A távol-keleti ország eddig nem erősködött a sportkompakt kategóriájában. Sőt, igazából ma már az ázsiaiak közül csak a Honda Civic Type -R van itt jelen a Hyundai i30 N 2.0 T-GDi mellett. Persze jól fel van ez mérve a gyártók részéről, és valószínűleg Európán és Észak-Amerikán kívül nincs is nagy piaca ennek az igazi rétegosztálynak.

Mifelénk azonban kedvelik az ilyen méregzsákokat, s ha már a Hyundainak komoly a motorsport részlege, szinte kötelező volt megalkotnia egy utcai sportmodellt is. Ők ezt a Hyundai i30 N 2.0 T-GDi teszt során próbált kis energiabombában alkották meg, és érdekes módon egyből háromféle karosszériaváltozatban. Nálunk csak az ötajtós, és a ferdehátú ötajtós Fastback N modell kapható, míg Dél-Koreában vagy az Egyesült Államokban a jóval sportosabb, csinosabb és dögösebb háromajtós kivitelt is árulják.

A Hyundai i30 N 2.0 T-GDi teszt alatt nálunk járt kis energiabomba vitathatatlanul az utcai csúcsmodellt képviselte.

A Hyundai i30 N 2.0 T-GDi teszt alatt nálunk járt kis energiabomba vitathatatlanul az utcai csúcsmodellt képviselte.

Első pillantásra tesztautónk babakék vagy bilikék színe, illetve kicsit talán bazárias matricái nélkül nehéz lenne a különbségek megtalálása az N változat és a mezei Hyundai i30 között. Léteznek ugyan meghatározóbb színek is ennél, ám ez kétségtelenül egyedi karaktert biztosít a kocsinak. Jobban elmélyedve a dologban persze vannak itt más eltérések is, amiről felismerhetjük, hogy a Hyundai i30 N 2.0 T-GDi teszt alatt nálunk járt kiadás az utcai csúcsmodellt képviselte.

Ilyenek a 19 colos felnik, mögöttük a vörös féknyergek, az N-logós egyedi hűtőrács és formázott lökhárító, a LED-es lámpa és nappali menetfény, a kocsi alján végigfutó díszítőelemek, a hangsúlyos hátsó szárny a fordított háromszög formájú harmadik féklámpával, a két krómozott kipufogóvég, valamint a sportos hátsó lökhárító és diffúzor.

Némi kötelező cicomázást a kissé komor, fekete utastérben is végrehajtották a koreaiak, bár óriási módosításokra azért nem kell gondolni. Az alapmodellhez képest az N műszeregység, az N logóval és a vékony kék kontrasztos varrással ellátott kagylósított első ülések, a sportosabb váltógomb, a bőrborítású, háromküllős sportkormány, a fém pedálok és az N-logós küszöb jelenti a különbséget. A minőségérzettel egyáltalán nincs gond, ahogy az összeszerelés is példás. Persze, itt azért nem is ez a lényeg, hanem a felpaprikázott Hyundai GDI motor teljesítménye, s az általa nyújtott élmény. Ebben pedig igencsak jól áll ez a kocsi.

A Nürburgringen tökéletesített és a Performance csomaggal 275 lóerőt kínáló, nagy sebességű kanyarvételi képességgel rendelkező Hyundai i30 N 2.0 T-GDi éppen annyira éhezik a kanyarokra, mint aki vezeti. A teljesítményt többféleképpen előhívhatjuk. A kormányon van két varázskapcsoló, amelyekkel valójában az üzemmódokat választhatjuk ki a nekünk megfelelőre.

Belül nagy extrákat nem kapott az autó, az alapmodellhez képest az N műszeregység, a kagylósított ülések, a sportosabb váltógomb, a bőrborítású sportkormány, a fém pedálok és az N-logós küszöb jelenti a különbséget.

Belül nagy extrákat nem kapott az autó, az alapmodellhez képest az N műszeregység, a kagylósított ülések, a sportosabb váltógomb, a bőrborítású sportkormány, a fém pedálok és az N-logós küszöb jelenti a különbséget.

 

Vezethetünk Eco, Normál, Egyéni, Sport és a Sport+ módban. Előbbiben érezhetően csökken az erő, de cserében kedvezőbben alakul a Hyundai i30 N 2.0 T-GDi fogyasztás. A futómű is puhább, ám még így is nagyon érezni a magyar utak pocsék állapotát. A többiben elszabadul a pokol, durrog, csattog a kipufogó és gyorsan tükörképet kaphatunk önuralmunkról, hiszen a kocsi nyújtotta élmény sokszor legyőzi azt, és a józan eszünk helyett inkább a felszínre törő alantas ösztöneinknek engedünk.

A gyorsulás tényleg frenetikus, a lóerők mellett a 353 Nm forgatónyomaték már 1400-as fordulattól 4000-ig rendelkezésre áll, a rajtelektronika pedig biztosítja a maximális tapadást a lehető leggyorsabb induláshoz. Ez a technika kiválóan csökkenti a kerekek kipörgésének vagy megcsúszásának a lehetőségét az álló helyzetből történő induláskor, segítve ezzel is, hogy – némi költői túlzással – úgy rajtolhassunk, mint Michelisz Norbi. Bár az ő WTCR-es Hyundai versenyautója valószínűleg nem tolja annyira az orrát, mint ez a méregzsák.

Jó kis autó ez, de a közel 10 milliós Hyundai i30 N 2.0 T-GDi ár azonban már nem kínál kedvezőbb alternatívát a vetélytársakhoz képest. Például a Golf GTI 2.0 TSI csak 7 888 820 forint, a Renault Mégane RS TCe 280 hasonló árkategória, 9 299 000-ról indul, igaz, a kicsit erősebb Seat Leon Cupra már drágább, tízmillió felett jár. Ugyanakkor egy pillanatra sem állítanánk, hogy nem éri meg az árát. A rejtélyes N típusjelzés számunkra talány maradt, talán onnan ered, hogy a Hyundai i30 N a dél-koreai Namyangban született, és a Nürburgringen tökéletesítették. Magyarra azonban mégis úgy fordítanánk, hogy N annyit tesz: Nagyfiúknak való játékszer.

Hyundai i30 N 2.0 T-GDi műszaki adatok
Motor: 1998 cm3
Teljesítmény: 275 LE, 353 Nm
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 6,1 s

Hyundai i30 N 2.0 T-GDi fogyasztás: 9,1 l/100 km
Hyundai i30 N 2.0 T-GDi ár: 8 499 000 Ft

Hyundai i30 N 2.0 T-GDi tesztautó ára: 9 995 000 Ft

Hyundai i30 N 2.0 T-GDi vélemények
Külső: 4
Belső: 4
Ár/érték: 4

Előny/hátrány
+ Élményautó, remek útfekvés, erős motor
– Nagy étvágy, nem magyar utakra való futómű