Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet

A japán márka sosem tartozott a sportos nevek közé, sokkal inkább a megbízható, elpusztíthatatlan népautó kategóriát képviselte. Ugyanakkor a Suzuki Swift Sport már több mint egy évtizedes hagyománnyal bír, és bár az aszfaltdaráló méregzsákok osztályában a választék jelentősen lecsökkent mára, ennek ellenére a szigetországban hisznek modelljük létjogosultságában.

A harmadik generációs sportos kis Suzuki Swift turbó motort kapott, s csak ötajtós karosszériával és hatfokozatú kézi váltóval árulják. Az már első pillantásra feltűnik, hogy ez a kocsi több élményt ígér, mint egy hagyományos Swift, hiszen a tervezők itt is a régi, s már jól bevált receptet alkalmazták. A sportosabb megjelenést pár szpoiler, az alacsonyabbra húzott morcos lökhárító, a méhsejt mintázatú hűtőrács, a karbonszerű műanyag alsó szoknya, a két krómozott kipufogó, a diffuzor imitáció, valamint az egyedi, 17 colos Swift alufelni biztosítja. Az összkép jól mutat, nincs túlerőltetve a sportosság, nincs giccsparádé, de mégis jól szembetűnő a különbség az alaphoz képest.

Az erőt sugárzó kiegészítőknek köszönhetően a Suzuki Swift Sport 1.4-ese formás kis méregzsák benyomását kelti bármely irányból.

Az erőt sugárzó kiegészítőknek köszönhetően a Suzuki Swift Sport 1.4-ese formás kis méregzsák benyomását kelti bármely irányból.

 

A külső mellett az utasteret is izgalmasabbá alakították, ami persze alapelvárás egy sportosabb modell esetében. Ajtónyitás után rögtön feltűnik a kagylósított Suzuki Swift sportülés, ami elég jól tart, s még piros díszvarrást is kapott. Eddig ilyen nem volt ezekben a változatokba, s ez jó, valóban előrelépés. A hangulatot tovább fokozza a jó fogású, lapított aljú kormány, a fémbetétes pedálok, a vörösen izzó fordulatszámmérő és a sok piros betét, varrás. Meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy a sportosság csak az elöl ülőknek jár, hátra, az utasoknak semmi sem jutott ebből a feelingből.

Az anyaghasználat ugyanaz, mint a mezei Swiftben, és a nylon alapú ülésekbe nyáron sajnos gyorsan belesülhet az ember. Persze azt nem állítjuk, hogy nem komfortos a belső, de nagyon sok a kemény műanyag, ami ront az összképen. Az már alapelvárás ezen a szinten is egy jól felszerelt modelltől, hogy felismerje a mobiltelefonunk applikációját. Ebben nem volt hiba a Suzuki Swift Sport teszt alatt próbált modellnél sem, a multimédiás rendszer Apple CarPlay, Android Auto vagy MirrorLink használatát is lehetővé teszi. A csomagtér a maga 270 literjével nem épp családbarát, de ez a kocsi nem is nekik szól, s két fő nyaralásához elégnek kell lennie.

Ez a változat talán a legélesebb kés a modellcsalád fiókjában, de azért ezt sem élezték agyon, hiszen mindössze 140 lóerő teljesítményű. A Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet motorja gyakorlatilag ugyanaz, mint ami a Suzuki Vitarában vagy az SX4 S-Crossban dolgozik. Persze ebben a kis kocsiban teljesen más élményt ad, mint a nagyobb, nehezebb crossoverekben. A fürgébb haladáshoz, a szórakoztató vezethetőséghez az újdonság súlycsökkenése is hozzájárult. A kocsi saját tömege egy tonna alatt van, mindössze 970 kg.

A sportos, fiatalos, vidám belső tér szintén jól sikerült a Suzuki Swift esetében. Szerencsére nem estek túlzásokba a tervezők, pont annyi amennyit ízlésesen elbír az autó.

A sportos, fiatalos, vidám belső tér szintén jól sikerült a Suzuki Swift esetében. Szerencsére nem estek túlzásokba a tervezők, pont annyi amennyit ízlésesen elbír az autó.

