Elvették tőlünk a kedvencünket. Az elmúlt évtizedek alatt nagyon hozzászoktunk és megszerettük a hazai gyártású Swiftet. Annyira, hogy már a sajátunknak tekintettük, és itthon így is reklámozták: a Mi autónk. Pedig valójában a világon még hét helyen gyártották, és vagy tizenkét néven árulták.

Az USA-ban például nem is Suzuki volt a GM-mel közösen kifejlesztett második generáció, hanem Geo Metro, amiből pár hozzánk is jutott a 90-es években. Mindenesetre a japán kisautó a rendszerváltás utáni Magyarország legnépszerűbb típusává vált. Ám az anyacégnél nemrég úgy döntöttek, hogy a globálisan forgalmazott ötödik generációt már nem Esztergomban készítik. Ettől persze még se nem jobb vagy rosszabb, csupán 10%-kal drágább a vám miatt. Meg azért kicsit sajnáljuk is, hogy ez már nem Made in Hungary.

Pofás kis autó a Suzuki Swift 1.0 SHVS változata is, de az enyhe hibrid rendszer a pluszköltséget nem igazán éri meg.

Pofás kis autó a Suzuki Swift 1.0 SHVS változata is, de az enyhe hibrid rendszer a pluszköltséget nem igazán éri meg.

De ne moralizáljunk, inkább nézzük mit is tud az új Suzuki Swift 1.0 SHVS. Az rögtön látszik, hogy külsőségekben viszi tovább az előző két generáció stílusirányzatát, az oldalról nézett vasalóformát. Jól mutat, vidám, csinos kis autó lett ez is. A jobban felszerelt változatokat ráadásul a kéttónusú fényezéssel tovább tuningolhatjuk. Az első lámpákat, szögletesebbre rajzolták mint korábban, s ettől mérgesebb, szúrósabb tekintetű lett elölről a kocsi, a ködlámpákat összekötő fekete műanyag elem pedig hangsúlyosabbá teszi a hűtőmaszkot. Hátulról a fényszórók miatt eléggé hajaz a Suzuki Baleno megoldásaira, de ugyanakkor ez abszolút nem árt neki.

Az új Suzuki Swift tényleg a tömegeknek szól, az emberek többsége értékeli az egyszerűséget, nem vágyik trükkökre, bonyolult, felesleges megoldásokra. A belső tér anyaghasználatán ugyanakkor javíthattak volna, hiszen még mindig az olcsó, kemény műanyag az uralkodó. Az új Nissan Micra esetében ezt a hibát már felismerték, és jóval minőségibb megoldásokat használnak ebben az osztályban is. A Vitarából ismerős 7 colos központi multimédiás rendszer kezelése egyszerű, általában gyorsan működik, és csak ritkán nem érzékeli ujjaink szándékát. A navigáció és a fedélzeti komputer bár még ma is több mint luxus egy Swiftben, de jó hogy van. Igaz a gyorsulási erő mutatója azért megmosolyogtató, hiszen a Suzuki Swift 1.0 SHVS teszt alatt nálunk járt modell mégiscsak egy 112 lóerős, félhibrides változat.

A belső tér anyaghasználatán javíthattak volna, hiszen még mindig az olcsó, kemény műanyag az uralkodó Suzuki Swift 1.0 SHVS változata esetében is.

A belső tér anyaghasználatán javíthattak volna, hiszen még mindig az olcsó, kemény műanyag az uralkodó Suzuki Swift 1.0 SHVS változata esetében is.

Ahogy az elődöknél, ennél is próbálták kerekeket minél jobban a sarkokba szorítani, hogy az utastér nagyobb, kényelmesebb legyen. És az is lett, mert az új Swift négy felnőttnek szellős, teljes értékű hátsó fej- és lábteret biztosít. Kényelmesek, picit kagylósra formázottak a szép nylon és plüss kidolgozású ülések, amelyekbe persze nyáron hipergyorsasággal bele tud sülni az ember. Tárolórekeszből nem volt hiány a Suzuki Swift 1.0 SHVS teszt autójában sem, és a csomagtartó mérete is 55 literrel nagyobb az előző generációénál. A 265 liter ebben a kategóriában hozza az átlagot.

