Ebben a lássuk be igencsak szabad- és tág keretek között értelmezett szakmában szerencsére azon kevesek közé tartozik, akik egyaránt komolyan veszik munkájuk folyamatosan változó kihívásait és az ügyfelek minél teljesebb körű kiszolgálását. Nem véletlen, hogy Pál Zoltán Gábor SEO szakember amellett, hogy az itthoni Forbes magazin beválasztotta a 30 legsikeresebb magyar fiatal közé, az egyik legnagyobb ügyfélkörrel rendelkező SEO vállalkozás tulajdonosa. Cége, az ALH Consulting elsősorban a kis- és közepes vállalkozói szektorra koncentrál, de jelenleg több mint tíz nagy marketing ügynökség teljes körű keresőoptimalizálási (SEO) feladatát is kézben tartják. – De hogyan váltotta ki az autók világát a keresőoptimalizálás ismerete?

Mikor és miért döntöttél úgy, hogy szakmát váltasz?
Kifejezetten hamar, gyakorlatilag autószerelőként nem is helyezkedtem el, kizárólag a saját autóimat szereltem eddig. Mivel mindegyik ugyanattól a márkától volt, ezért hamar átláttam őket, szerettem is rajtuk dolgozni, de ma már nincs időm erre a hobbimra. Az autószerelő iskola után könyvelő lettem – ami tudom, hogy nagy váltás – és végül a pénzügyi képzésen tanultak segítettek az első években belerázódni a vállalkozói létbe. – Bár az első saját vállalkozásom elindítása még nem ez volt, akkor még csak azt tudtam, hogy nem akarok úgy dolgozni, mint az emberek legjava, így nyitottam egy webáruházat, és egy kereskedelmi céggel ki akartam próbálni magam.

Hogyan kerültél közel a SEO tudományához?
Az előbb említett webáruház indítása lényegesen több pénzt emésztett fel, mint ahogy azt terveztem, így nem maradt már kellő tőke arra, hogy fizetett hirdetésekkel szerezhessek ügyfeleket. Az akkori webfejlesztő, akivel dolgoztam, felhívta a figyelmem a SEO-ban rejlő lehetőségekre, így kezdtem el megismerkedni a területtel. Sok választásom nem volt, ezért azonnal elkezdtem megfelelő szakembert keresni, aki megcsinálja azokat a dolgokat, amikhez nekem nem volt időm vagy kompetenciám. Mint ahogy az várható is volt, – ezen a piacon teljesen természetesen – át is lettem… A lényeg, eldöntöttem, hogy mindent magamnak fogok megcsinálni a jövőben. Szerencsém is volt, illetve a tanulást lelkesedéssel és szorgalommal kipótolva jöttek is az első sikerek, végül a webáruház nagyjából 2000 rendelést bonyolított a következő üzleti évben.

Egy teljes váltás sosem könnyű, nálad hogyan zajlott le a döntéshozatal és a megvalósítás közötti időszak?
Egyáltalán nem gondolkoztam rajta. Azt tudtam, hogy másnak autót szerelni nem szeretnék, maximum Toyotát vagy Lexust, mert egyedül ezek vannak úgy összerakva, hogy ne egyék meg az ember idegeit. A pénzügyi- és könyvelői terület csak addig érdekelt, amíg engem szolgált, vagyis szintén nem akartam egész nap számokkal foglalkozni mások cégeiben. Lassan nyilvánvaló lett, hogy saját vállalkozás kell. Összegyúrtam az ötleteimet az addig szerzett tudásommal, és így jött ki a végeredmény, miszerint világítástechnikai termékeket importálok, majd ezeket saját webáruházban fogom értékesíteni.

