben is megvan. Ennek lényege, hogy a központi kezelőszervekkel ellátott kisméretű kompakt kormány mögött a műszeregységet magasra helyezték. Aki még nem látott hasonlót, annak elsőre furcsa lehet, de hamar meg lehet szokni.
Ahogyan azt már a korábban próbált kisebb méretű Peugeot Rifter esetében tapasztalhattuk, ez a kocsi is az egyterűek ötletességét és variálhatóságát nyújtja. Rengeteg benne a zseb, a rekesz, kesztyűtartóból kettő is van, de például lehet pakolni az ülések alatti fiókokba és a padlóban található bokszba is.
A második sorban három különálló ülést találunk, amelyek síkba dönthetők. Akik itt utaznak külön szellőzőt kapnak, s az első székek háttámlájából asztalka is lehajtható. A Peugeot Rifter 7 személyes kiadásának harmadik sorban ráadásul ugyanolyan teljes értékű ülések vannak, mint előrébb, s ezek is könnyen dönthetők vagy kiszerelhetők. Az előre és hátra egyaránt mozgatható leghátsó üléssorban akár még a nyurgább kamaszok is kényelmesen elférnek. Telt háznál persze már nem sok hely marad a csomagoknak, de azért még egy nagy bőrönd meg pár kisebb batyu elfér benne.
A poggyásztér mérete átlagosan 775 és 3500 literi között mozog, de a kiszerelt két hátsó üléssel, a hosszú változatban 4000 liternyi is lehet a hely. Az ötödik ajtón külön is nyitható a hátsó ablak, az alacsony csomagtérküszöb és a sík padló pedig jelentősen megkönnyíti a be- és kipakolást. A hétüléses szabadidő-járművekkel ellentétben, mint amilyen a Peugeot 5008 vagy a prémiumkategóriájú Lexus RX 450h L, ez az egyterű dobozos igazi családi autó, sokkal alkalmasabb ezzel nyaralásra indulni. A Peugeot Rifter 7 személyes tesztje során mi a nagyit is magunkkal vittük, és még így is kényelmesen elfértünk a sok gyerekkel. Mellesleg taxizáshoz szintén alkalmas társ lehet.
A francia márkáknál még mindig hisznek a dízelmotorban, s ennek megfelelő a kínálat. Tesztautónkban is az 1.5 literes BlueHDi dolgozott 130 lóerővel és nagyon meggyőzően. A 300 Nm-es nyomaték már 1750-es fordulatnál megérkezik, jól és folyamatosan húz az autó. Ugyan kapható ez a modell a 100 lóerős változattal is, de egy ekkora kocsit, pláne, ha sokan utaznak benne, érdemesebb az erősebb hajtóművel venni. A Rifter L2-es vezetése közben érezni a haszonjárműs alapokat, a nagy homlok- és oldalfelület miatt érzékenyebb a szélre és a kanyarodásra, de cseppet sem bántóan teherautós, nem pattog a hátulja. A fogyasztása városban 7 liter körül alakul, és a gyárilag megadott 6,3 liter a vegyes használatkor simán teljesíthető.
A hétszemélyes Rifter 1.5 BlueHDi 100 Access induló ára 8 835 000 forint, de akinek van három gyermeke, az igénybe veheti a nagycsaládosoknak szóló állami támogatást is, amellyel akár már 6 335 000 Ft-ért hazavihető. Az általunk is tesztelt, erősebbik Peugeot Rifter 7 személyes ára 9 255 000 Ft, ami nagycsaládossal mindössze 6 755 000 Ft. Ez bizony elég jól hangzik, bár az is igaz, hogy nem mindenkit vár otthon három gyerek. Persze ők valószínűleg nem is gondolkodnak ekkora autóban, vagy ha mégis, akkor elég nekik az ötszemélyes kivitel. Egy szó, mint száz, jól dönt, aki ezt választja.
Peugeot Rifter (7 személyes) 1.5 BlueHDi L2 műszaki adatok
Motor: 1499 cm3
Teljesítmény: 131 LE, 300 Nm
Végsebesség: 187 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 12,1 s
Peugeot Rifter (7 személyes) 1.5 BlueHDi L2 műszaki adatok fogyasztás: 6,3 l/100 km
Peugeot Rifter (7 személyes) 1.5 BlueHDi L2 ár: 8 265 000 Ft
Peugeot Rifter (7 személyes) 1.5 BlueHDi 130 L2 Allure tesztautó ára: 9 255 000 Ft
Peugeot Rifter (7 személyes) 1.5 BlueHDi L2 vélemények
Külső: 4
Belső: 5
Ár/érték: 4
Előny/hátrány
+ Jó futómű, hatalmas belső tér, rengeteg tárolóhely, 7 felnőtt ülés, jó design
– Kisteherautós vezetési élmény, szélre érzékeny
További információk a Peugeot Magyarország oldalán.