Seat Arona 1.6 TDI Xcellence
A mai Seatok designja nem rossz, bár eléggé egy kaptafára készülnek. Már elsőre jól látszott, hogy a nálunk járt Seat Arona 1.6 TDI Xcellence szigorú vonalait is a márka jól megszokott vasalójával simították, semmi geg vagy mókás megoldás. Ha letakarnák a logóját, akkor is egyből meg tudnánk mondani, hogy ez bizony a spanyolok modellje.
Az SUV-divathullám lassan már minden kategóriát behálóz, és ebben a hullámverésben ez az Ibiza alapjaira épülő kocsi a kisméretűek mezőnyét bővíti. A VW-csoportos testvéreinél ebbe az autóba ugyan több játékosság szorult, de azért bombasztikusnak nem mondanánk az Arona formáját sem. Az olyan kötelező crossoveres elemeket persze ez is megkapta, mint például az alsó fekete műanyag kötényelemek, vagy éppen a megemelt hasmagasság.
Akárcsak a legtöbb városi divatautónál, mint például a Fiat 500, a Renault Twingo, a Citroen C3 vagy éppen a drágább Mini, ennél is variálhatjuk a külső megjelenést, és akár kétszínű fényezést is kérhetünk. Nálunk nagyon jól passzolt a fehér tesztautónkhoz az ezüst-szürke tető, de rendelhetjük feketével vagy éppen narancssárgával is. Sokat dob ez az összképen, és nem is olyan drága, csupán 67 ezer forint a pluszköltség.
A modellcsalád legegyedibb stíluseleme a C oszlopra tett X nyomatú krómbillog, amit természetesen a Seat Arona 1.6 TDI Xcellence teszt alatt nálunk járt változat is megkapott. Az orra és a feneke a lámpái miatt tipikusan seatosak, amelyekben felárért még LED-es és háromszöget rajzoló menetfényt is kérhetünk. Amúgy már régóta furcsállottuk, hogy a hátsó fényszórókban miért nincs nappali menetfény, de úgy tűnik, a Seatnál is elgondolkoztak ezen, mi több, léptek is. Pedig nem nagy ötlet, ha nekünk is eszünkbe jutott. Bárcsak a Rubik-kockával lettünk volna így…
Sajnos a filléres belső kapaszkodókat ebből az autóból is kispórolták, de egyébként a Seat Arona utastér alapjában véve nem rossz. Igaz, hiányoznak a gumis, puha műanyagok, de komfortosabb, szebb, otthonosabb, mint mondjuk a valóban rideg belsővel épített Volkswagen T-Roc. Letisztult, funkcionális, mégsem unalmas odabenn, amihez nagyban hozzájárul a kéttónusú műszerfal, a textil ajtóborítás, valamint az este élvezhető LED-es hangulatfény és a szép központi kijelző is. Utóbbi, a középkonzolba integrált, érintőképernyős, 8 colos szerkezet olyan könnyen működik, akár egy táblagép.
A klímavezérlőt szerencsére nem ebbe tették, hanem lejjebb gombokkal szabályozhatjuk a hőmérsékletet, a kezelhetőség pedig már nem is lehetne logikusabb. Az összeszerelési minőségére sem lehet panasz, minden jól passzol és klappol. A nem túl nagy Seat Arona méretek ellenére az első ülések kifejezetten kényelmesek, de a hátsók komfortjával sincs baj, csak kicsit rövidek az ülőlapok. A láb- és a fejtér is rendben van, ha pedig a méretosztályt nézzük, nyugodtan nevezhetjük akár nagyvonalúnak is a helykínálatot. És akkor ott van még a Seat Arona csomagtér 400 literes kapacitása, ami szintén tisztességes egy kiskategóriás szabadidő-autótól, ráadásul a kisebb csomagok, zacskók biztosításához rögzítőfüleket, pántot és hálót is kapunk. Hasznos apróságok ezek, és nyugodtan elmondhatjuk, hogy összességében kényelmes, jól kihasználható kocsi a Seat Arona 1.6 TDI teszt során próbált változat.
