Ford Focus 1.5 TDCi Titanium

Bármennyire is népszerűek a szabadidő-autók, a kompaktok osztálya még ma is megkerülhetetlen, s itt bizony a Ford az egyik legkomolyabb szereplő. A sikeres Focus története pedig már több mint húsz éve kezdődött, mikor is az anyacég leváltotta a népszerű Escortot Európában. A merőben más stílusú utód, az első Focus a New Edge, vagyis az új, éles formákat hozó dizájnnal olyannyira jól sikerült, hogy 1999-ben rögtön el is nyerte az európai Év Autója díjat. Ma pedig a több mint 5 milliós eladás jól szemlélteti mennyire pozitívak a Ford Focus vélemények, és hogy a nagy verseny ellenére is az egyik legkeresettebb autó tudott maradni a C-szegmensben.

Nem véletlen a népszerűsége, hiszen a Ford Focus 1.5 TDCi hozza a jól eladható formát, egy jól összerakott autó estében.

Nem véletlen a népszerűsége, hiszen a Ford Focus 1.5 TDCi hozza a jól eladható formát, egy jól összerakott autó estében.

Valószínűleg nem kell különösebben ecsetelni, hogy mennyire fontos, talán a legfontosabb modellje ez a Fordnak az öreg kontinensen. – És, ahogy azt a Ford Focus 1.5 TDCi teszt ideje alatt megtapasztalhattuk, most sem lőttek mellé az új modellel. A sorozat már a negyedik generációnál jár, tavaly mutatták be, s nyomokban még ez is tartalmaz valamennyit – főleg az orrán – az első modell formavilágából, a New Edge-ből.

A harcsaszájú hűtőrács azonban már tipikusan mai fordos megoldás. Az ajtók alján lévő erős árnyéktörő csíknak és az övvonal harmonikus kontúrvonalainak köszönhetően izmosnak tűnik a kocsi, de a Ford Focus 1.5 TDCi Titanium egész stílusa inkább sportos, mintsem elegáns, még ebben a bordós-piros színben is. A LED-es nappali menetfény ma már ebben a kategóriában is épp oly elengedhetetlen a jobban felszerelt modellekben, mint Korda Gyuri bácsi egy városligeti retro majálison. Ám az új Focusban kicsit más megoldást alkalmaztak, mint a megszokott, mivel első lámpái két részből álló egyedi csíkokat kaptak, és ez kétségkívül sajátos karaktert ad a modellnek. Persze a hatást azért lehet még tovább is fokozni, amire jó példa a család nem régen piacra dobott crossover kiadása, a Ford Focus Active.

A harcsaszáj alakú hűtőrács mára tipikusan fordos megoldásnak számít, és természetesen a Ford Focus 1.5 TDCi teszt alatt nálunk járt modell esetében sem maradhatott el.

A harcsaszáj alakú hűtőrács mára tipikusan fordos megoldásnak számít, és természetesen a Ford Focus 1.5 TDCi teszt alatt nálunk járt modell esetében sem maradhatott el.

Ami a belső teret illeti, vannak szebb és stílusosabb kialakítások is a kategóriában, de a Ford Focus 1.5 TDCi utastér esetében nehéz bármilyen fogást találni. Az anyaghasználat és az összeszerelés minősége egyaránt példás. Bárhova is nyúlunk, kellemes anyagokkal találkozunk, még térdpárnát is tettek a középkonzolra, illetve több nagyobb tárolót és vezeték nélküli mobiltöltőt is találunk benne. Bár hivatalosan amerikai márka a Ford, ám a stílus és a színvonal ebben az autóban abszolút európai.

Szimpatikus, hogy a Ford tervezőit nem kapta el a manapság trendi táblagép-láz, és nem akarnak mindent egy központi kijelzőről kezelni. Persze az új Focus esetében is van a középkonzol tetején egy multimédiás rendszer, – amihez sajnos még mindig nincs magyar nyelvű menü, és a grafikája sem a legszebb –, de legalább gyors, logikusan működik, és ami a legüdítőbb, hogy mellette sok kapcsolót megtartottak, amelyek jó helyen vannak, könnyen elérhetők és egyszerűen kezelhetők. A minőségérzetet pedig csak még tovább növeli a próbált Ford Focus 1.5 TDCi Titanium felszereltség esetében a prémium Bang & Olufsen hifi hangrendszer.

 A Ford Focus 1.5 TDCi Titanium utastér esetében bárhova is nyúltunk, kellemes anyagokkal találkoztunk, a stílus és a színvonal abszolút európai.

A Ford Focus 1.5 TDCi Titanium utastér esetében bárhova is nyúltunk, kellemes anyagokkal találkoztunk, a stílus és a színvonal abszolút európai.

