Citroen Berlingo 1.5 HDi Shine XTR

A PSA-csoport egyterűi, a Citroen Berlingo és a Peugeot Partner mindig is a praktikumról szóltak, de az újabb kiadások esetében már a formatervezőknek is nagyobb szerep jutott. A friss generációk egymástól elkülönülő arcú, de műszakilag szinte teljesen azonos modelltriót takarnak, – merthogy a francia páros mellé időközben az Opel Combo is a csatlakozott. A Partner személyautó-változatát már Rifternek hívják, és sokkal konzervatívabb, polgáribb, mint például a nálunk járt Citroen Berlingo 1.5 HDi, amely egy jóval merészebb stílust képvisel.

A két modell ma már sokkal jobban eltér egymástól külsőségeiben, mint korábban bármikor. A Citroen a C4 Cactusszal visszatért ahhoz az egyedi, újító szellemű dizájnhoz, ami korábban mindig is jellemző volt a francia márkára, és ami mára a Berlingót is elérte. Természetesen ez a modell is megkapta a mai Citroenek egyik védjegyét, a stílusos Airbump műanyag elemet az ajtók alján, de megjelenésének további egyediséget kölcsönöznek a Color csomagok fehér vagy narancsszínű betétei is a ködlámpák és az oldalsó díszlécek körül.

A PSA három remek egyterűje közül a legvagányabb az új Citrioen Berlingo, fiatalos színek, és természetesen a stílusos Airbump műanyag elemek az ajtók alján.

A PSA három remek egyterűje közül a legvagányabb az új Citrioen Berlingo, fiatalos színek, és természetesen a stílusos Airbump műanyag elemek az ajtók alján.

A mi tesztautónk az utóbbi színűekkel volt megbolondítva, és remekül passzoltak a kék fényezéshez, akár csak a Citroen Berlingo XTR csomagjának alufelnijei. Elnézhető a tervezőknek, hogy a kor divatjának megfelelően a korábbi egyterűt most egy kicsit a sportos szabadidő-autók felé akarták vinni, hiszen bármelyik szögből is mustráljuk, nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a kockaformából bőven kihozták a maximumot.

Az utastérben persze messze nincs akkora különbség a fentebb említett több petéjű ikrek között. A kipróbált Citroen Berlingo 1.5 HDi is sok kemény műanyagot kapott, itt is érezhető volt, hogy ez mégiscsak egy haszonjárműből átalakított személyautó, de szerencsére, a Peugeot Rifter és az Opel Combo kidolgozásához hasonlóan itt sem voltak ezek bántóak.

A variálhatóság és a funkcionalitás kérdésében szintén egyforma a három testvérmodell, egyformán zseniális. Tényleg sok érv szól mellettük: óriási csomagtér, kivételes modularitás, három különálló hátsó ülés és számos rakodóhely. A csomagtartó világbajnok méretű, 775 liternyi helyre pakolhatunk alapból, és ez még csak a rövid tengelytávú, M-es vagyis az ötszemélyes változat, míg az XL kivitelben – amely 35 centivel hosszabb – ez az 1050 litert is eléri. – És akkor még ott van a variálhatóság.

Jópofa ötlet például, hogy a 25 kg teherbírású kalaptartó két szinten is rögzíthető, ha pedig nincs rá szükség, a második üléssor mögé rejthetjük. Az utasoldali légzsákot a tetőbe integrálták, ami azt eredményezte, hogy a kesztyűtartó felett egy hatalmas rekeszt találunk, s ez ráadásul hűthető is. Szóval, a megrögzött pakolóművészek imádni fogják ezt az autót.

Egy Berlingo utastér, és pakolhatsz, amennyit csak akarsz.

Egy Berlingo utastér, és pakolhatsz, amennyit csak akarsz.

 

Az már kívülről is látszik, hogy a fejtérrel odabenn nem lehet gond, de a lábtér is nagyvonalú, hatalmas a hely hátul. A második sor ülései most először a padlóba fektethetőek és teljesen azonos értékű, Isofix csatlakozóval ellátott független egységek. A hátra ülőknek kisasztal, napvédő roló s még saját elektromos ablakemelő is jut.

Bár benzinmotorral is árulják az új Berlingót, de valószínűleg elenyésző lesz azok száma, akik ilyen erőforrással választják. A PSA dízeljei legendásan jók, ráadásul a Citroen Berlingo 1.5 HDi három különböző teljesítménnyel is választható. Nálunk a legerősebb, a 131 lóerős variáns járt, amely kellemes járású, csendes és nyomatékos, bár kell egy kis idő neki, mire elkapja a ritmust. A motor alapjáratának közelében nem igazán nyomatékos, érdemes kicsit pörgetni, kihúzatni.

A haszonjárműs forma miatt természetesen kicsit más vezetni a Berlingót, mint egy középkategóriás családi autót vagy crossovert. Ahogy a teherautóknál vagy buszoknál, ebben is lefelé nyomjuk a gázt, nem előre. De ezzel nem azt mondjuk, hogy rosszabb, csak egyszerűen másabb. A vezetési élmény kicsit ringatózós a kényelmes futóművel, és persze a dobozforma érzékeny a szélre is. Mindent összevetve a francia modell tényleg egy fantasztikus családi autó, és bár a Citroen Berlingo fogyasztás 5,6 literes értéke nem kiemelkedően alacsony, de nem is vészes.

Népszerűségének a gátja maximum az lehet, hogy ez bizony nem egy olcsó gépkocsi. A nálunk járt csúcsváltozatú Citroen Berlingo ára 8 és fél millió forint, és ennyiért, legtöbb ember már a manapság divatosabb formákat választja. Praktikusság szempontjából viszont, az egyik legjobb megoldás lehet a családoknak.

Citroen Berlingo 1.5 HDi műszaki adatok
Motor: 1499 cm3
Teljesítmény: 131 LE, 300 Nm
Végsebesség: 187 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 10,3 s

Citroen Berlingo 1.5 HDi fogyasztás: 5,6 l/100 km
Citroen Berlingo 1.5 HDi ár: 5 815 000

Citroen Berlingo 1.5 HDi Shine XTR tesztautó ára: 8 670 000 Ft

Citroen Berlingo 1.5 HDi véleményekKülső: 4
Belső: 5
Ár/érték: 3

Előny/hátrány
+ Hatalmas, jól variálható belső tér, ideális autó nagycsaládosoknak, takarékos motor, stílusos külső
– Karcos váltó, dobozérzés