Ha mellette dönt, mindennap alig várja majd, hogy a kormánya mögé ülhessen, és kezdetét vegye a vezetés izgalmas élménye – ezzel a szöveggel kábítják a márka honlapján az érdeklődőket. – Na ja, pont egy Suzuki Swift fogja a vezetés izgalmát nyújtani, a nem egészen egyliteres motorral. Ez azért talán némi túlzás még akkor is, ha egyébként a maga módján egy valóban kellemesen vezethető kiskocsi.

Az egzotikumot inkább a félhibrid hajtás jelentheti, vagy ahogy a japán cégnél hívják, az enyhe hibridhajtás. Az SHVS rendszer a gyár első ilyen szerkezete, amely integrált villanymotor-generátort használ, ami indításkor besegít a benzinmotornak, a fékezés során pedig energiát termel. Ez hatékonyabb üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé Suzuki Swift 1.0 SHVS számára. Bár meglehetősen szerény hibridszerkezet ez, csupán 3 lóerőnyi és 50 Nm-nyi pluszt ad, mégis be tud segíteni a Suzuki Swift 1.0 fogyasztás alakulásába. Városi forgalomban hat deciliterrel eszik kevesebbet, 5,2 helyett 4,6 liter az átlaga.

A Suzuki Swift 1.0 SHVS egzotikumát leginkább a félhibrid hajtás jelentheti, vagy ahogy a japán cégnél hívják, az enyhe hibridhajtás.

A Suzuki Swift 1.0 SHVS egzotikumát leginkább a félhibrid hajtás jelentheti, vagy ahogy a japán cégnél hívják, az enyhe hibridhajtás.

A villanymotor elinduláskor, vagyis a fogyasztási szempontból legkritikusabb szakaszban dolgozik, és csökkenti az étvágyat. A 998 köbcentis, háromhengeres motor a maga 112 lóerejével abszolút elég a kisautóhoz. Amikor 2000-es fordulatszám környékén a turbó is elkezdi éreztetni a hatását, kellemesen meglódul, érezni benne a dinamikát. Az úttartása stabil, a futóműve egy-két utasnál még kényelmes, ám telt háznál már kevésbé. Persze csodák nincsenek, ez mégiscsak egy kisautó.

De mi így szeretjük, a szívünkhöz nőtt, sok magyar családnak jelenti még ma is az Autót, amit megengedhet magának, aminek megfelelő a komfortja és a mérete, ami nem hagyta cserben soha, s aminek baráti a fenntartása. A Suzuki Swift vélemények alapján, ez ma még mindig a mi autónk, de hogy mennyire is marad az a Japánban készülő legújabb változat, azt lehetetlen előre megjósolni.

Továbbra is sokan fogják választani, már csak a jó hírneve miatt is, ám a legfrissebb generáció nem olcsó kocsi. A nálunk járt csinos kis enyhe hibrid Suzuki Swift 1.0 SHVS ár 5 540 000 Ft, amiért akár a 110 lóerős Volkswagen Golf Trendline BMT 1.0 TSI-be is beülhet az ember. Ez pedig erősen elgondolkodtató.

Suzuki Swift 1.0 SHVS műszaki adatok
Motor: 998 cm3
Teljesítmény: 112 LE, 170 Nm
Végsebesség: 195 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 10,6 s

Suzuki Swift 1.0 SHVS fogyasztás: 4,6 l/100 km
Suzuki Swift 1.2 GL ár: 3 920 000 Ft

Suzuki Swift 1.0 SHVS GLX tesztautó ára: 5 540 000 Ft

Suzuki Swift 1.0 SHVS vélemények:
Külső: 4
Belső: 4
Ár/érték: 3

Előny/hátrány
+ Remek fogyasztás, kellemes belső, könnyű vezethetőség, precíz váltó, csinos forma, 4 csillag az NCAP töréstesztjén
– Magas ár, relatíve olcsó anyagok