Mazda 3 2.0 Skyactive-G122 Plus
Ma már teljesen elfogadott, hogy egy jól sikerült formaterv az adott márka egész arculatát meghatározza. A Mazda még ma is a 2010-ben bemutatott Kodo-design alapján tervezi meg az autóit, ami érthető, mert akkor nagyon eltaláltak valamit ezzel a stílussal. Napjainkban is épp oly csábító, mint anno.
Az új Mazda 3 már a negyedik generációt jelenti és bár a sziluettje eléggé hasonlít az elődjére, az eleje a keskeny lámpák miatt mégis jóval sportosabb külsőt kölcsönöz neki. A nagyra nőtt hűtőrács itt is harmonikusan simul bele az autó orrába, látszik, nem először rajzoltak ilyet a gyár tervezői. Sokan mondták, hogy a most kifutó Mazda 3 a 6-os kicsinyített változata volt, talán van is benne valami, de ennél már inkább a Mazda CX-5-ös stílusa érződik.
Ebben a kiadásban már nemcsak előre, hanem hátra is LED-es lámpák kerültek, amik azon túl, hogy egyedi karaktert adnak a kocsi fenekének, igaz műgonddal lettek megrajzolva. A megújult Mazda 3 egész formája szoborszerűen egybeöntött, mintha nem is egy a hétköznapokra tervezett guruló szállítóeszköz lenne, hanem egy aszfaltra tervezett iparművészeti alkotás. Ezen a kocsin nincsenek élre vasalt szigorú vonalak, sokkal inkább a lágy domborulatok dominálnak. Ma ugyan nem ennek a stílusnak a forradalmát éljük, mégis, a kompaktok között a legszebb autók egyike az új Mazda 3.
Ha nincs is még ott, de az utastér a prémium kompaktok irányába lépett, és a kellemes környezet már az első beüléskor elcsábítja az embert. Még a rengeteg fekete ellenére is azt éreztük, jó helyen vagyunk, s ez a kocsi rendben van. Sokat dob a komfortérzeten a sok króm és bőr, a minőségi műanyagok, no meg a kifogástalan összeszerelés, a precíz kidolgozás.
Az új Mazda 3 műszerfal ismerős lehet, mivel az elődét csiszolták tovább, de a központi kijelző technikáján sajnos nem változtattak. A szerkezetet a két ülés között, a forgó-nyomótárcsás verzióval irányíthatjuk, és akár csak a kifutóban, ebben is sokszor körülményes a használata. A kényelemmel nincs baj, az ülések jól párnázottak, talán csak a hátra ülők komfortérzete csorbulhat, mert oda bizony a beszállás is kicsit macerásabb a lejtős tető és a vastag C-oszlop miatt. De ha már elhelyezkedtünk hátul sem érezzük szűknek a teret. A Mazda 3 csomagtér mérete egyébként a kategória átlagát hozza, 358 literes.
A mazdások valamiért ragaszkodnak a nagy motorokhoz, így nem is értjük, hogy a dízelölő zöldek miért nem vonultak már utcára az effajta renitens magatartás láttán. Az új 3-as Euro6d Temp kibocsájtási normának természetesen megfelelő kétliteres benzinmotorja ugyanis jó nagynak számít manapság, aminek ráadásul létezik még vadabb, 181 lóerős Skyactive-X névre hallgató benzines változata is. Igaz, a mostani, az új Mazda 3 teszt során próbált gépet viszont csak a gyengébb, bár gyengének mégsem nevezhető 122 lovas erőforrás hajtotta. Az új Mazda 3 fogyasztása városban 8 liter körüli alakult, ami teljesen átlagos adatnak számít egy ekkora motortól, ahogy a 6.4 literes vegyes szintén. Más benzinesek ezt kisebb lökettérfogattal is simán szokták produkálni.
A kocsi vezetése kényelmes és egyszerű, a kormányzás precíz. A hatfokozatú kézi váltó a márkától megszokottan hagyományosan rövid úton jár, jól kézre esik, de keményen, karcosan kapcsolható. Igazából a vezetés terén kiugró változást nem hozott a megújult Mazda 3, egyedül az tűnik fel, hogy még jobb lett a zajszigetelés. Haladáskor az egyetlen kritizálható pont a C-oszlop, ami nagyon vaskos, így a kilátás erősen korlátozott hátra, s ez rendesen megnehezíti a sofőr dolgát. A Mazda különcségét erősíti az ablaktörlőbe épített szélvédőmosó. Ezzel a megoldással is szintet lépett a márka a kompaktosztályban, ám valószínűleg valamivel drágábbá is teszi az autót.
Sokan imádják a mai Mazdák formavilágát, dizájnját, ám újonnan azért nem olcsó autó. Az új Mazda 3 ára is borsos, ám a kapott szolgáltatás és az érték is nagy. Már alapáron is rengeteg mindent megtalálunk benne. Minden konkurensnél plusz pénzt kérnek az olyan extrákért, mint például a head-up display, a bőrözött kormány, az adaptív tempomat vagy a navigációs központi kijelző, hogy csak néhányat említsünk. Na, ezek ebben a szépségben már alapáron járnak.
Összességében elmondhatjuk, hogy komoly technikai újdonságot nem produkál az új Mazda 3-as, ám az összkép mégis hibátlan. Sportos nózi, s jó a popsi, a külső nem is szorul további magyarázatra, s valószínűleg jó ideig bámulni fogják még az utakon ezt a kocsit. Egy biztos, aki mindennapi esztétikai élményre és minőségre vágyik, s meg is engedheti magának az új Mazda 3-ast, az jól fog járni vele.
Mazda 3 2.0 Skyactive műszaki adatok
Motor: 1998 cm3
Teljesítmény: 122 LE, 213 Nm
Végsebesség: 202 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 10,4 s
Mazda 3 2.0 Skyactive fogyasztás: 6,4 l/100 km
Mazda 3 ár: 7 939 900 Ft
Mazda 3 2.0 Skyactive-G122 Plus tesztautó ára: 8 479 900 Ft
Mazda 3 2.0 Skyactive vélemények
Külső: 5
Belső: 4
Ár/érték: 4
Előny/hátrány
+ Jó dizájn, kellemes, minőségi belső, jó vezethetőség, gazdag alapfelszereltség
– Karcos váltó, rossz kilátás hátra, vastag C-oszlop, bonyolult rádióváltás, szerény motorválaszték