Olyan változás előtt áll a járműipar, amelyhez fogható csak évszázadonként történik. Egyre inkább előtérbe kerül a globális környezetvédelem, a zéró emissziós közlekedés, és ennek kapcsán egyre több villanyautó jelenik meg a piacon.  Egyöntetűek a vélemények, hogy más alternatívákkal szemben az elektromobilitás a válasz a közeljövő autóival kapcsolatban felmerülő kérdésekre, és ez természetesen olyan szegmensekre is hatással van, mint a tuning. Mert hiába innovatív egy elektromos autó, mindig lesznek, akiknek ebből is erősebb, gyorsabb és menőbb kell, tehát a show folytatódik, csak új szereplők jönnek.

Az ABT tuning Audi RS3-ból faragott versenygépe összesen 1200 lóerő teljesítménnyel bír, a 200-as gyorsulást pedig mindössze 7 másodperc alatt tudja le.

Az ABT tuning Audi RS3-ból faragott versenygépe összesen 1200 lóerő teljesítménnyel bír, a 200-as gyorsulást pedig mindössze 7 másodperc alatt tudja le.

A német ABT tuning műhely egy vérbeli, profi színvonalú családi vállalkozás, amely a Volkswagen-csoport márkáira specializálta magát és ahol a családból többen is hivatásos autóversenyzők, instruktorok, komoly nemzetközi eredményekkel. Esetükben viszont már egyre többször van szó másról is, mint klasszikus tuningról. Az ABT ugyanis már az elején ráfeküdt a saját elektromos projektjére, mert bölcsen hiszi, hogy ezzel lépéselőnybe kerül a többiekkel szemben, valamint a mostani befektetések később busásan kamatozni fognak.

Leegyszerűsítve a helyzetet, az e-Line program két szálon fut. Az ABT Sportsline 2009 óta végez kutatásokat, fejlesztéseket villanyautókkal kapcsolatban, mi több, résztvevője az FIA Formula-E bajnokságnak, ahol az Audival összeállva az egyetlen tisztán német csapat és már két bajnoki címet is begyűjtött. Az itt, versenykörülmények során megszerzett tapasztalatokat aztán az önálló, és kizárólag az elektromos fejlesztésekkel foglalkozó ABT Tuning e-Line GmbH hasznosítja.

A cég például már 2013-ban szerelt elektromos hajtáslánccal Caddy haszonjárműveket, s ezek a mai napig több millió kilométert futottak. Ezt követően természetesen hamar fókuszba kerültek a sportos modellek is, ilyen volt többek között az Audi tuning program is. Az ABT-féle Audi RS6 Avant Hybrid, amelynél a V8-as biturbó benzines és a sebességváltó közé 290 lóerős villanymotort ékeltek. Az összteljesítmény itt elérte az 1018 lóerőt, amivel az eleve villámgyors kombi új dimenzióba lépett.

Az e-Caddy ABT elgondolásban

Az e-Caddy ABT elgondolásban

Még komolyabb próbálkozás lett az Audi RS3 szedánból faragott 4e Performance, amibe a Formula-E sorozatban szereplő Team ABT Schaeffler versenygép villanymotorjait építették be, összesen 1200 lóerő teljesítménnyel. Ennél az akkucsomag 64 kWh-s, az autó pedig 0-ról 200 km/h-ra 7 másodperc alatt gyorsult.

Egy szó, mint száz, az átalakításoknak a hamarosan beköszöntő villanyérában sem harangoztak és az ABT Tuning abszolút lépést tart a fejlődéssel, pontosabban a piaci kihívásokkal. Jól mutatja ezt, hogy munkáiban nem csak a teljesítményfokozást tartja szeme előtt, hiszen például az ABT e-Caddy szigorúan csakis a funkcionalitásra fókuszált, az egyediséget bőven kimeríttették a zöld külső díszítések.

A Volkswagen tuning során a németek haszonjármű részlegével szorosan együttműködve dolgoztak, és a Caddy Maxi padlójába, rögtön az első üléssor mögé került a nem különösebben nagy energia tárolására alkalmas, 37.4 kWh-s akkumulátor, ami egy általános, 22 kW-os utcai töltővel is relatíve hamar feltölthető. A villanymotor teljesítménye 111 lóerő, de ehhez azonnal jelentkező 200 Nm nyomaték társul, ami átlagon felüli rugalmasságot kölcsönöz a személy- és teherszállítóként egyaránt elérhető furgonnak.

A legnagyobb tempó a hagyományos sebességváltó hiánya miatt (gyakorlatilag egyetlen áttétel van) 120 km/h, de ez is sokkal több a városban megengedettnél, és autópályán sem veszélyesen lassú. Esetében pontos hatótávot ugyan nem közölt az ABT Tuning, a kiadott kommüniké is csupán annyit említ, hogy nem gond a napi munkavégzés, legyen szó városi csomagszállításról, taxizásról, netán a sima napi ingázásról. Figyelembe véve az akkumulátort, az e-Caddy körülbelül 180-200 km megtételére lehet képes, amivel már tökéletes nagyvárosi munkatárs lehet.

Az elektromos autózás felé egyre inkább kinyíló iparág, és így persze az ABT Tuning árak is keresik még a helyüket piacon. Legyen szó akár a teljesítmény fokozásáról vagy egy gazdaságos haszonjárműről, ma még elég nagy szórásban, leginkább egyedi ajánlatok alapján folyik a munka. Mindenesetre a műhely, minél jobban szélesítve az elérhető választékot, már e-Line villanymotoros Transporter T6-ost is kínál számunkra.