Az elektromos autók történelmében nagyjából ott tarthatunk, ahol az emberiség a pattintott kőkorszakban. Szóval meglehetősen az elején. Ma még drágák, kis hatótáv jellemzi őket, és lassan is tölthetők a villanymotoros kocsik. A Volkswagen e-Up az egyik legkisebb és még a relatíve olcsó elektromos autók közé tartozik, de így is, a 8,3 milliós induló árával 2,3-szer annyiba kerül, mint a sima benzines testvérkéje.

A formás kis Volkswagen e-Up legmókásabb extrája az e-sound nevű külsőzaj-generátor volt, ami persze hasznos, hiszen segít észre venni a gyalogosoknak az autó érkezését.

A formás kis Volkswagen e-Up legmókásabb extrája az e-sound nevű külsőzaj-generátor volt, ami persze hasznos, hiszen segít észre venni a gyalogosoknak az autó érkezését.

Budapest két elektromos autómegosztó cége miatt azonban ma már elég sok ilyen kis járművet látunk a főváros belvárosi részén. Szépen lassan, de divat lett a Volkswagen e-Up bérlés. – És valójában ez is az igazi terepe, a város. Az élővilágot (legalábbis kipufogógázzal) nem szennyező kiskocsi hatótávja papíron 150 kilométer, a valóságban azonban inkább csak 100 körüli, és ezt is fenntartásokkal kell kezelni, mert ha megy a légkondi vagy a nehezen beinduló fűtés, akkor még további 10 százalékkal csökkenhet a megtehető kilométerek száma. Persze ECO+ módban nő a Volkswagen e-Up hatótáv, de ilyenkor az erő is elillan belőle.

<

Ez az elektromos autó csak négyajtós változatban készül, és elmondható róla, hogy az utastere a kategóriához mérten teljesen normális méretű. Terpeszkedni hátul ugyan nem lehet, de elférni azért igen, és még a csomagtartója is elfogadható, ami 251 literes, nem kisebb, mint a sima, benzinmotorosé. És ha már hajtómű, nos, a viszonylag könnyű, 1185 kilós kocsi állandó mágnesű szinkronmotorjának csúcsteljesítmény 82 LE, nyomatéka pedig 210 Nm.

A gyorsulásába könnyű beleszeretni, a közlekedési lámpánál kilő, mint a puskagolyó. Ugyanakkor mégsem sarkall folyton sebességtúllépésre, mert feljebb, 50 km/h körül már nem olyan virgonc, és nem is érzünk késztetést arra, hogy nyomjuk neki. Ha az automataváltót D-ből B állásba húzzuk, akkor a gázpedál elengedése után magától fékez a szerkezet, és fokozottan termeli vissza az áramot. Ilyenkor az e-Up ugyanolyan erősen lassul, mint az új Nissan Leaf az e-pedállal, persze azért olykor-olykor itt is nyomni kell a fékpedált.

Volkswagen e-Up akkumulátor helyszükséglete miatt hátul ugyan nem lehet terpeszkedni, de elférni azért igen, és még a csomagtartója is elfogadható, ami 251 literes, nem kisebb, mint a sima, benzinmotorosé.

Volkswagen e-Up akkumulátor helyszükséglete miatt hátul ugyan nem lehet terpeszkedni, de elférni azért igen, és még a csomagtartója is elfogadható, ami 251 literes, nem kisebb, mint a sima, benzinmotorosé.

Jó kis berendezés ez, de csak akkor működik, ha már 20-30 kilométernyi áram hiányzik az akkukból, hogy legyen hova visszatáplálni a fékezési energiát. A nálunk járt Volkswagen e-Up legmókásabb extrája az e-sound nevű külsőzaj-generátor volt, ami segít, hogy halljuk mielőtt elgázolnak. A villanyos kocsik sajátja ugyanis, hogy nincs hangjuk, s ez a gyalogosok számára sajnos igen sok veszélyt rejt magában.

Budapesten már sok ingyentöltő van, de ha otthon akarjuk feltankolni a Volkswagen e-Up akkumulátort, akkor is megvan nagyjából 3-400 forintból. Igazából ez a jármű arra jó, hogy az ember munkába járáshoz használja, aztán esténként újra töltse. – És a gépkocsival közlekedő polgárok többsége leginkább erre is tartja az autóját, nagyon ritkán szakad ki a városi forgalomból. Ehhez tökéletes és környezetbarát eszköz lenne a villanymotoros Up, sajnos a használatának ma még olcsó mivoltát ugyanakkor a vásárláskor kell meg fizetni. A nálunk járt pávakék Volkswagen e-Up ára például 8,86 millió forint, ami azért erősen behatárolja a vásárlóközönséget. Még úgy is, hogy a füstmentes autók között ez az egyik legolcsóbb.