Bár minősíteni senkit sem szeretnénk, de köztudott, hogy ez egy nagyon felhígult szakma. Sokan néhány oldalnyi PDF anyag elolvasása után összekattintgatnak egy weboldalt, és már készen is van a SEO szakértő. Hogyan sikerült elérni a valódi szakmaiságot, egy ilyen terepen?
Arra célzol, hogy 80% feletti arányban vannak az általam SEO bűnözőknek nevezett szakmabeliek? Sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarom, de annyit hozzá tudok tenni, hogy a napi 3 vállalt tanácsadásom közül 2 olyan, aki azzal kezdi a bemutatkozását, hogy már sok SEO-s céget kipróbált, de befürdött velük. A leggyakoribb végkifejlet az, hogy az adott vállalkozástól a pénzt is elvették, és a munkát sem végezték el.

Visszatérve a kérdésedre, nem volt olyan nehéz, mint amilyennek mindenki gondolja. Nyitottam még egy webáruházat még 2015 közepén – az első 2015. januárban eladtam – és azon kizárólag azzal a céllal kezdtem el dolgozni, hogy felmutatható legyen egy olyan “esettanulmány”, ami bemutatja a munkámat. Ez, kizárólag SEO alapon egy elég jó forgalmú szereplő lett fél év alatt a maga piacán. Innentől kezdve már csak el kellett adni az időközben megtervezett szolgáltatást. Ez elég jól sikerült, mert robbanásszerűen fejlődtünk és ma már nagyon erős szelekció van abban, hogy kivel dolgozunk együtt.

Van-e kapcsolatod még az eredeti szakmáddal?
Látásból 🙂 Amikor elviszem a kocsikat szervizbe, és megemelik, akkor igen, egyébként nem igazán van rá időm.

Általában véve, mint hétköznapi vezető, hogyan viszonyulsz az autókhoz, az iparág legújabb fejlesztéseihez?
Nem kifejezetten követem, de ha elém kerül valami újdonság – barátok által -, akkor mindig szívesen elolvasom. Én azt gondolom, hogy racionális kényelmi funkciók viszonylatában 2010 környékén már minden megvolt, amire szükség lehet. Minden más általában arra jó, hogy marketinget csináljanak belőle és/vagy jó pénzt keressenek később a márkaszervizek a meghibásodásukból. Mondjuk soha nem láttam még – Végre van működő indexünk – szöveget egy reklámban sem, pedig arra valóban szükség lenne.

Mi a fontos számodra egy autóban?
Megbízhatóság, dinamizmus, széf- és elzártságérzet. Nem szeretem beengedni a külvilágot vezetés közben, ezért általában a jó hangszigetelést, a tökéletes ergonómiai megoldásokat és a hibátlan működést keresem egy kocsiban.

Van-e valami emlékezetes autós történeted akár szerelőként, akár sima sofőrként?
Évekig havi 2-3.000 kilométert tettem meg a fővárosban, ami durvább, mint valami dzsungelharc, így extrém kalandok is bőven értek, de nem nagyon tudok kiemelni belőlük egyet sem. Szervizben sokkal inkább, de amit felhoznék, az inkább büszkeség. Volt egy 430.000 km-t futott Lexus LS400-am, aminek itt volt az ideje valami hibát produkálni 20+ évesen, így el is kezdett folyni az olaj a két szelepfedél alól. Le is pattintottuk a híresen megbízható V8-ról a fedeleket, hogy cseréljünk tömítést, és akkor jött a meglepetés. Elkezdtek gyűlni a szerelők a kocsi körül, és mindenki gyönyörködött benne, a motorban nulla volt az olajsár, vagy bármi lerakódás, stb.. Kérdezték is, hogy mennyit ment a kocsi, de senki nem akarta elhinni a valós futását. Olyan volt a majdnem 11 Földet megkerülő út után, mintha új lenne. Kívülről már voltak rajta foltoznivalók, de műszakilag tökéletes volt.

Most már marad a SEO örökre, mik a jövőbeli terveid?
Középtávon mindenképp, de én már nem az a generáció vagyok, aki 20 évekre előre kitalál mindent. 5 éves távlatban valószínűleg marad a SEO, utána sem adom el a céget, de szerintem elkezdek valami újdonságot is majd.