Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Edition
Citroen C3 AirCross, Ford Puma, Kia Stonic, Renault Capture, hogy csak néhány kiemelkedően jól sikerült autót említsünk abból a mezőnyből, melyben a VW T-Cross 1.0 TSI teszt alanya is szerepel. Szinte már nincs is márka Európában, amely ne kínálna ilyen kis divatterepjárót, a mezőny sűrű, így hát nem egyszerű sikeresnek lenni.
Bár formailag nem ez a legjobban sikerült Volkswagen, de azért a név mégis eladhatja. A dizájn persze tipikusan a márkára jellemző, de valahogy az autó arányai nem az igaziak. Főleg oldalról látszik ez, mert a feneke bizony kicsit bumfordi, esetlen, még akkor is, ha hátsó lámpái egészen jól sikerültek. A különleges fényezés, az egyedi színkombinációk, a színezett könnyűfém felnik nem dobnak annyit a látványon, mint kellene. Az összhatás nem olyan jó, mint a többi wolfsburgi szabadidő-autónál. A T-Rocnál, a Tiguannál, a Touaregnél látható szögletes dizájn a Volkswagen T-Cross esetében nem mutat olyan jól, mint a nagyobb testvéreknél. Persze az igazi választ úgyis az eladások fogják megadni arra a kérdésre, hogy mennyire is sikerült eltalálni a közízlést a VW T-Crossal.
A 2015-ös dízelbotrány miatt kieső eurómilliárdok hatásai ma már érezhetők a Volkswagennél, és ennél az autónál ezt az utastérbe beülve tapasztalhatja leginkább az ember. A német márka esetében az a puritánság, ami a VW T-Cross teszt során nálunk járt kiadás esetében fogadott, korábban teljesen idegen, elképzelhetetlen volt. Ilyen kemény műanyagokkal talán a kilencvenes években találkozhattunk, de az akkor még teljesen elfogadott volt. Ám azóta eltelt harminc év, s az elvárások hatalmasat nőttek még a kiskategóriás autókkal szemben is.
A formákkal, az illesztésekkel nincs gond, de a komfortérzet lehangoló. Pedig ez nem egy olcsó fapados autó, ez egy Volkswagen, amely elméletileg csak hangyányit van a prémiumszint alatt. Az az érzése az embernek, hogy így próbálják behozni azt a kiesett pénzt, melyet az eddigi egyik legnagyobb járműipari botrány okozott a wolfsburgi cégnek. És bizony a VW T-Cross 1.0 TSI utasterének összképén még a virtuális cockpit, magyarul a digitális műszerfal vagy a pár lakkozott betét sem segít. Pedig a főleg magasabb felszereltségi szinteken található elektronikus műszercsoport nagyon rendben van – akár a térképet is szélesvásznú méretben nézhetjük –, s ebben az osztályban ez még ritkaság. A 8 colos központi kijelző felbontása, logikája és kezelhetősége pedig tényleg kitűnő. Ennek ellenére, a VW T-Cross árlista számait és a márka presztízsét tekintve mégis joggal várnánk minőségibb utasteret.
A Spanyolországban gyártott a WV T-Cross méretek tekintetében a Volkswagen Polo alapjára épül, 2.56 méteres tengelytávja pont ugyanakkora, de 4.11 méteres hossza öt centivel, az 1.6 méteres magassága pedig már 14 centivel nagyobb a kisautóénál. A fenti materiális hiányosságok ellenére az utastér mérete ugyanakkor roppant tágas és kényelmes, simán kompakt autós a térkínálat, mintha legalább egy osztállyal feljebb szerepelne. Egyedül térdben szoros picit elöl a hely, de ott is csak az indokolatlanul széles középkonzol miatt.
Az ülések nem plüssfotelek, de nem is kényelmetlenek, átlagosan jó a komfortjuk, ám az anyagminőségük már ezeknek is szegényes. Nyáron valószínűleg elég gyorsan belesül az ember az olcsó hatású nylon szövettel bevont ülésekbe. A hátsó üléspad 14 centis sínen tologatható, ezzel változtatható a hátsó lábtér és a duplapadlós csomagtér mérete. Utóbbi így 385 és 455 liter között variálható. Maximális térfogatnál még a 12.6 centiméterrel, vagyis egy számmal nagyobb Volkswagen T-Rocon is túltesz 10 literrel. Igaz, ez esetben leginkább csak gyerekek férnek el hátul. De a lényeg, a praktikusságra és a beltér méretére nem lehet egyetlen rossz szavunk sem.
A nálunk járt VW T-Cross 1.0 TSI motorja az alaperőforrás, melyből 95 és 115 lóerős változat is rendelkezésünkre áll. Mi az utóbbival próbáltuk, és okozott némi meglepetést, ugyanis nem vártunk ilyen dinamikát egy ekkora hajtóműtől. A 10.2 másodperces 0-100-as sprint persze messze nem világszám, de érzésre mégis jó. A háromhengeres VW T-Cross 1.0 TSI hangja nem zavaró, ugyan van némi kerregés és érezni egy enyhe vibrációt a kormányon is, de mégsem egy kávédaráló. Kellemetlennek semmi esetre sem mondanánk.
Mindez a fogyasztásra sajnos már kevésbé igaz, városban a 8-9 literes átlag alsó hangon is megvan. A 115 lóerős változatot hatfokozatú kézi váltóval szerelik, de ez a pluszfokozat csak autópályán vagy országúton segít a VW T-Cross fogyasztás csökkentésében. Maga a kapcsoló erős közepes minőségű, bár a váltókar kicsit alacsonyra került, és az ideálisnál picit hosszabb úton kell mozgatni.
Krosszozásra épp annyira vállalkozhatunk a T-Crossal, mint bármely más ilyen szabadidő-autóval, vagyis erősen mérsékelten. Összkerékhajtással nem is rendelhető. Ezeknek a kocsiknak a város a terepük, nem az erdő vagy a földút. Alapáron szürke színben kapható a Volkswagen T-Cross, és ez rímel is a kocsi karakterével. Ezzel az autóval igazán el lehet kerülni a feltűnést. Ha bankrablásra készülünk, elég csak leragasztani az emblémát, garantáltan senki sem fog emlékezni milyen autón is menekültünk. A hófehér fényezés már 64 ezer forintos extra. Ami a családi kasszát illeti, a majdnem 8 milliós VW T-Cross ár viszont kicsit ijesztő lehet számára. Szóval nem olcsó, ahogy persze egyik VW sem. Egy felpumpált Polót kapunk egy Golf áráért.
VW T-Cross 1.0 TSI műszaki adatok
Motor: 999 cm3
Teljesítmény: 115 LE, 200 Nm
Végsebesség: 193 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 10,2 s
VW T-Cross 1.0 TSI fogyasztás: 6,8 l/100 km
VW T-Cross 1.0 TSI alapár: 6 821 160 Ft
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Edition tesztautó ára: 7 800 430 Ft
VW T-Cross 1.0 TSI vélemények
Külső: 2
Belső: 3
Ár/érték: 3
Előny/hátrány
+ Jó futómű, tágas belső, nagy csomagtartó, dinamikus motor, biztonsági arzenál, menő virtuális műszeregység
– Sok kemény, olcsó műanyag az utastérben, unalmas design, magas ár