Ezek a német prémiumgyártók nagyon értenek ahhoz, hogy kifosszák az embert. A gyanútlan érdeklődő beül egy jobban felszerelt autójukba – mint ebbe az Audi Q5 teszt alatt nálunk járt modellbe is –, s pár pillanat alatt beleszerelmesedik. Nem kell még egy métert se menni vele. Elég csak elidőznie benne pár percet, körbemustrálni, megtapogatni, beleszagolni abba az exkluzív környezetbe, amelyet ez a kocsi sugároz. Kis idő elteltével azon kapjuk magunkat, hogy birtokolni akarjuk. Még akkor is, ha nincs meg rá az anyagi fedezetünk, akár hitelfelvétel útján is, mert szerelembe estünk, és mert nagyon kell, hogy a miénk legyen. Persze nem mindenki Audi-rajongó, de a BMW és a Mercedes is ugyanígy operál, a lényeg változatlan.
Az ingolstadtiak 2008-ban jöttek ki az Audi Q5-össel, és hamar a kategóriája legnépszerűbb típusa lett, még a márka vezetőit is meglepte a sikere. Kilenc év alatt 1,6 millió darab fogyott belőle, s ezzel az Audi egyik legfontosabb modellje lett. Az utódtól pedig várják a folytatást, és az Audi Q5 teszt alanyán is érezhető volt, hogy a tökélyre fejlesztés volt a cél. Elődjéhez képest karakteresebb, de formailag semmi meglepőt nem húztak vele, csakis biztosra mentek, amolyan tipikusan audis. Az egyetlen formai játék az oldalán végigfutó, hullámzó él, a lámpái visszafogottak, elegánsak, és a sportosságot is csupán a dupla kipufogók sugallják.
Ami igazán megragadja az embert, az a belső. Furfangos módon hatnak ránk a németek ezzel a precizitással, hogy még egy apró hézag sincs sehol az illesztésekben. Megszállottak, rabjai a tökéletességnek. A minőségi anyagokkal a prémiumszintet képviselik, bárhova is nyúlunk, finom tapintású felülethez érünk. És ezt már évtizedek óta művelik velünk.
Természetesen a technika is high-tech, és ahogy a külső vonások, úgy a bútorzat is ismerős lehet a testvérmodellekből. A műszerfal nagyon hasonló a tavaly novembertől rendelhető új Audi RS4 Avant-éhoz, csak persze a Q5 méretek nagyságához igazítva. A tűéles képű TFT-monitor személyre szabható, ha úgy tartja kedvünk, akkor a fordulatszám- és sebességmérő összemegy a két sarokba, és elővarázsolhatjuk akár a navigáció térképét is. A középső szellőzők fölé tették a központi kijelzőt, ami olyan mint egy táblagép, ám irányítani, kapcsolni a sebváltó előtti szerkezettel lehet. Ide kerültek a hangerő- és rádióváltás gombjai is. Az érintős MMI-rendszer amúgy könnyen értelmezhető, nem kell hozzájuk külön kiegészítő Kresz-vizsgát tenni.
És hát a kényelem is első osztályú. Az ülések tökéletesek, az S-line csomag részeként az első kettő sportos, meg tökéletesen személyre is szabható, mi több, poroszos fegyelemmel tartják a testet. A helykínálat majdnem mindenhol bőséges, lehet terpeszkedni bátran. Egyedül, ha hátul középre kerül az ember, akkor érezheti egy idő után zsibbasztónak a helyzetét a meglepően nagy kardánalagút és a kisebbre szabott ülés miatt.
Az Audi Q5 méretek 550 literes csomagtér számára biztosítanak helyet, mely a hosszabb utazásokra, pihenésekre is elegendő kell, hogy legyen. Egyébként még a poggyásztartóból is árad a minőségi munka és anyaghasználat, és egy kis plusz pénzért kérhetjük, hogy elektromosan nyíljon az ötödik ajtó. Nem túlzás kijelenteni, ez a beltér ma etalon az autóiparban.
Motorból öt fajta közül is választhatunk a Mexikóban készülő Q5-ösünkbe, és igazából nem hibázunk, bármelyik mellett is döntünk. Nálunk a legerősebb Audi Q5 2.0 TDI 190 lóerős változata járt. Bár a világ vezető politikusai már halálra ítélték a gázolajos motorokat, azért még bátran választhatjuk, nem ezen fog múlni bolygónk jövője. Kiváló darab ez a TDI, mert elképesztően csendesen, erőlködés nélkül gyorsít miközben a hétfokozatú dupla kuplungos váltó finoman rakja a fokozatokat.
Az csak hab a tortán, hogy az Audi Q5 fogyasztás sem rossz. Még akkor sem, ha a gyári 5,7 l/100 km-es vegyes fogyasztási adat helyett inkább 6,7 a reális. Amúgy az Audi Q5 teszt alatt nálunk járt SUV hajtáslánca teljes egészében új fejlesztés. Amikor éppen nincs szükség a quattro összkerékhajtásra, önműködően kikapcsolva segíti a vezetőt az üzemanyag-takarékosságban.
Ebben a kategóriában sokadrangú kérdésnek kéne lennie, hogy milyenek az autó aerodinamikai tulajdonságai, de mégsem mellékes. Az új Q5 e területén is a kategóriája élvonalát képviseli, az optimalizált légellenállású tetőkialakítással mindössze 0,30-os légellenállási együtthatót produkáltak, ami az utastér csöndjére komoly hatással van. A szélzajok ugyanis ennek megfelelően rendkívül alacsonyak odabenn, s így az utastér rezgésszintje is csekély.
Az új Audi Q5 olyan, mint egy hibátlan csiszolású gyémánt. Valóban kitűnő utazóautó, csúcsminőségű belsővel, a modern szabadidő-autók minden előnyével és sok kiváló műszaki asszisztenssel. Persze az ingolstadtiak is tudják, hogy milyen jó amit alkottak, és ezért nem szégyellik megkérni az árát sem. Ez talán az egyetlen fájdalmas pont ebben az autóban, a nálunk járt, jól felszerelt Audi Q5 ára közel 23,6 millió forint.
Audi Q5 műszaki adatok
Motor: 1968 cm3
Teljesítmény: 190 LE, 400 Nm
Végsebesség: 218 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 7,9 s
Audi Q5 fogyasztás: 6,7 l/100 km
Audi Q5 ár: 11 197 970 Ft
Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic tesztautó ára: 23 596 210 Ft
Audi Q5 vélemények
Külső: 5
Belső: 5
Ár/érték: 3
Előny/hátrány
+ Jó fogyasztás, lenyűgöző belső, prémium minőség, jó vezethetőség, stílusos külső, nagy csomagtér, remek légrugós futómű, vezetéstámogató rendszerek
– Borsos ár