Pontosan harminc éve, 1989-ben mutatták be az Egyesült Államokban a Toyota luxusmárkáját. A japánok két modellel kezdték az offenzívát Amerikában, az LS-sel és az ES-sel, s ez utóbbi a mai napig a Lexus legnagyobb példányszámban eladott autója, igazi bestseller. Szóval, cseppet sem mindegy, hogy hogyan is sikerül az aktuális új sorozat. Az európai piacokon korábban az egy fokkal kisebb GS volt kapható, ám azt nyugdíjazták, így már nálunk is a hetedik generációs ES-t forgalmazzák.
A japán stílusra oly jellemző letisztultság és minimalizmus ezen az autón érhető a legkevésbé tetten. Mintha csak valami vad banzájba kezdtek volna a tervezők, aminek a Lexus ES 300h Luxury lett a végeredménye. Persze elsősorban azért ennyire merész és provokatív, mert Amerika az első számú célpiaca, így hát az ottani ízléshez igazították a külsőt. Az USA-ban még a BMW-nél vagy az Audinál is népszerűbb, és a Lexus a második számú prémiummárka a Mercedes mögött.
Az extrém formájú mai Lexusok dizájnja minden más márkától merőben eltér. Persze biztosan vannak, akiknek sok ez a radikális, szélsőséges külső, de ha sikeresek akarnak lenni a japánok – márpedig biztos, hogy azok akarnak –, akkor egészen mást kell kínálniuk, mint a németeknek.
A márka legkarakteresebb megoldása, a predatorszájszerű egyedi hűtőmaszk természetesen az új ES 300h esetében is hangsúlyos. Ám ezen a modellen, talán még a korábbiaknál is nagyobb s veszedelmesebb arcot fest a riadt szemlélőre. A márka újkori vonalának megfelelően itt is vágottszeműek az első lámpák, s a hátsók sem térnek el a megszokottól. Egy majdnem öt méter hosszú (4975 mm) kocsi esetében persze nem könnyű egyszerre sportos és elegáns fazont szabni, de az új Lexus ES 300h Luxury tesztautónk esetében a japán mérnökök ezt remekül megoldották.
Természetesen az utastér is merőben más képet fest, mint a konkurenseké. A műszerfal erősen hajaz a nagy testvérére, hiszen a Lexus LS 500h-ban is ilyen, csak talán szélesebb. A sofőrnek digitális kijelző mutatja a lényeges adatokat, ám némileg csalódás, hogy nem lehet módosítani, variálni a grafikát. A középkonzol tetején van a kissé elnagyolt, 12,3 colos központi képernyő, amelyen követhetőek a fedélzeti rendszerek, mint a hifi, a klíma, a navigáció, a kamerák, vagy éppen a mérési adatok. És tulajdonképpen ehhez kapcsolódik az új Lexus ES egyetlen gyenge pontja, komoly hibája is. A szerkezet érintőpaddal irányítható, ami nagyon körülményes és nehézkesen működő, pontatlan, főleg menet közben dadog a kurzor.
A legizzasztóbb művelet a navigációban a cím megadása. Ugyan a menürendszer és a navigáció is tud magyarul, írásfelismerés és telefontükrözés viszont még nincs. Utóbbi különösen fájó egy olyan nemzet autójában, amely oda meg vissza van a kütyükért, s mindig is a technika úttörője volt. A nehézkesen irányítható szerkezet mellett még jó, hogy pár gombot azért megtartottak, bár sajnos nem eleget. Ez a berendezés már a korábbi Lexus-modelleknél is gondot okozott, ám a kritikus hangok valahogy nem jutnak el Japánig, valamiért makacsul ragaszkodnak ehhez a szerkezethez. Ugyanakkor ettől a kicsi, vagy olykor kevésbé kicsi kellemetlenségtől eltekintve, nagyon kellemes autó az új ES.
Az kiváló minőségérzet már az első ajtócsapódás után feltűnik. A Lexus ES 300h Luxury felszereltségű változatában valóban luxusautós környezetet teremtettek, rengeteg finom bőr és némi fa veszi körbe az utazókat. Az ülések kényeztetően kényelmesek, s az érzésbe besegít a vajpuha futómű is. Nincsenek túldimenzionálva a bőrfotelek, nincs masszázs vagy 683-féle állítási lehetőség, mégis tökéletes a kényelem, s ezt hosszú úton különösen értékeli az ember. Az összeszerelés hibátlan és minden szépen kidolgozott, nagyon masszív kocsi benyomását kelti, igazán méltó egy prémiummárkához. És akkor még ott van a helykínálat. Persze a külső méretek láttán sejthető volt, hogy odabent akár szteppelni is lehet, de a közel ötméteres limuzinban hátul is óriási a tér, keresztbe tett lábbal is nyugodtan utazhatunk. Tulajdonképpen a Lexus ES hybrid akár még sofőrös autónak is megfelelő lehet.
Mondhatnánk, hogy motorválasztékban nem kényezteti a vevőit a Lexus ES 300h 2019-es kiadása, mivel az ügyfelek, itt Európában csak a 2,5 literes benzines hibridet vehetik. Szóval, választási lehetőség nincs. A helyzet azonban az, hogy ez a megoldás tökéletesen megfelel minden elvárásnak. A motor kellően erős, kellemesen, hangtalanul jár és hihetetlenül gazdaságos, a Lexus ES 300h fogyasztás városban sem haladta meg a 6 litert. A motor maximális nyomatéka egyébként 221 newtonméter a nikkel-metál-hidrid akkumulátorral. Kiváló jármű a mindennapokra.
A sofőr természetesen már az aktuális hangulatához igazíthatja az erőforrás karakterisztikáját, kapcsolható Eco-, Normál- és Sport-mód. A megnevezések beszédesek, és persze érezni is a hajtásláncon az eltéréseket, más a gázreakció, a sebességváltási pontok, a szervo-rásegítés mértéke. Sportba kapcsolva pirosra vált a kijelző is, és persze a motor szintén jóval harapósabb. Mivel ez hibridautó, így csak is automataváltó jár hozzá, s jobb szerkezetet nem is társíthattak volna a motorhoz, vajpuhán dolgozik a berendezés.
A most próbált Lexus ES 300h Luxury méltó és veszélyes ellenfele a német prémiummárkáknak, kiegyensúlyozott, nyugodt, kényelmes, minőségi autó, a hibridhajtásban pedig verhetetlenek a japánok. Persze a kicsit extrémebb forma nem mindenkit fog meg, de hát ez így normális. Lehet, nem is ez a cél. Nem felelőtlenség kijelenteni, hogy ez a kocsi tíz év múlva is ugyanolyan hibátlan, megbízható jármű lesz, mint ma, és nemcsak azért mert a Lexus tíz évre szóló garanciát ad a hibridhajtásra. Egyszerűen azért, mert nagyon jó.
Lexus ES 300h műszaki adatok
Motor: 2487 cm3
Teljesítmény: 218 LE, 221Nm
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 8,7 s
Lexus ES 300h fogyasztás: 5,4 l/100 km
Lexus ES 300h ár: 13 990 000 Ft
Lexus ES 300h Luxury: 19 450 000 Ft
Lexus ES 300h vélemények
Külső: 4
Belső: 4
Ár/érték: 4
Előny/hátrány
+ Jó futómű, minőségi, kellemes és kényelmes belső, roppant takarékos és erős motor, 10 év hibrid garancia
– Körülményes multimédia, telefontükrözés nincs