Hanyatlásnak indult az egyterűek piaca, és miközben csökken az ilyen típusú gépkocsik iránt a kereslet, a szabadidő-autókért kapkodnak. A Peugeot és a Mazda például már ki is szállt az előbbi kategóriából, s az olaszok sem erőltetik azt. Az előrejelzések szerint a jövőben rendesen le is fog csökkeni a választék ebben a szegmensben.

A Renault Scenic viszont etalonnak számít az egyterűek között. Nehéz eldönteni, ki találta fel ezt az osztályt, mert a francia márka a Chryslerrel azonos időpontban, 1984-ben mutatta be a maga személyautós kisbuszát, ám a kompakt, közepes méretű egyterűek között már egyértelműen a Renault-é a dicsőség. Az akkor még Mégane Scénic néven forgalmazott gépkocsi 1997-ben az Év autója díjat is elnyerte, de a típuscsalád iránt a 2000-es években csúcsosodott ki igazán a kereslet. Logikus választás volt a családoknak a praktikus kialakítású, sokoldalú, megfizethető, nagy beltérrel és sok tárolóval rendelkező modell.

A Renault Scenic 1.2 TCE táblagép jellegű 8,7 colos kijelzőjéről szinte mindent beállíthatunk, még a műszerfal és a belső tér LED-es világításának a színét is.

A Renault Scenic 1.2 TCE táblagép jellegű 8,7 colos kijelzőjéről szinte mindent beállíthatunk, még a műszerfal és a belső tér LED-es világításának a színét is.

Ám a divathullám lecsengett, a vevők már másra vágynak, és immár egyértelműen a terepes jellegű crossoverek viszik a pálmát. Teljesen eltemetni azonban hiba volna ezt az osztályt, a Renault is hisz még benne, és jól is teszi. A negyedik generációs, vagyis a Renault Scenic 2017-es változatába pedig húsz év minden tapasztalatát belegyúrták a mérnökök.

A franciák mindig is hajlamosak voltak a meglepőre és szokatlanra, valahogy vonzódnak a meghökkentőhöz. És ezt az autóiparukban is többször bizonyították. A Renault tervezői ezúttal a jól megszokott dobozformát maszkírozták át kiválóan egy holdkompra. És ez nem holmi újságírói szófordulat, a Renault Scenic 2017-ben tényleg olyannak hat a többi autó között, mintha a NASA rendelte volna meg.

Ránéz az ember, és az az érzése, hogy ez a kocsi is sokkal inkább divatcikk lett, s nem az eddig előtérbe helyezett praktikusságról szól. A Renault Scenic 1.2 TCE teszt aztán eloszlatta ezeket a kételyeket, a formabontó maradt igazi egyterű. A kapszula-formájú külsőt a tervezők remekül igazították a Renault mai irányvonalához. Az egyedi designon túl feltűnőek a nagy kerekek, az alapáras 20 colos felnik, ami a mi tesztautónkon is felettébb jól mutatott Ez az alapverzión acél, a többi esetében alumínium.

A nagyobb kerékjárati ívek miatt azonban valamivel kisebb lett a Renault Scenic 1.2 TCE utastere. Az elődhöz képest csökkent a belmagasság és a hosszanti helykínálat, azaz a lábtér is. Az egyterűek örök betegsége, hogy a második sorban sokkal jobban a farpofán ül az ember, mint elöl. A comb alig érintkezik a paddal, a térd magasra van húzva a magas padló miatt. De ezt a hibát nemcsak a Renault-nál, más márkák egyterűjénél sem tudták megoldani.

A második sor támláinak dőlésszöge szerény tartományban állítható, ez korábban jobb volt. Mint ahogy az Isofix gyermekülés-csatlakozó is, amit a korábbi három helyett már csak a két szélső ülésre szerelhetünk. Ami még fájóbb, hogy hátra, a két gyerekülés közé már nem fér el egy felnőtt. Ám másban is csorbult a Renault Scenic 2017-re a népszerű elődökhöz képest. Kihúzható fiók már csak a sofőr ülése alatt van, az sem olyan mély, s az első ülések közötti tologatható, világító tároló mérete is csökkent. Ám legalább ez megmaradt, ráadásul ezzel a hátsó utasoknak is ad fiókot, USB-csatlakozót. Ugyanakkor továbbra is találunk padlórekeszeket, valamint fiókos kesztyűtartót. Szóval pakolási lehetőség azért van bőven. A hátsó ajtók ablakaira ebben is húzható roló. A Renault Scenic méretek hosszabb nyaralásokra is alkalmassá teszik az autót, amihez igazán jól jön az 506 literes csomagtartó, bár az elődnél ez is nagyobb volt.

A Renault Scenic méretek hosszabb nyaralásokra is alkalmassá teszik az autót, amihez igazán jól jön az 506 literes csomagtartó, bár az elődnél ez is nagyobb volt.

A Renault Scenic méretek hosszabb nyaralásokra is alkalmassá teszik az autót, amihez igazán jól jön az 506 literes csomagtartó, bár az elődnél ez is nagyobb volt.

A belső egyedi és relatíve egyszerű. A táblagép jellegű 8,7 colos központi kijelzőről szinte mindent állíthatunk, még a műszerfal és a belső tér LED-es világításának a színét is. Ha megismerjük a kezelését, onnantól kezdve gyorsan működtethető a szerkezet, ráadásul a valós idejű közlekedési üzenetekre és online forgalom-figyelésre is képes, ha összekapcsoljuk az okos telefonunkkal. A Renault Scenic 2017-ben kialakított utastérkomfortja elég jó, ergonomikus, érezni, minőségi termék, könnyű megnyerni vele a vevőket.

A Renault-nak kiváló dízelmotorjai vannak, és valószínűleg ezekkel is fogják eladni a legtöbbet, de persze ettől még van, aki a benzinesre esküszik. Az autóteszt alatt kipróbált 1.2 TCE motor szintén egészen jól végzi a dolgát, s van benne némi erő is. A Renault Scenic fogyasztás azonban nem túl családbarát, városban 9 litert könnyedén megeszik. Összességében egy átlagos szerkezet, meglepetések nélkül.

Akik egyediségre vágynak ebben az osztályban, azok számára megkerülhetetlen a Renault Scenic holdkompja. Ugyan nem olcsó autó, a miénket ráadásul teletömték technikai és kényelmi extrákkal is, de a különlegességeknek mindig is megkérték az árát, bármely században is nézzük. Márpedig a Renault Scenic 2017-es formája bőven meghaladja a korát.

Renault Scenic műszaki adatok
Motor: 1197 cm3
Teljesítmény: 130 LE, 205 Nm
Végsebesség: 185 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 12,3 s

Renault Scenic fogyasztás: 7,1 l/100 km
Renault Scenic ár: 5 799 000 Ft

Renault Scenic 1.2 TCE 130 Energy Intens tesztautó ára: 8 079 000 Ft

Renault Scenic vélemények
Külső: 5
Belső: 4
Ár/érték: 3

Előny/hátrány
+ Kellemes belső, egyedi forma, sok tárolórekesz, jó vezethetőség, opcióként sofőrsegédek, kényelmes első ülések
– Szűkös hátsó helykínálat, magas utastérpadló, rossz úton rázós futómű