 

A gyorsulás szintén egész élvezetes, a 220 newtonméteres nyomaték már alacsony fordulatról is megvan és a kocsi 8,1 másodperc alatt futja meg a 100-as tempót. Klassz, hogy megnézhetjük a központi komputerből az aktuálisan ható gyorsulási erőket, a turbónyomást, a nyomaték vagy éppen a lóerő állapotát. Az viszont elég vicces, hogy a kilométeróra 260 km/h-ig van skálázva, mert bármennyire is kiszabadul belőlünk az állat, 210-nél akkor sem tudjuk tovább nyomni a gázt. És azért is kár, hogy a Suzuki Swift Sport 1.4-es erőforrásának beindításakor elmarad a vérpezsdítő morajlás, amit aztán sajnos haladáskor sem kapunk meg.

A hatsebességes kézi váltó precíz, bár az áttételezése kicsit rövid. A futóművet a nagyobb igénybevételhez igazították, így természetesen feszesebb, mint a sima változatokban, de a Suzuki Swift Sport verziója 15 milliméterrel lejjebb is került, valamint Monroe lengéscsillapítókat kapott. Kanyarban sem dől annyira az autó, s bár nem rázza ki a vesekövet senkiből, de azért jobban érezni, hogy mennyire hitvány a magyar aszfalt. Ami a fogyasztást illeti, nem rossz. Ha nem nyomjuk folyton veszettül a gázt, akkor 6-7 literrel el lehet közlekedni vele, ha meg élvezeti cikként használjuk, akkor Suzuki Swift Sport fogyasztás 8-9 literes átlag körül alakul. Ebben az esetben persze a hangulatunk is sokkal vidámabb.

A Swiftet ma már annyira a magunkénak tekintjük, mint a gulyáslevest vagy a Tokaji Aszút. Ám a mostani generációkat már nem Esztergomban gyártják, így a Sport változat sem hungarikum. Ez az autó is Japánból jön, ezért rögtön van rajta 10 százalék vám, ami több mint fél millióval meg is löki az árát. A Suzuki Swift Sport ár így már közel 6 millióról indul, ami pedig nem kevés. Például a divatimádók egyik kedvence, a Mini 3 ajtós alapverziója 5 490 000 forintnál kezdődik, az olasz designbomba, a Fiat 500 vadított változatának, az Abarth 595 1.4 T-Jetnek az ára pedig 5,93 millió forint. De ha nem kifejezetten sportmodellre vágyunk, akkor a hasonló teljesítményű 140 lovas Kia Cee’d 1.4 T-GDI Gold GT Line kivitelt is megkapjuk valamivel több mint 6 millióért.

Szóval, a lényeg, a Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjetet drágán mérik. Persze a Dacián és Ladán kívül ma már mi olcsó nálunk? Semmi. Az új autó árak rendesen elszálltak bármit nézünk is. Élményben ugyanakkor nem rossz, amit nyújt ez a kocsi. A Porschére vágyó friss jogsis ifjak kezdő autójának nyugodt szívvel ajánljuk egy kis bemelegítésnek az életre. Az ereje természetesen nem hasonlítható egy lórúgáshoz, inkább csak darázscsípés, de ettől függetlenül nagyon lehet élvezni és szeretni.

Suzuki Swift Sport 1.4 műszaki adatok
Motor: 1373 cm3
Teljesítmény: 140 LE, 230 Nm
Végsebesség: 210 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 8,1 s

Suzuki Swift Sport 1.4 fogyasztás: 6,8 l/100 km
Suzuki Swift Sport 1.4 ár: 5 990 000 Ft

Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet tesztautó ára: 5 990 000 Ft

Suzuki Swift Sport 1.4 vélemények
Külső: 4
Belső: 3
Ár/érték: 3

Előny/hátrány
+ Könnyű vezetni, precíz váltó, ár/élmény arány, jó sportülések elöl, fogyasztás
– Sok kemény műanyag az utastérben, nem túl erős motor, visszafogott hang, drága