Az autóipar nürnbergi pere az Egyesület Államokban kezdődött a dízelbotránnyal, de a halálos ítéletet már Németországban a Zöldek és Angela Merkel hozták meg. Muttiék már egészen sok német nagyvárosból kitiltották a régi dízelmotoros autókat, és nincs messze az ideje annak, hogy ezt újabbakkal is megtegyék. Mintha kizárólag csak Rudolf Diesel találmánya lenne az oka a világ teljes légszennyezettségének. Persze attól még, hogy a fritzeknél a demagógia áldozata lett ez a szerkezet, nekünk nem kell feltétlenül lemondanunk róla, hiszen a Seat Arona 1.6 TDI-be is ilyet szereltek, és remek darab.
A motor gombnyomásra indul, s mielőtt életre kelne, a kapcsoló pirosan lüktet, mint az ér az igénybe vett pali halántékán. Kissé persze talán hatásvadász elem ez a vörös pulzálás, azt sulykolja, mintha valami vad sportkocsiban ülnénk, pedig hát ez mégsem egy Audi R8, ami tényleg megy, mint a katyusa. – Pláne még, ha meglátjuk a technikai adatok között a 95 lóerős értéket.
Ugyanakkor csalóka ez a szám, mert a Seat Arona 1.6 TDI motorjának nyomatéka 250 Nm, és menet közben rendesen meglepődünk, milyen jól húz. Ráadásul ez a forgatónyomaték már 1500-as fordulattól munkába áll, és ezzel a teljesítménnyel városban, országúton és autópályán is derekasan helytáll a kisautó. Bár nem simítja hátra a hajunkat a gyorsulás, de a mindennapi használatra mégis abszolút elég az erő benne. És akkor még ehhez a képhez hozzájön a kedvező Seat Arona fogyasztás, ami nagyon kellemes, hiszen városban mindössze 5-6 litert eszik. A kocsi vezetése egyszerű, kényelmes, egyedül talán a kicsi külső tükör, valamint a vastag C-oszlop okozhat olykor némi zavart.
A kisautó ugyanakkor gyilkos természet, mivel főleg márkán belül rendezhet nagyon komoly mészárlást. Az jól látszik, hogy a magyarok is rákaptak a szabadidő-autókra, és bár az Arona formája nem kiemelkedő, hivalkodó, de nem is szürke, semmitmondó. Erős közepes, – ha éppen osztályoznunk kellene -, és kétségtelenül vagányabb, nagyobb és kényelmesebb, mint például az Ibiza, amelytől rengeteg vevőt elcsábíthat. Akár itthon is, ugyanis még utóbbi 4,85 millió forintról indul, addig az ugyanolyan felszereltségű és motorizáltságú Seat Arona ára 4,2 millió mindössze. Nem is kérdés, melyik a jobb és észszerűbb választás. De az autó ezektől függetlenül is a kisméretű SUV-k szegmensének egyik fontos, népszerű típusává válhat. Egy jó marketinggel, akár még a hazai bestsellerre, a Suzuki Vitarára is veszélyt jelenthet.
Seat Arona 1.6 TDI műszaki adatok
Motor: 1598 cm3
Teljesítmény: 95 LE, 250 Nm
Végsebesség: 172 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 11,9 s
Seat Arona 1.6 TDI fogyasztás: 5,1 l/100 km
Seat Arona 1.6 TDI ár: 4 195 360 Ft
Seat Arona 1.6 TDI Xcellence tesztautó ára: 7 169 678 Ft
Seat Arona 1.6 TDI vélemények
Külső: 3
Belső: 4
Ár/érték: 4
Előny/hátrány
+ Jó helykínálat, csendes, nyomatékos és gazdaságos motor, jól kezelhető fedélzeti rendszer
– Kapaszkodók hiánya, kicsi külső tükrök, hangos ajtócsukódás