 

Ami meglepő, de nagyon jó, hogy ez a kocsi bizony elől és hátul egyaránt tágas, és bár eleve nem tűnik kicsinek, de ennyire szellősnek sem gondolnánk kívülről a hátsó sort. Az új Focus csomagtartó közepes méretű, 375 literes, de jól pakolható, pár rögzítőfüllel is ellátták, ezen kívül pedig 10 literrel nagyobb, mint az elődjéé volt. – És bár nem valószínű, hogy a taxisok ezt az ötajtós kivitelt fogják választani, – számukra ugyanis sokkal kihasználhatóbb lehet a Ford Focus 1.5 TDCi kombi változata –, de ha mégis e mellett döntenének, akkor a helykínálatra nem lesz panaszuk az utasoknak.

Szerencsére a Fordnál még hisznek a dízelmotorban, s nem úgy tekintenek rá, mint a világ bűzkazánjára, amitől már az egész emberiség fuldokol. Tesztautónkba a Ford Focus 1.5 TDCi motor erősebb, 120 lóerős EcoBlue verzióját szerelték, és bizony jó. Papíron ez a teljesítmény nem ígér kiugró élvezetet, ám a valóságban nagyon kellemes, már 1750/perces fordulatnál meglódul, és azért a 300 Nm-es nyomaték is húz rendesen.

A próbált Ford Focus 1.5 TDCi motor 120 lóerős EcoBlue verziója egy kimondottan jó, és kellemes erőforrás.

A próbált Ford Focus 1.5 TDCi motor 120 lóerős EcoBlue verziója egy kimondottan jó, és kellemes erőforrás.

Alapesetben három üzemmód, a Normal, Eco, Sport közül választhatunk, és természetesen mindegyikben másképp viselkedik az autó. Értelemszerűen más-más ezekben a gázreakció, a kormányrásegítés és eltérőek az automataváltó kapcsolási pontjai. Bár nem a legcsendesebb, hidegen kissé berreg, de nem zavaróan, s bemelegedve még autópályán sem vesszük észre. Szóval jó kis szerkezet ez, ráadásul nagyon takarékos is. A Ford Focus 1.5 TDCi fogyasztás városban 5-6 liter között alakul, autópályán valamivel 6 liter alatti átlaggal számolhatunk, míg országúton akár a 4 liter körülit is megközelíthetjük.

Érdekesen oldották meg az automataváltót, nem karral, hanem tekerővel kapcsolhatjuk a hidrodinamikus nyomatékváltós, bolygóműves nyolcfokozatú szerkezetet. Tehát nem tologatni, hanem forgatni kell. Ez a kialakítás ugyan nem újdonság, de leginkább a felsőbb, prémiumkategóriákban szoktak ilyet használni. Ami fájhat, hogy ugyan kényelmes megoldás, de félmillió forint az ára. Igaz, a konkurensek sem kínálják kevesebbért a magukét. Kényelmessé teszi a városi araszolgatást az automata elektromos kézifék, amit ha megnyomunk, akkor a közlekedési lámpánál állva nem kell folyamatosan taposni a féket.

A Ford Focus 1.5 TDCi teszt alatt nálunk járt Titanium kiadás nem olcsó ugyan, de már az alapváltozat is sokat ad, szériában sávtartót, keréknyomás-figyelő rendszert, intelligens sebességasszisztenst, valamint gyalogos- és kerékpáros-felismerő rendszerrel felszerelt ütközés-megelőző szerkezet is kapunk, amely automatikusan működésbe hozza a fékeket, ha a sofőr elbambul, s nem reagál időben. Hogy csak pár lényegeset említsünk. Nem vitás, hogy most az új Focus a legélesebb kés a Ford fiókjában, de kérdés persze, hogy a nagy tolongásban mekkora szeletet lehet majd kivágni vele a kompaktok osztályából.

Ford Focus 1.5 TDCi műszaki adatok
Motor: 1499 cm3
Teljesítmény: 120 LE, 300 Nm
Végsebesség: 193 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 10,2 s

Ford Focus 1.5 TDCi fogyasztás: 4,8 l/100 km
Ford Focus 1.5 TDCi ár: 5 550 000 Ft

Ford Focus 1.5 TDCi Titanium tesztautó ára: 9 285 000 Ft

Ford Focus 1.5 TDCi vélemények
Külső: 4
Belső: 4
Ár/érték: 3

Előny/hátrány
+ Jó zajszigetelés, kellemes belső, jó fogyasztás és dízelmotor, kényelmes rugózás
– Nincs magyar menü a központi kijelzőn, erős ár, korlátozott variálhatóság