A Mazda az új évezredben a Zoom-zoom stílus bevezetésével csatlakozott az egyedi, keresett és trendi márkák közé. Az új modelljei általában nagyot szólnak, de aztán az idő kegyetlenül meggyilkolja az újdonság varázsát.
Az új Mazda 6 stílusát követő 3-as sorozat is bitang jól néz ki. Az autó annyira jól sikerült, hogy nyugodtan hívhatjuk a japánok Golfjának. Nem kell sokat szemezni vele, hamar elnyeri az emberek tetszését. Igazán egyedi a designja, ezúttal is jó munkát végeztek a Mazda rajzmesterei. Jók a kocsi arányai, minden a helyén van, semmi felesleges pluszt vagy erőlködést nem találunk rajta.
A japánok ezt a designstílust KODO-nak nevezték el, ami Isten tudja, mit jelent, de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy szép lett, és elég sportos is. Amúgy az ötajtós kivitelt eleve Sportnak hívják – a forma alapján a legkevésbé sem meglepő módon. A Mazda 3 Sport 2.0 orrát nagyon meghatározzák a karakteres, morcos lápmák és a jellegzetes ötszögletű hűtőmaszk, aminek krómíve szárnyként csatlakozik a fényszórókhoz. A széles, lapos, hátrafelé keskenyedő oldalsó formát is nagyon jól eltalálták. A konkurenciaharc óriási ebben a szegmensben, az európaiak roppant erősek, és a koreaiak is nagyon jönnek fel, itt tényleg csak valami extrával lehet sikeres egy japán márka. És az új Mazda 3-ban megvan ez a plusz.
A külső tehát meggyőző, akár csak a belső. Roppant precíz kidolgozás fogad minket odabenn. Egyből érezni, hogy a japánok nagyon rámentek a minőségre, amely az átlagosnál is jobb. Minden él szépen, egyenesen fut, az illesztések milliméter pontosak.
Akárcsak a Volkswagen Golfban, az Mazda 3 Sport 2.0 -ban is bárhova nyúlunk, minőségi anyaggal találkozunk. A műszerfal tetejének szivacsos borítása a prémium szintet hozza, a tapintása nagyon jó. A sofőr előtti mérőműszeren a digitális betéttel a japános és a sportos stílust erősíti. Bár a fordulatszámmérő nem lett túl nagy, az összhatás mégis igazán ízléses, mindent könnyedén megtalálunk rajta.
Az utastér meghatározó, központi eleme a Mazda HMI információs rendszer a 7 colos érintőképernyős kijelzővel. Ebben a kategóriában még nem annyira elterjedt ez a megoldás, mint feljebb, és talán sokan ódzkodnak is tőle. De nincs miért, a magyarul beszélő információs és szórakoztató szerkezet nem állítja nehéz feladatok elé az embert. A japánok az első ülések közé egy forgó-nyomó kapcsolót és öt kiegészítőgombot is tettek, ha valaki nem akar menet közben folyton nyúlkálva váltogatni a különböző menüpontok között.
A Mazda 3 G120 Challenge üléseibe sem lehet belekötni, ugyan vékonyabbak lettek az elődjeiknél, mégis remekül tartanak, és kényelmes bennük utazni. Hátul valamelyest szűkül az univerzum – leginkább széltében a keskenyedő karosszéria miatt –, ha hárman ülnek be. A csomagtér 350 literes, ami nagyjából a szegmens átlagának felel meg.
Míg a világ a kis térfogatú motorok felé halad, addig a Mazda kitart a feltöltő nélküli nagyobbak mellett is. A japánok azonban olyannak alkották meg a Mazda 3 Sport 2.0 literes Skyactive szívó benzinesét, hogy takarékos és tiszta legyen. A gombnyomásra ébredő hajtómű előnye, hogy teljesen vibrációmentesen és egyenletesen adja le a teljesítményét, emellé pedig még keveset is fogyaszt, ellentétbe mondjuk egy turbós erőforrással.
A Mazda 3 Sport 120 lóerős motorja 7,2 litert evett nálunk az autóteszt alatt, ami nem túl parádés, pláne úgy, hogy városban az i-Stop motorleállító rendszer mérsékelte az étvágyát. De azért egy ekkora benzines erőforrástól ne várjunk csodát, főleg úgy, hogy mi leginkább városban jártunk vele. Vegyes használatnál azért más a kép, országúton állítólag 5 literrel is ellehetünk, míg autópályán 6 liter közeli a Mazda 3 fogyasztás átlaga. Ebbe besegít a remek, rövid úton járó és roppant pontos, precíz hatfokozatú manuális váltó is. A szerkezet áttételezése lehetővé teszi, hogy már 55-60 km/óránál a hatodikat kapcsoljuk.
Érdekes egyébként, hogy már 1100-as fordulaton is erőlködés nélkül dolgozik az 1998 köbcentis motor. A százas tempót 8,9 másodperc alatt éri el a Mazda 3 G120 Challenge, és érezni, hogy van benne erő rendesen, azonnal reagál a gázreakciókra a négy henger. A vezetése jóleső és kellemes, mint a fagylalt a nyári hőségben. A futómű németesen precíz, de annál valamelyest kényelmesebb. Már-már meglepően komfortosan viselkedik a rossz magyar aszfalton, igazán jól kezeli az úthibákat, nem üt fel durván.
Az előző kiadások is jó kis autók voltak a maguk idejében, ám volt egy igen komoly hátrányuk a konkurenciával szemben, mégpedig a Mazda 3 ára. A harmadik generációs modell már nem drágább az ellenfeleknél, sőt. Persze egy ötmilliós autóra nem mondanánk, hogy olcsó, de az ár-érték aránya legalább olyan jó, mint a formája. Csak egy példa erre: az ötajtós Chevrolet Cruze 1.4 Turbo (140 LE) 5,041 millió forintba kerül, ez meg majdnem full extrásan 5 és fél. A két kocsit nem lehet egy lapon említeni, annyival jobb a Mazda 3 G120 Challenge.
Az új Mazda 3-on nehéz fogást találni, nagyon megcsinálták ezt az autót. Igazából érthetetlen is, hogy miért nem ez kapta az év autója díjat márciusban. A győztes Peugeot 308 semmivel sem jobb nála. Ez harmonikusabb és valamivel minőségibb darab is. A formája önmagáért beszél, stílusos a megjelenése, igényes a belseje, jó és erős a motorja, és nagyon megéri az árát. Szóval, a Mazda 3 van olyan jó, mint amilyen szép is, az egyik legjobb választás ebben az osztályban.
Mazda 3 műszaki adatok
Motor: 1998 cm3
Teljesítmény: 120 LE, 210 Nm
Végsebesség: 195 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 8,9 s
Mazda 3 fogyasztás: 7,2 l/100 km
Mazda 3 ár: 4 459 900 Ft
Mazda 3 Sport 2.0 G120 Challenge tesztautó ára: 5 535 800 Ft
Mazda 3 vélemények
Külső: 5
Belső: 4
Ár/érték: 4
Előny/hátrány
+ Jó vezethetőség, kellemes és minőségi utastér, szuper váltó, gyönyörű sportos forma
– Hátul visszafogott helykínálat