Azt mondják, a városi mobilitás jövője elektromos, hiszen csendes, mentes a helyi károsanyag-kibocsátástól, ráadásul még a politika is támogatja. Legalábbis egy darabig még biztosan. Az e-mobilok elterjedésének azonban komoly hátráltatója a magas ár. Még az olyan kisautók, mint például az elektromos Smart is, a maga 7 258 050 forintos árával majdnem kétszer annyiba kerül, mint a hagyományos változat.

Az elektromos Smart igazi kis városi rohangáló. Bár nem olcsó, de egyelőre gazdaságosan üzemeltethető, és persze a parkolóhelyből is elég a legkisebb.

Az elektromos Smart igazi kis városi rohangáló. Bár nem olcsó, de egyelőre gazdaságosan üzemeltethető, és persze a parkolóhelyből is elég a legkisebb.

A Smart EQ forfournak persze vannak vitathatatlan előnyei. Nem kell vele benzinkútra menni, ma még sok helyen ingyen tölthető, és a még megemészthető árával az egyik legolcsóbb elektromos autó. Méretének köszönhetően könnyen, mi több, kellemes privilégiumából adódóan ingyen parkolhatunk vele Budapesten. – Mert hát az itt kiépített töltőhálózat és a szerény elektromos Smart hatótáv miatt ez az autó leginkább csak városi, vagyis inkább csak fővárosi használatra ideális igazán.

<

Az egy töltéssel megtehető távolság a gyári adatok szerint 155 kilométer, ám a valóságban nálunk ez jóval kevesebb volt. Főleg, ha télen használjuk, amikor a fűtés nagyon sokat levesz ebből, és persze a sebességtől is függ, hiszen ahogy nő a tempó, úgy csökken a hatótáv. Mindent összevetve, az elektromos Smart teszt alapján azért elmondhatjuk, hogy rövid napi ingázásra nagyon jó lehet ez a kis cukiság.

A mindössze 3,49 méter hosszú, a harmadik generációs Renault Twingóval azonos platformra épülő ötajtós gépkocsi legnagyobb ellenfele a Volkswagen e-Up. Ugyanakkor hatótávban többet nyújt az Smart EQ forfour, és minőségben is jobb a wolfsburgi riválisnál.

Az elektromos Smart egy töltéssel megtehető távolsága a gyáriak szerint 155 kilométer, ám nálunk ez jóval kevesebb volt. Persze rövid napi ingázásra így is kiváló lehet ez a kis cukiság.

Az elektromos Smart egy töltéssel megtehető távolsága a gyáriak szerint 155 kilométer, ám nálunk ez jóval kevesebb volt. Persze rövid napi ingázásra így is kiváló lehet ez a kis cukiság.

Az utastérben több Mercedes-alkatrészt is találunk, s a komfortérzetünket tovább növeli a műszerfalon és az ajtókon alkalmazott szövetborítás is. A nálunk járt elektromos Smart téli csomagjában például nemcsak az első-hátsó ülések, hanem még a bőrborítású kormány is fűthető. Persze az e-Upba viszont első szélvédőfűtés rendelhető, míg az applikációkban megint a Smart jobb.

Az állítható menüből és az okostelefonos alkalmazásból is kérhetünk előfűtést vagy éppen előhűtést. Töltés közben megnézhetjük a mobilunkon, mennyi időre van még szükség, valamint értesítést is kapunk, ha kész, de ezen kívül az elektromos Smart aktuális hatótáv-adatát is lekérdezhetjük. Ám a gyorstöltésnek ára van, a 22 kW-os töltőkábelért 280 ezer forintot kérnek, ami nem kevés, de megéri az alapban járó 4,6 kW-os helyett. Ezzel nagyjából 45 perc alatt feltölthető a hagyományos töltőoszlopról.

Kényelemben elöl átlagos az ötajtós Smart, hátul viszont rövid az ülőlap és szűkös, s itt csak kibillenthető ablakokat kapunk. Vannak már nagy hatótávú villanyautók, ám az elektromos Smart – már csak mérete miatt is – inkább a városokra koncentrál, oda pedig tökéletes az EQ forfour. Árát tekintve az egyik legolcsóbb elektromos autó és egy fokkal minőségibb is, mint nagy ellenfele, a Volkswagen e-Up, igaz, a márkanév elismertsége meg amellett szól.